Jump to content
Annons

Alla ni som kör laptop...


hank

Recommended Posts

Jag har tänkt gå över till laptop, och nu undrar jag hur folk som har laptop egentligen kör..?

Kör man Mac så förstår jag att man bara behöver OSX så fungerar allt som det ska,

men jag får för mig att man får mer dator för pengarna när man kör PC.

På min stationära pc som jag kör nu, har jag två OS. ett för internet/trams, och ett för audio.

Men då har jag ju samtidigt ca 500 gb utrymme uppdelat på fyra hårddiskar.

Nu när jag byter kommer ju inte detta vara möjligt, och jag vill fortfarande ha en maskin som man både kan surfa och musicera på. är van vid pc och kör helst pc.

men samtidigt känns det mer stabilt i ett sånt läge med en powerbook...uh, suck.

Tilläggas bör kanske att jag gör all sorts musik, och datorn ska både hantera mycket audiospår och vst/au, både i live sammanhang och i studio

hur gör ni? hur skulle ni gjort i mitt läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag själv är Mac-användare sedan länge och använder min Powerbook i livesammanhang då och då. Den är grymt stabil och jag kan lita på den i alla lägen. Jag kör den som MIDI-instrument, ibland gitarreffekt. Oftast funkar det jättebra med det interna ljudkortet, vilket förenklar uppkoppling i stressiga livesituationer.

Samtidigt, om jag ska vara ärlig, har det inte hänt särskilt mycket i Powerbook-konfigurationerna på nästan två år (lite högre klockfrekvenser, mer lull-lull och en aning lägre priser). Det blev ingen PB G5 pga värme- och storleksproblem, det har ryktats om Dualcore G4... Intel-Macarna kommer om ca ett år.

Ok, Powerbookarna är fortfarande bra datorer, men inte riktigt lika bra som för 1-1,5 år sedan om man jämför med PC-sidan. Jag personligen rekommenderar givetvis Macen eftersom jag upplever att det funkar klockrent. Du behöver inte joxa med internetsystem kontra musiksystem med OSX. Men du får i dagsläget en bättre dator om du väljer PC. Jag tror dessutom inte vi får se en bärbar Intel-Mac förrän i slutet av nästa år (men Apple har överraskat förr).

Det är ett svårt val om man är objektiv. Jag är inte det, så lyssna på lite fler råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag kör ju inte så ännu, men kan dela med mig lita av mina tankar iaf kanske 🙂

Personligen kommer jag köra PC, det erbjuds via hemPC avtalet och det är det jag är van vid. Mac fungerar säkerligen bra också, men är alltså inget alternativ för mig.

På den interna disken kommer jag lägga upp 3 partitioner. 1 för musikoperativet, 1 för "lek" operativet och 1 för diverse annat, som man vill ha kvar även om man installerar om datorn. Typ mp3:or, dokument, någon film kanske osv..

Sen har jag redan 2 externa USB diskar. Den ena kommer bli för inspelning, och den andra kommer bli för samplingsbibliotek, samplingsbaserade VSTi och backup av program, pluggar mm, som är relaterat till musik.

Därtill hade jag tänkt införskaffa ett firewireljudkort, med minst 8 ingångar och 8 utgångar.

Det som gäller för mig är att det ska fungera i min hemmastudio (mestadels "riktiga" instrument och sång, dock ej trummor), jag ska ha möjligheten att spela in kompisars band i deras replokaler samt att jag vill ha en bärbar PC att ta med mig till kompisar. Påminnner väl lite om din sits, bortsett från att jag inte behöver bekymra mig om att det ska vara snabbt och smidigt i livesammanhang 😮

Externa diskar tar ju lite plats, och den bärbara datorn är inte längre fullt lika mobil, men kanske kan va en lösning? Annars är ofta hårddiskarna i bärbara lite långsamma, så du kan behöva byta ut den. Även minne är bra, beroende på vad du gör, men satsa på minst 1GB minne, gärna 2, skulle jag vilja säga.

Ingångar vet jag inte om du behöver så många vid live framträdanden, såvida du inte vill spela in live. Utgångar kan ju vara bra, om du exempelvis vill kunna styra monitorering separat för olika ljud eller så.

Jag har i princip bara kört stationärt tidigare, och det har ju fungerat utmärkt. Dock vet jag att en två kompisar får problem med sina bärbara när dom börjar koppla in grejer på USB och Firewire, och har själv hjälpt till att felsöka ibland. Vettefan vad det beror på, men hela datorn börjar "hacka" hos en kompis vilket inte är acceptabelt om man kör musik. Hos en annan kompis går datorn bara segare än vanligt. Hos en tredje fungerar det utmärkt så... Några hårdvaruproblem syns inte i enhetshanteraren hos någon, och grejerna fungerar i övrigt. Någon annan kanske vet vad det beror på, men det jag vill ha sagt är att det kanske kan vara värt att googla lite om datorn du ska köpa, och läsa på om problem andra har haft osv innan du köper den.

