Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska alldeles strax köpa ljudkort, och har varit insnöad pÄ terratec ews88d med adat, men nu nÀr jag kollat pÄ emuŽs 1212M verkar det som jag kommer att ta den pga de lite fler in/utgÄngar + kÀnns lite frÀschare pÄ nÄtsÀtt ? :S . Försökte söka lite hÀr pÄ forumet om emu och lÀste nÄn trÄd om ev problem me wordclock, nÄn som kan beskriva det lite nÀrmare?

Det jag kommer att göra med kortet Àr följande:

#spela in gitarr, bas, o ev andra instrument

#köpa ett midi-klaviatur och spela in med det via midi, Synkning med EMU? Vad behövs? Hur funkar det? (Àr inte sÄ hajj pÄ sÄnt)

#köpa en 8-kanals preamp för att spela in trummor analogt via adat, hur Àr det med synkning dÀr med EMU-kortet?

#samt ev i framtiden koppla in ett digitaltrumset.. hur gör jag det, via midi va? Kan jag spela in spÄr-för spÄr med ett digital-trumset (t.ex roland td-6v) via midi och battery (samplar egna akustiska trummorna). AlltsÄ kagge pÄ ett spÄr, virvel pÄ ett annat etc etc..

Tacksam för alla svar/Mats

Annons
Postat

Hejsan!!!

Jag skulle nog satsa pÄ ett 1212m om jag var du.

Detta kort ger dig grymt bra ljudkvalitet för pengarna p.g.a

dess AD/DA omvandlare. Och ett riktigt + ger jag

patchmixern eftersom den Àr underbar att jobba med...

Det tar ett litet tag innnan man lĂ€r sig den. đŸ„°

MEN det Àr bara nyttigt eftersom den fungerar

ungefĂ€r som ett riktigt mixerbord.... 😛

mvh

Sonefors

Postat
Jag har ett EMU 1820, och en 8-kanals Behringerpreamp. Preampen slavar under ljudkortet och jag har hittills inte mÀrkt nÄgra problem med synkning.

det lÄter helt perfekt! Det fÄr blir de kortet. Tackar för svaren, sonefors ocksÄ.

Postat (redigerat)

Kolla pÄ 1820m...

Det lilla m-et Àr viktigt, bÀttre AD-omvandlare mm.

Jag har sjÀlv ett 1820m sen ett Är. 100 % nöjd.

Redigerat av Violiner
Postat

E-MU 1616m fick 10/10 i senaste numret av Computer Music som jag tjuvlÀste pÄ pressbyrÄn i morse (kostar 135 jÀvla spÀnn! för fyra Är sen gick den för 115 vilket var ruskigt mycket redan dÄ). Killen som recenserade sa Àven att de hade köpt en PCI till PCMCIA-konverter sÄ de kunde köra den pÄ en vanlig dator för att de gillade den sÄ starkt och det fungerade utmÀrkt!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

fORCE Fed: Jag fick in en massa radiokanaler i mitt ljudkort E-mu 1616 nÀr jag satt i vardagsrummet, men sÄ flyttade jag in i ett annat rum och dÄ lÀt det bÀttre. F.ö. precis som min digital tv-box, den fÄr ju ocksÄ ofrivilligt in radiokanaler, liksom min gitarrförstÀrkare fick pÄ en gammal adress jag haft...

Jag förstÄr att du tjuvlÀste tidningen! Enda testet av E-mu 1616(m) Ànnu va?

10/10 - dÄ blev man lite lÀttad att man inte rekommenderat skit.

Jag har dock fortfarande ett problem med E-mu 1616 - jag fÄr nÀmligen inte in nÄgot ljud i inputspar 2 baktill och dessa ingÄngar syns inte i Patchmix heller.

Mest beror det nog pÄ att jag inte anvÀnt kortet sedan sist, varit en del annan elektronik som dragit uppmÀrksamheten istÀllet... Men det blir tester i veckan och nÀsta!

TRÅDEN: Jag har bara hört bra om bĂ„de Terratec och E-mu, sĂ„ valet Ă€r inte helt lĂ€tt! Jag kan bara sĂ€ga vad jag tycker om E-mu 1616 (4200;-).

Söka pÄ forum kanske?

😏

:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Är intresserad av E-mu 1820m kan nĂ„gon som har det skriva hur lĂ„g latency det gĂ„r att köra med softsynthar utan knaster eller andra problem?

Idag anvÀnder jag det inbyggda ljudkortet pÄ min eMac G4 med en latency pÄ ca 8ms utan problem.

Är alergisk mot latency över 10ms, pĂ„ min gamla dator G5:a 2x2Ghz som jag nu har sĂ„lt kunde jag köra ca 5ms utan nĂ„gra som helst problem, sĂ„ man Ă€r kanske bortskĂ€md?

Vore mycket tacksam för svar om latencyn!

Tack pĂ„ förhand! 😉

Redigerat av leaf
Postat

Tack för svaret Hans!

Verkar som om det Àr stabilt, 3ms Àr ju inte kattskit!

😛

Postat

leaf, notera att Emu-kortet endast funkar pÄ PC, om du nu hade tÀnkt köra pÄ Macen. Finns inget stöd för Mac i dagslÀget.

mvh

Carl

Postat

TÀnkte faktiskt köpa mig en PC nu men vet ej riktigt vad man skall köpa?

Funderar pÄ en Dell eller Frost musikdator, skiljer ju lite i pris men jag tror att Frostdatorerna kommer att fungera stabilt och utan problem.

Vet ej om Dell Àr bra för musik men prisvÀrda Àr de ju! :rolleyes:

Postat
Är intresserad av E-mu 1820m kan nĂ„gon som har det skriva hur lĂ„g latency det gĂ„r att köra med softsynthar utan knaster eller andra problem?

SvÄrt att svar pÄ. Det beror mycket pÄ hur resurskrÀvande VSTi man anvÀnder. Jobbade idag med ett projekt i Cubase SX2. Körde tre stycken SFZ i högsta kvalitet, ett Emagic elpiano plus en Monolouge. OvanpÄ det en hel del VST-pluggar.

Av nÄgon anledning (som jag inte hittat förklaringen till, Àn) kunde jag inte köra i multithreading.mode.

Hursomhelst, det knastrade pÄ de maxade partierna sÄ jag höjde frÄn 7 ms till 10 ms.

• 4 veckor senare...
Postat

Det blev ett emu 1212m emulator x, fick det i lördags. 🙂 Saknar dock vissa kablar som ingen musikaffĂ€r hade hĂ€r i stan sĂ„ jag fĂ„r vĂ€nta Ă€nnu ett tag innan jag ger mig pĂ„ inspelningar av div slag.. Verkar vara ett riktigt bra kort. Skriver mer nĂ€r jag testat det lite mer 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.