HolMatS Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Ska alldeles strax köpa ljudkort, och har varit insnöad pÄ terratec ews88d med adat, men nu nÀr jag kollat pÄ emuŽs 1212M verkar det som jag kommer att ta den pga de lite fler in/utgÄngar + kÀnns lite frÀschare pÄ nÄtsÀtt ? :S . Försökte söka lite hÀr pÄ forumet om emu och lÀste nÄn trÄd om ev problem me wordclock, nÄn som kan beskriva det lite nÀrmare? Det jag kommer att göra med kortet Àr följande: #spela in gitarr, bas, o ev andra instrument #köpa ett midi-klaviatur och spela in med det via midi, Synkning med EMU? Vad behövs? Hur funkar det? (Àr inte sÄ hajj pÄ sÄnt) #köpa en 8-kanals preamp för att spela in trummor analogt via adat, hur Àr det med synkning dÀr med EMU-kortet? #samt ev i framtiden koppla in ett digitaltrumset.. hur gör jag det, via midi va? Kan jag spela in spÄr-för spÄr med ett digital-trumset (t.ex roland td-6v) via midi och battery (samplar egna akustiska trummorna). AlltsÄ kagge pÄ ett spÄr, virvel pÄ ett annat etc etc.. Tacksam för alla svar/Mats
surikatmamma Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Jag har ett EMU 1820, och en 8-kanals Behringerpreamp. Preampen slavar under ljudkortet och jag har hittills inte mÀrkt nÄgra problem med synkning.
Sonefors Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Hejsan!!! Jag skulle nog satsa pĂ„ ett 1212m om jag var du. Detta kort ger dig grymt bra ljudkvalitet för pengarna p.g.a dess AD/DA omvandlare. Och ett riktigt + ger jag patchmixern eftersom den Ă€r underbar att jobba med... Det tar ett litet tag innnan man lĂ€r sig den. đ„° MEN det Ă€r bara nyttigt eftersom den fungerar ungefĂ€r som ett riktigt mixerbord.... đ mvh Sonefors
HolMatS Postat 26 september 2005 TrÄdstartare Postat 26 september 2005 Jag har ett EMU 1820, och en 8-kanals Behringerpreamp. Preampen slavar under ljudkortet och jag har hittills inte mÀrkt nÄgra problem med synkning. det lÄter helt perfekt! Det fÄr blir de kortet. Tackar för svaren, sonefors ocksÄ.
Violiner Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 (redigerat) Kolla pÄ 1820m... Det lilla m-et Àr viktigt, bÀttre AD-omvandlare mm. Jag har sjÀlv ett 1820m sen ett Är. 100 % nöjd. Redigerat 26 september 2005 av Violiner
Michael Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 E-MU 1616m fick 10/10 i senaste numret av Computer Music som jag tjuvlÀste pÄ pressbyrÄn i morse (kostar 135 jÀvla spÀnn! för fyra Är sen gick den för 115 vilket var ruskigt mycket redan dÄ). Killen som recenserade sa Àven att de hade köpt en PCI till PCMCIA-konverter sÄ de kunde köra den pÄ en vanlig dator för att de gillade den sÄ starkt och det fungerade utmÀrkt!
musik (oregistrerad) Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 (redigerat) Hej! fORCE Fed: Jag fick in en massa radiokanaler i mitt ljudkort E-mu 1616 nĂ€r jag satt i vardagsrummet, men sĂ„ flyttade jag in i ett annat rum och dĂ„ lĂ€t det bĂ€ttre. F.ö. precis som min digital tv-box, den fĂ„r ju ocksĂ„ ofrivilligt in radiokanaler, liksom min gitarrförstĂ€rkare fick pĂ„ en gammal adress jag haft... Jag förstĂ„r att du tjuvlĂ€ste tidningen! Enda testet av E-mu 1616(m) Ă€nnu va? 10/10 - dĂ„ blev man lite lĂ€ttad att man inte rekommenderat skit. Jag har dock fortfarande ett problem med E-mu 1616 - jag fĂ„r nĂ€mligen inte in nĂ„got ljud i inputspar 2 baktill och dessa ingĂ„ngar syns inte i Patchmix heller. Mest beror det nog pĂ„ att jag inte anvĂ€nt kortet sedan sist, varit en del annan elektronik som dragit uppmĂ€rksamheten istĂ€llet... Men det blir tester i veckan och nĂ€sta! TRĂ DEN: Jag har bara hört bra om bĂ„de Terratec och E-mu, sĂ„ valet Ă€r inte helt lĂ€tt! Jag kan bara sĂ€ga vad jag tycker om E-mu 1616 (4200;-). Söka pĂ„ forum kanske? đ :musik Redigerat 27 september 2005 av musik
leaf Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 (redigerat) Ăr intresserad av E-mu 1820m kan nĂ„gon som har det skriva hur lĂ„g latency det gĂ„r att köra med softsynthar utan knaster eller andra problem? Idag anvĂ€nder jag det inbyggda ljudkortet pĂ„ min eMac G4 med en latency pĂ„ ca 8ms utan problem. Ăr alergisk mot latency över 10ms, pĂ„ min gamla dator G5:a 2x2Ghz som jag nu har sĂ„lt kunde jag köra ca 5ms utan nĂ„gra som helst problem, sĂ„ man Ă€r kanske bortskĂ€md? Vore mycket tacksam för svar om latencyn! Tack pĂ„ förhand! đ Redigerat 27 september 2005 av leaf
leaf Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 Tack för svaret Hans! Verkar som om det Ă€r stabilt, 3ms Ă€r ju inte kattskit! đ
Carl R Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 leaf, notera att Emu-kortet endast funkar pÄ PC, om du nu hade tÀnkt köra pÄ Macen. Finns inget stöd för Mac i dagslÀget. mvh Carl
leaf Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 TÀnkte faktiskt köpa mig en PC nu men vet ej riktigt vad man skall köpa? Funderar pÄ en Dell eller Frost musikdator, skiljer ju lite i pris men jag tror att Frostdatorerna kommer att fungera stabilt och utan problem. Vet ej om Dell Àr bra för musik men prisvÀrda Àr de ju!
joachime Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 Ăr intresserad av E-mu 1820m kan nĂ„gon som har det skriva hur lĂ„g latency det gĂ„r att köra med softsynthar utan knaster eller andra problem? SvĂ„rt att svar pĂ„. Det beror mycket pĂ„ hur resurskrĂ€vande VSTi man anvĂ€nder. Jobbade idag med ett projekt i Cubase SX2. Körde tre stycken SFZ i högsta kvalitet, ett Emagic elpiano plus en Monolouge. OvanpĂ„ det en hel del VST-pluggar. Av nĂ„gon anledning (som jag inte hittat förklaringen till, Ă€n) kunde jag inte köra i multithreading.mode. Hursomhelst, det knastrade pĂ„ de maxade partierna sĂ„ jag höjde frĂ„n 7 ms till 10 ms.
Carl R Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 Jag kör ett 1820m i en Dell Dimension 4600, ihop med ett UAD-1. Fungerar alldeles utmÀrkt. /Carl
HolMatS Postat 24 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 24 oktober 2005 Det blev ett emu 1212m emulator x, fick det i lördags. đ Saknar dock vissa kablar som ingen musikaffĂ€r hade hĂ€r i stan sĂ„ jag fĂ„r vĂ€nta Ă€nnu ett tag innan jag ger mig pĂ„ inspelningar av div slag.. Verkar vara ett riktigt bra kort. Skriver mer nĂ€r jag testat det lite mer đł
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.