Jaja, mina tankar ännu sålänge, datorn kommer i mitten av November 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora nackdelen med Mac är att den suger fett med minne. Hade en iBook för en tid sedan och det räkte med att köra Safari i full screen så sög den i sig en massa ram och cpu av någon anledning. Pc gör inte det. Minnet är dessutom väldigt dyrt för maccar, särskillt för bärbara.

Tycker nog att pc-nissarna tagit över det försprång som mac hade tidigare. Dessutom spar du pengar på att inte välja Mac. Dessa Mactallibaner är inget och bry sig om. Synd bara att Logic och DP bara finns för Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora nackdelen med Mac är att den suger fett med minne. Hade en iBook för en tid sedan och det räkte med att köra Safari i full screen så sög den i sig en massa ram och cpu av någon anledning. Pc gör inte det. Minnet är dessutom väldigt dyrt för maccar, särskillt för bärbara.

Tycker nog att pc-nissarna tagit över det försprång som mac hade tidigare. Dessutom spar du pengar på att inte välja Mac. Dessa Mactallibaner är inget och bry sig om. Synd bara att Logic och DP bara finns för Mac.

Ett macminne kostar inte mer än ett pc-minne, de är nämligen samma, apple tar dock rejält betalt för extraminne, men vem säger att du måste köpa av dem? Anledningen till att OSX och programmen som körs under OSX använder en massa minne är att de kan, finns ingen anledning att ha en massa ledigt minne om detta kan användas till att snabba upp systemet.

Helt sant är dock att du spar pengar om du köper en PC, men du spar däremot tid om du väljer en Mac. Frågan är också hur många bärbara PC-datorer du hittar som har DVI, 6-pinnars FireWire och FireWire800?

Att dessutom behöva krångla med att ha ett par tre operativ installerade bara för att kunna använda sin dator till mer än en sak är ju absurt.

Redigerat av Peth
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tacksam för svaren! en hel del intressanta tankar.

Mac har ju defenitivt rykte om sig att vara sten stabila. Men så läste jag detta härom dagen ...

33 orsaker varför man ska använda pc.

Man börjar ju defenitivt tvivla.

Problemet med minnet är relativt lätt fixat. Beställa från USA. Kollektivt, så blir frakten väldigt liten.

Jag har tänkt köra både firewire hårddisk, firewire ljudkort och även intresserad av tc powercore. blir kanske knivigt eftersom att det bara finns två firewireportar. Får se hur jag löser detta.

Dilemmat kvarstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac har ju defenitivt rykte om sig att vara sten stabila. Men så läste jag detta härom dagen ...

33 orsaker varför man ska använda pc.

Man börjar ju defenitivt tvivla.

Jag förstår att du har svårt att välja mellan pc och mac, men den där blogposten ska du inte lita på, i mitt tycke skriver han nästan bara ogrundat skit.

Bärbara Macar är just nu långsammare än pc-dito, å andra sidan jobbar jag sjukt mycket snabbare under OS X än Windows och för mig är det mycket mer värdefullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du personligen arbetar snabbare? Jag kör ju PC idag så jag jobbar förmodligen snabbare i windows än OSX. Visserligen vänjer man väl sig relativt snabbt, det problemet är kanske individuellt. Ingen som vet om det har gjorts artikel-jämförelser på området? kanske material för Studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med MusicNixon mfl här ovan.

Den avgörande anledningen för mig var att jag jobbar bättre med mac. Det flyter på som det ska utan överraskningar. Jag vågar ta med & använda ibooken som sampler på spelningar.

Spacemans åsikt att det skulle dra minne känner jag inte igen, har själv ibook med 768mb minne (köpt från komplett.se - samma minnen som sitter i pc:ar - alltså samma pris), just nu har jag åtta program öppna (inkl safari) och allt rullar som vanligt.

Du kanske kan spara någon krona vid inköp om du väljer pc. Men i längden tror inte jag alla fall det lönar sig. För att generalisera hårt o dra allt över en kam: man får vad man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

De där 33 punkterna kan man diskutera. Några håller jag med om, t.ex. allt kostar mer, och att grafikkorten på vissa modeller inte är så häftiga.

Men vissa andra är ju löjliga. Han gillar t.ex. inte Garageband för att han inte är musiker. Han stör sig också på att saker inte fungerar likadant som i Windows.

Saker som han inte gillar, men som jag (och många andra) tycker är fantastiska: Stabilitet, iSync, Expose, Spotlight, Dashboard, iPhoto. Finder och Dock kan jag väl hålla med om att de borde förbättras.

http://www.macfeber.se/2005/09/why_i_might_swi.html

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...