Jump to content
Annons

Claes och hans micktest site!

Ken Kängström

Recommended Posts

Hej!

En liten tanke slog mig nyss då jag snubblade över alla trådar gällande vilken mikrofon man bör använda till vad.

Det vore jäkligt häftigt och skulle underlätta för hur många som helst om vi tillsammans hjälptes åt att bedöma vad olika mikrofoner passar bäst till för

diverse instrumen osv.

Kort och enkelt t.ex. -SM57 passar bättre till mickning av gitarrförstärkare men mindre bra akustisk gitarr, därför att bla, bla, bla...

Om jag själv skulle kunna läsa sådana här notiser brevid varje test på Claes site så hade jag bott på den siten. 😛

Eller är jag ute och cyklar nu? 😉

Annons

Jag har visserligen valt att inte framhålla någon speciell mic på testsiten, eftersom folk ska kunna lyssna förutsättningslöst - men självklart har jag funderat på något sådant - och även någon typ av markering rörande vilken sorts mic det är - typ rör, band, dynamisk, kondensator, småmembran, stormembran - för att kunna sortera på olika sätt om man vill - men jag har inte fått kläm på alla detaljer när det gäller xml, xlink etc ännu. Det kommer så småningom om jag lyckas hitta på ett bra sätt att lösa det.

Jag har också tänkt lägga in lite info och bild på alla modeller så småningom, som en klickbar länk - så att man får reda på lite mer än bara modellnamnet...

Att ha recensioner om de olika modellerna, kan vara både bra och dåligt. Risken är att man läser en recension och blir påverkad av vad som har skrivits, när man sedan lyssnar - men samtidigt kunde det vara en hjälp när man inte själv har tillräckligt bra monitorer för att höra alla nyansskillnader...

Finns det fler som har någon åsikt om detta? Siten är ju till för er som vill få lite hjälp på traven. Jag är bara galningen som fick idén och gör jobbet med den... 😉

Jag ser det som såhär att, vissa mikrofoner är uppenbara inom vissa användningområden. Och för en nybörjare som inte vet in eller ut så är det nog guld värt att få en sådan hjälp på traven så att säga.

Och jag går själv i tankarna om att köpa en kondensare, men har inte en aning om vilken som skulle passa mig bäst.

Mitt förslag är att man kanske skapar en tråd, där alla skriver vilka mickar de har, vad de använder dem till osv.

En majoritet bör oftast inte ha fel, under förutättning att mikrofoner inte går i mode. 😳

Är jag ute och cyklar igen? 😱

Edited by addic59

Man vill ju inte att vem som helst ska kunna skriva en recension då är det bättre att det inte står nånting för att göra det enklare att kunna lyssna helt förutsättningslöst.

Absolut inte, men om man bollar med denna idé så kanske man skulle komma på något fyndigt? Alla problem går att lösa. 😳

Varför inte direktlänka mikrofonen till en topic i recensionsforumet?

Varför inte bygga en mySQL-databas med mikrofonerna och

slänga upp en dynamisk sida i PHP som är kopplad till databasen?

Claes: Jag kan slänga upp den på nolltid om du vill.

Guest ChrisSnyder

det där är omöjligt att genomföra.

Med tanke på att en micka kan låta HELT annorlunda med en bra resp. dålig preamp.

Vi la tex Shure's bästa virvelmick bakom våran gitarrigg för några dagar sen, bakom i lådan, för att få mer botten, och det lät asbra.

Finns dom som spelat in plattor med SM57:or på sång tex. Det är bara att testa själv.

Sen enligt mig så är alla micktest helt ointressanta om det inte används en riktigt bra preamp, då är då en mick vaknar.

Vad sägs om nått sånt här?

http://www.sounden.com/claes/index.php

Cheers!

Det ser ju användbart ut och kan absolut vara värt att bygga på. 😱

ChrisSnyder: Varför så negativ? 😄 Dessa testinspelningar omfattar i nuläget över 70 olika micar - och har hjälpt många att få en idé om hur micarna kan låta i en vanlig hemstudio (som ju de flesta sitter i...).

Självklart är testinspelningarna inte perfekta i alla avseenden, men eftersom alla inspelningar är gjorde med så identiska förutsättningar som möjligt, kan de ändå ha relevans. Att man sedan kan påverka ljudet mycket med olika placeringar, är något man får experimentera med - men man kan i alla fall få lite hum om vilket grundljud en viss mic har jämfört med andra. 🙂

Bra preamp? Tja, en RME ADI-96 Pro går faktiskt inte av för hackor - och den har använts till allting... 🙂

Cheers!

Det ser ju användbart ut och kan absolut vara värt att bygga på. 😮

ChrisSnyder: Varför så negativ? 😛 Dessa testinspelningar omfattar i nuläget över 70 olika micar - och har hjälpt många att få en idé om hur micarna kan låta i en vanlig hemstudio (som ju de flesta sitter i...).

Självklart är testinspelningarna inte perfekta i alla avseenden, men eftersom alla inspelningar är gjorde med så identiska förutsättningar som möjligt, kan de ändå ha relevans. Att man sedan kan påverka ljudet mycket med olika placeringar, är något man får experimentera med - men man kan i alla fall få lite hum om vilket grundljud en viss mic har jämfört med andra. 🙂

Bra preamp? Tja, en RME ADI-96 Pro går faktiskt inte av för hackor - och den har använts till allting... 🙂

Kanonbra helt enkelt! 🙂

Cheers!

Liten stavningsmiss. Det står skrivet Aukustisk Gitarr istället för Akustisk gitarr. 😛

Annars låter det som en bra idé att länka ihop alla mikrofoner i testlistan till varsin tråd i recensionsforumet.