Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Hade tänkt bygga ihop en ny litene trevlig burk. En vanlig athlon är ju stenålder vid det här laget :rolleyes:

Nu till frågan: Har kikat lite på AMD's 64-bitars processorer. Det dumma är att dual core processorerna är ruggigt dyra. Så vad vinner man egentligen på att ha en processor med två kärnor?

Hur funkar det med GHz-talen när det gäller dual core-processorer?

Annons
Posted

Det har rapporterats från många håll om problem med Dual Core-processorer (både AMD och Intel), när det gäller musiktillämpningar - så jag skulle avråda från en sådan i dagsläget. Det blir säkert annorlunda så småningom, men om du behöver bygga en dator just nu, så bygg en vanlig single-core...

Posted

KM Studio Systems har börjat bygga DualCore-datorer så någon lösning hoppas ajg att dom har hittat. Jag har för den delen just beställt nya delar och däribland en DualCore-processor, så jag hoppas verkligen att jag kan visa ryktena osanna.

Posted

Tyvärr är det nog inte bara rykten...

Det är många som har strul med de nya dual coreprocessorerna. UAD-1-korten till exempel är ett problemområde. Universal Audio håller på att försöka hitta en fix för sin del. Vissa andra pluggar krånglar också.

Men visst är det spännande teknologi. Jag kommer själv att ta hem ett A8V-E SE-kort för att testa det, men det blir inte i nån musikdator i alla fall inte till att börja med.

Om inte annat skall det bli kul att höra hur det går för dig.

Posted

Äsch! 🙂

Jag har bara stött på ett fåtal problem och då handlar det oftast om rena fel i mjukvaran vilket gör att en uppdatering i de flesta fall bör dyka upp inom kort. Jag hade heller inga problem med UAD-1 i mitt system. Dessutom finns alltid möjligheten att tvinga programmet att bara använda en processorkärna vilket gör att det fungerar precis som på en singlecore maskin.

Speciellt dyra tycker jag inte heller att de är, inte när man tittar på vad man får. AMD Athlon 64 X2 3800+ kostar exempelvis runt 3500kr.

/Majken

Posted

Du och jag m fl jobbar mycket med datorer Majken. Det innebär att vi förmodligen har lättare att tackla ev problem. Men jag vill inte rekommendera ett system som jag vet att många har problem med. Därför min avvaktande hålling.

Jag tror också helt säkert att det kommer lösningar på problemen. Bland annat håller som sagt Universal Audio på med någon form av problemlösning som sagt. Men tills dess så vill i alla fall inte jag få kritik för att jag rekommenderat en lösning som inte är helt stabil.

Många använder säkert inte heller de senaste versionerna av sina program av kostnadsskäl, och det ökar ytterligare risken för strul.

Och vad ska man med en dualprocessor till om man måste slå av den ena kärnan..? 🙂