classic Postat 10 april 2004 Postat 10 april 2004 PÄ mitt ljudkort (Pulsar Plus) sitter det AES/EBU in/ut samt 2st adat in/ut. PÄ min DAT sitter det S/P-DIF in/ut. GÄr det att avbalansera AES/EBU till S/P-DIF eller mÄste jag ha en konverter? NÄgon som vet?
Claes Holmerup Postat 11 april 2004 Postat 11 april 2004 Det Àr inte bara balanseringen som skiljer mellan AES/EBU och S/Pdif. Det Àr skillnad Àven pÄ datainnehÄllet. Jag har för mig att det ska gÄ pÄ ena hÄllet, men inte pÄ andra - men jag kommer inte ihÄg vilket sÄ hÀr pÄ rak arm. à terkommer om ingen har svarat innan jag har haft tid att kolla upp det...
classic Postat 11 april 2004 TrÄdstartare Postat 11 april 2004 Jo, jag hade för mig att det var skillnad men var inte sÀker. Tur att du finns, Claes.
classic Postat 11 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 april 2004 Kom pĂ„ en annan sak ocksĂ„. Pulsar-kortet arbetar ju med 24-bitar medan DAT:en arbetar med 16. đ Hur kommer det att funka?
Claes Holmerup Postat 11 april 2004 Postat 11 april 2004 Hittade lite info: To receive signals in AES/EBU format,an adapter cable is required. Pins 2 and 3 of a female XLR plug are connected individually to the two pins of a phono plug. The cable shielding is only connected to pin 1 of the XLR - not to the phono plug. Det fanns ocksÄ en bild (inte lÀnkbar...) som visade att pin 2 pÄ XLR ska till stiftet pÄ Phono, medan pin 3 pÄ XLR ska till höljet pÄ Phono-kontakten.
Claes Holmerup Postat 11 april 2004 Postat 11 april 2004 Kom pĂ„ en annan sak ocksĂ„. Pulsar-kortet arbetar ju med 24-bitar medan DAT:en arbetar med 16. đ Hur kommer det att funka? Om du gĂ„r frĂ„n en utgĂ„ng med 16 bitar till en ingĂ„ng med 24 bitar, sĂ„ kommer de 8 lĂ€gsta bitarna troligen att bli nollor och dĂ€rmed inte pĂ„verka ljudet. Om du gĂ„r frĂ„n en utgĂ„ng med 24 till en ingĂ„ng med 16, sĂ„ kommer troligen de 8 sista bitarna att trunkeras - alltsĂ„ bara försvinna, nĂ„got som pĂ„verkar ljudet, framför allt om du inte hĂ„ller det pĂ„ en hög utstyrningsnivĂ„. Om du kan göra Dither ner till 16 bits i 24-bitsĂ€nden, sĂ„ Ă€r det en klar fördel i detta lĂ€ge.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.