Jump to content
Annons

Köpa högtalare till Hifi?


red_house_painter

Recommended Posts

Detta är vad jag har. En Gammal Jamolåda. Dock har den spräckta högtalare. Så jag tänkte kolla upp några högtalare till den.

Vet inte var man ska söka eller vad de kostar

Har även ett par Luxor lådor jag måste byta högtalare i.

hifilda.jpg

EDIT: Som ni ser så är diskanten ganska orörd.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jo problemet är att högtalarelement är dyra!

Och mängdrabatt får du ju först när du börjar köpa 10/100/1000/10,000 enheter så att köpa 2 st blir... dyrt!

Ibland är det billigare att köpa en högtalare i affär och ta ut elementen än att köpa dessa element styckvis!

Link to comment
Dela på andra sajter

vad ska jag göra med dessa lådor då? 😛

Soptippen skulle jag föreslå.

Jag tvivlar på att de var mycket att ha från början. Jag tror aldig jag hört ett par Jamo låta vettigt - bara möjligen mycket... Men å andra sidan har jag försökt att hålla mig undan. 😛

Så - nu har jag raljerat färdigt... 😄

Sedan dessutom att hitta element som inte bara passar fysiskt utan även fungerar hjälpligt i lådan är inte så bara. Du måste ha koll på delningsfrekvenser på filtret, lådans egenskaper osv.

Det finns massor av leverantörer annars. Sök på "högtalarelement" på Google så får du massor med svar. En del billiga också. Men jag skulle inte lägga ner pengar på de här som sagt. Om det hade varit ett par fina dyra högtalare så hade du kunnat skicka iväg elementen och få dem omkonade, då kommer de tillbaka i mycket bra skick. Men det förutsätter en annan kvalitets- och prisklass om det ska vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

http://www.hifikit.se/

De säljer massvis med högtalare, både färdiga lådor och enstaka element...har för mig jag hört att de har störst sortiment av högtalarelement i hela sverige så det borde väl finnas något billigare alternativ som kan passa.

Köpte själv två 12" element när även mina Jamo burkar hade torkat i basarnas gummiring.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även http://www.ljudia.se säljer element.

Instämmer för övrigt med Violiner, i att Jamo aldrig har varit särskilt trevliga - oavsett alla fantasifulla namn och designvarianter de har hittat på... 😄:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...