Jump to content
Annons

Akustisk gitarr


Fredde

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle behöva er hjälp! Jag vill ha en ny stålsträngad akustisk gitarr. Äger en Ibanez Talman och är inte särskilt nöjd. Den är ju inte i full storlek utan en såndar mindre modell och ger ett ganska platt och ljust ljud ifrån sig. Jag var inne på musikbörsen och fick lite hjälp. Fick pröva två gitarrer, den ena en Takamine EG541C med inbyggd stämapparat och trebands EQ. Den andra var en Art and Lutherie CW Cedar med trebands EQ.

Takamine EG541C: Låter inte jätte bra, ganska metalliskt ljud men väldigt skön att spela på, lättspelad! Inbyggd stämapparat och notchfilter är ju saker som jag gillade. Låg bra i knät, stadigt och bra.

Art and Lutherie CW Cedar: Lät bra, stort mustigt ljud vilket jag gillar. Här var det gott om botten i ljudet. Däremot inte lika lättspelad, och satt inte så bra i knät heller.

Önskemål: Ljudet från Art and Lutherie CW Cedar men kroppen och finesserna från Takamine EG541C 🙂 Har ni några tips?

Det jag har snappat upp på nätet är att Takaminen inte låter så bra akustiskt men inkopplat låter den riktigt bra, men detta har jag ju inte kunnat testa själv. Men ni kanske vet? Tanken är ju att jag ska ha den till att spela in med på datorn samt spela för mig själv så att säga.

Vad råder ni mig att köpa? Ska jag kolla upp andra modeller? Budgeten är cirka 5000kr, absolut max 6000kr. Jag skulle få lägga ca 3000kr med inbyte oavsett vilken modell jag valde. Begagnatmarknaden kanske ett alternativ, man får ju mer för pengarna då eller vad säger ni?

MVH

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla upp märket Furch, låter sjukt bra för priset, kanske lite dyrare än vad du tänkt men värt att kolla upp. Har inte provat bättre stålsträngad ak-gitarr utan att gå upp i prisklasserna kring Guild och Martins bättre instrument.

Även Seagull gör högkvalitativa instrument i din prisklass.

Edit: La till ett par saker

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som jag ska kolla upp Furch! Hoppas dom finns inågon snygg färg, jag vill nämligen inte ha en naturfärgad. Jag e lite kräsen när det gäller utseendet 🥰

Utan mick, för tillfället ingen bra ide. Bor i en liten studentlägenhet och måste då plocka fram och undan hela tiden, för mycket meck för mig. Vill bara plugga in o lira 😄

Men fortsätt och råda mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som jag ska kolla upp Furch! Hoppas dom finns inågon snygg färg, jag vill nämligen inte ha en naturfärgad. Jag e lite kräsen när det gäller utseendet 🥰

Utan mick, för tillfället ingen bra ide. Bor i en liten studentlägenhet och måste då plocka fram och undan hela tiden, för mycket meck för mig. Vill bara plugga in o lira 😄

Men fortsätt och råda mig!

Bara så du vet, det är oftast bättre trä i de gitarrer som är naturlackade. Syns ju vad man använt för trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanglewood ska jag kolla in! Någon speciell modell som är bra eller det kvittar (4000-5000 kronorsklassen)? Såg att Jam öppnar butik i malmö, premiär den 1 oktober! Så det passade ju perfekt. Ska gå dit och prova en Tanglewood! Furch får nog vänta, lite dyr för mig. Jag vill ju ha både Cutaway och mick. Tack för tippsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nu har jag följt råden och kollat in en Tanglewood, och jag måste säga att jag är imponerad över gitarrerna dom bygger! Den som låg i min prisklass var modellen Tanglewood TW115AS-CE 4400kr. Den är i helt solida material! Den har en Bandmick och EQ. Så jag undra, finns det något negativt med den här som jag bör tänka på eller ska jag slå till? Jag gillar soundet o känslan i den. Jag ska plugga in den direkt i datorn och spela in med (via mixer). Så om ni vet något om den, positivt eller negativt så svara gärna. Jag vill ju göra ett bra köp 😄

Tack på förhand

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...