Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Har kört logic express 7 utan nÄgra större problem ett par mÄnader och nu har den börjat brÄka. Ljudet knastrar av och till och ibland poppar felmeddelande upp:

"error while trying to syncronize audio and midi. Sample rate 34995 recongnized. Check conflict betweed logic express and external device". Sample raten som den recognizar Àr olika varje gÄng, i övrigt Àr meddelandet identiskt.

Jag kör Ibook G4 768 MB ram, Edirol FA-66 ljudkort, Edirol PCR-M30 midikeyboard och sparar ljudfilerna pÄ extern hÄrddisk Smartdisk crossfire.

Ljudkortet gÄr till datorn med firewire, keyboard och extern HD med USB.

Har sample rate instÀllt pÄ 44.1 i Logic och ljudkortet.

Första gÄngen som problemet uppstod spelade jag in utan externa HD:n, sparade alltsÄ filerna pÄ datorns hÄrddisk, sÄ den externa borde vÀl inte vara problemet? Kan det vara krÄngel med firewirekabeln?

Har testat olika buffer sizes och sÄ, nÀr jag valde "higher disk buffer" sÄ löste det sig för en kvÀll, men nu krÄnglar det igen. Nu senast intrÀffade problemet nÀr jag spelade upp tvÄ audiofiler och hade igÄng ett demo av kompakt.

Har sett att folk haft liknande problem pĂ„ andra forum men inte hittat nĂ„got tips som hjĂ€lper mig. Kan nĂ„n wizard hĂ€r trolla till det? 😎

Annons
Postat (redigerat)

Det kanske börjar bli mycket filer pÄ din musikdisk sÄ att hÄrddisk I/O börjar slöa lite.. StÀda upp och defragmentera hÄrddisken.

Redigerat av hegobald
Postat
StÀda upp och defragmentera hÄrddisken.

Hur Defragmenterar man i Mac ?

Oavsett vilket filsystem eller operativ man anvĂ€nde sĂ„ brukar fragmentering uppstĂ„ mer eller mindre... En lösning kan ju vara att man formaterar om sin audiodisk efter varje avslutat jobb.. Gamla filer ska ju normalt inte ligga kvar och skrĂ€pa dĂ€r om man Ă€r nĂ„gorlunda seriös 😛

NĂ„vĂ€l.. Just defragmentering av HFS+ och UFS Ă€r lite het potatis just nu.. MAC sĂ€ger att det inte behövs... Precis som Microsoft sa om sitt NTFS ocksĂ„ en gĂ„ng i tiden 😏

En sida med tips om hur man vÄrdar sin Mac-disk hittar ni pÄ http://www.macattorney.com/ts.html

Postat

OS X Panther, eller senare, behöver inte Defrag. 😏

OS X has no defrag application, however, OS X has implemented five methods of dealing with fragmentation and IO performance. Allow me to paraphrase Apple's own Technical Document on this matter: About Disk Optimization.

1. Automatic file defragmentation works when you open a file in OS X. If the is under 20MB and fragmented, OS X will move it to a contiguous block of space on your hard disk.

2. Delayed allocation (for HFS+ volumes) allows a number of small allocations to be combined into a single large allocation in one area of the disk.

3. Hot-File-Adaptive-Clustering tracks frequently used files and moves them to faster portions of your hard disk.

4. Aggressive read-ahead and write-behind caching reduces the impact associated with minor fragmentation

5. HFS+ avoids reusing space from deleted files as much as possible, to avoid prematurely filling small areas of recently-freed space, thereby reducing the risk of fragmentation.

Postat
OS X Panther, eller senare, behöver inte Defrag. 🙂

Öhh.. Precis som jag sa 😛 . Apple pĂ„stĂ„r, precis som Microsoft ocksĂ„ gjorde nĂ€r NTFS kom, att deras filesystem inte behöver defragmenteras. Som jag ocksĂ„ sa det Ă€r en het potatis och diskuteras om det hela just nu..

Mer att lÀsa pÄ http://www.macattorney.com/ts.html#Anchor-7857

Men som jag ocksÄ Ànnu tidigare sa.. Det kan hÀnda att disken börjar bli full.. DÄ kan ocksÄ sÄdan fel uppstÄ..

Lycka till nu! 😏

Postat
Det kanske börjar bli mycket filer pÄ din musikdisk sÄ att hÄrddisk I/O börjar slöa lite.. StÀda upp och defragmentera hÄrddisken.

Tack för förslaget. UrsÀkta att det gÄtt nÄgra dagar innan jag svarat, har varit ute i vÀrlden och sett mig om.

Det borde dock inte bero pÄ att hÄrddisken Àr full, jag har minst 120 Gb kvar pÄ HD:n, som Àr relativt ny. Men det lÀt som ett bra tips inför framtiden.

Kan problemen bero pÄ:

1. Helt enkelt för kass prestanda??? Men borde inte 760 MB ram rÀcka om man inte kör en _himla_ massa pluggar? TvÄ audiospÄr samt KOMPAKT var det som var igÄng senast dÄ det började strula.

2. USB kablar. Borde jag byta till firewire till ljud-hÄrddisken? AlltsÄ koppla in hd:n i ljudkortets firewire ingÄng (ibook har bara en fw).

3. Ljudkortet. NÄn som har hört om FA-66 kan strula? Har haft intrycket att det ska vara vÀldigt stabilt, och har inte hittat nÄgot om motsatsen. Men kanske?

Postat

Hoppsan.. 😄 Ljuddisken pĂ„ USB.. Hmm. Om du inte har separat strömförsörjning till hĂ„rddisken sĂ„ funkar inte fullduplexlĂ€get som det ska.. SjĂ€lvklart Ă€r FW ett mycket bĂ€ttre alternativ.. Prova det först 😄

Postat

Har du fĂ„tt nĂ„n ordning pĂ„ elĂ€ndet Ă€nnu??? 😼

Postat

Har inte hunnit fixa en ny firewire Àn. Men det Àr underligt, för nu senast nÀr jag kört har den inte brÄkat alls...fast jag egentligen inte gjort nÄgot speciellt Ät det. Det kÀnns ju lite lÀskigt nÀr man inte kan va sÀker. NÄ, jag Äterkommer nÀr jag testat nya fw:n...

Tack för all hjÀlp!

• 4 veckor senare...
Postat

Nu har jag uppgraderat minnet till 1.25 G. De mesta funkar nu FÖRUTOM kompakt. SĂ„ fort jag laddar in en instans av sattyget sĂ„ crashar logic helt irrationellt, ofta precis nĂ€r man trycker play eller rec. Fattar inte vad som Ă€r problemet, exsp kan jag köra mĂ„nga instanser av utan problem. Men jag vill ju Ă„t de fina ljuden i kompakt. NĂ„ja, har mailat NI för support de kanske kan klara upp problemet... hm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.