Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sökt pÄ google men hittar inga demos av Alesis D4..

TÀnkte ev. köpa en för live bruk, min Clavia ddrum 4 Àr alltid bokad i studion.

Annons
Postat

Det var under en trÄd om digitala trummor og flats-trummor, att jag svarade at man kunne leta upp gamla digitala trummor, o en Alesis D4 ljudmodul elr D5 ( som numera heter DM5 )

D4 er en 19" rackmodul som kom redan for 15 Är sen ( fÞrsta versjonen ) Nedladdbar demo ar nog tveksamt om du hittar, men hittar du en modul pÄ begagnad-marknaden, sÄ kostar den nog inte sÄ mycket. Nypriset pÄ en sÄnn for 15 Är sen var ca 4000.

Jag spelade trummor i dansband pÄ den tiden, o dÄ fans det mÄnga som anvande en sÄnn, bÄde til digitala og triggade akustiska trummor. Man behÞver inte enbart triggers, men det gÄr ocksÄ att trigga via mikrofoner, sÄ man kan blanda dig. o akustisk ljud, eller kjÞra enbart dig.ljud ut til publiken.

Om man, som jag, spelade i dansband, o reste t-ex 4 timmar i skÄpbil pÄ vintern, kastar inn alla grejer dar man ska spela, sÄ lÄter trummorna kass darfor att stommarna o skinn har blivit kalla, ock tra ar att levande material. Samma sak fÄr du med gitarrer, basar, kontrabasar, pianos osv. Instrumentet mÄste fÄ rumtemparatur innan dom lÄtet bra igjen. Det har man mÞjligtvis inte tid att vanta pÄ innan spelningen bÞrjar. DarfÞr var trigging ett bra alternativ, samtidigt att man fikk battre spelkansla pÄ akta trummor, framfor "hÄrdgummi-pads" typ dÄtids Simmons, Roland, Dynacord, Yamaha. Ddrums var bland dom dyraste dengÄngen.

Postat

Har ungefÀr samma svar.

Man spar in pengar pÄ bÄde skinn och trumtekniker samt en hel del tid.

PÄ riktigt stora stÀllen Àr trigg faktiskt att föredra dÄ det ger en annan tydlighet i ljudbilden. (enligt mej)

Postat (redigerat)

Köp dansbandsplattor frÄn 1989 till 1996 och lyssna pÄ trumljuden. Tror dom hade en lag pÄ att alltid köra D4 pÄ den tiden.

Är du riktigt ivrig sĂ„ tror jag att jag har rubbet samplat hĂ€r... Kan göra en mp3a om du vill!

Redigerat av VacUm
Postat

Kalas!

đŸ˜±

skickade dej ett mail...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.