Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hei,

Jeg jobber mye i Reason og eksporterer den ferdige låten (hele) til Pro Tools der jeg legger på vokal via en m-box. Jeg bruker en NTK Røde mic og jeg spiller inn vokalen i 48 24 bit format via den. Jeg mixer sangen på M-Audio bx5. Monitorene er veldig nøyaktige og klare, tror jeg, og vokalen høres grei ut i dem. Men når jeg skal høre den ferdige miksen på mitt stereoanlegg, virker vokalen mye "mørkere" og den hever seg liksom ikke over resten. Ikke direkte ullen, men mørk. Jeg vet der er mulig å bruke eq, men da får man problemer igjen når man skal legge på kompressor, for ssene kommer frem, og da må man igjen legge på deesser. Har noen et tips? Jeg synes lyden i NTK Røde micken også er litt for "stor" og vokalen mangler litt presence, det er liksom ikke Massive Attack lyd, som f.eks låten Protection, on noen kjenner den, der er vokalen veldig klar og mye tynnere og alikevel med en fin prescence over et komp som er temmelig mørkt. Hva er tipset?

Tusen takk for tips, Tove

Annons
Posted

Hej..lägg gärna upp en ljudsnutt på det vokala, det blir lättare att ge tips på vad som behövs för åtgärd, eller lösning på problemet.

• 4 weeks later...
Posted
Hej..lägg gärna upp en ljudsnutt på det vokala, det blir lättare att ge tips på vad som behövs för åtgärd, eller lösning på problemet.

Hei Lundin. Kan godt legge ut en lydfil av vokalen og kompet, men hvordan gjør man det her? Tove

Posted

Hei, Tovenil igjen. Leste litt på sidene. Er det fremdeles mulig å sende en brent cd i wav 16bit 44.1 til dere i Stockholm, og få tips her på hvordan jeg skal mikse vokalen og låten? Det blir jo da som en slags demo, der jeg får råd fra dere. Vil låten da ligge under demoinnspillinger? Tove

Posted

Hej igen

Om du har gjort enbart en inspelning med din röst kanske det är bättre att lägga den på någon gratishemsida eller om du har en egen hemsida och länka därifrån hit till studioforumet, men som alternativ väg att gå kan du ju lägga den under demoinspelningar

.. däremot kanske du får en del konstiga svar om den ligger under demoinspelningar 😆