Jump to content
Annons

cubase / pro tools


davidottosson

Recommended Posts

Annons

Det är nog lite hugget som stucket egentligen.

Min erfarenhet av Pro Tools är att det inte alls är speciellt stabilt och att det krånglar titt som tätt. Men låt oss vara ärliga; Hos de allra flesta fungerar det naturligtvis som det ska.

Om du använder mycket mjukvarueffekter tycker jag att du ska satsa på Cubase. Cubase stöder ju VST som de absolut flesta pluggar görs för.

DigiDesigns plugformat RTAS används också, men det är ju inte lika vanligt.

( Alternativt så skaffar du Pro Tools och låter sedan mig kränga mitt VST2RTAS till dig :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väljer Cuvase kommer undan relativt billigt om du startar med Cubase SE (kring 1400:-). Då kan du spela upp max 48 spår (lär räcka länge).

Som Pluffo sa finns det gott om pluggar till Cubase (VST-formatet). Det fina är att många riktigt bra pluggar är billiga, vissa gratis. Så du behöver inte lägga särskilt mycket pengar för att få en komplett digital studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

pro tools för hemmastudio blir jobbig i längden, för det finns väldigt få gratis pluggar...

ostabil pro tools? no way.

med cubase kan du få en massa fina gratis vst simuleringar av gitarrförstarkare, och jag vet att även om du säger nu "ingen mjukvarsynth" kommer alla dina låtar att ha massa med triggade trummor med gratis vst trummaskiner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...