Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skall investera i något intoneringsprogram och håller på att testa av Melodyne just nu. Det vill dock inte riktigt fungera som jag vill. Har kört det standalone med att ladda in wav-filer från Protools. Det är enbart sång jag har testat med men det blir alltid något missljud (typ digitalt glitchljud) nånstans på filen när den läses in i programmet. Jag har provat med olika inställningar typ vocal:sopran, när det är en kvinnlig röst osv. Nån som har nån koll på vad som är problemet??

Det dumma är ju att man inte kan köra Melodyne Uno som RTAS heller annars hade ju det varit ett lagom ( o billigt) alt.

Har inte testat Antares ännu då jag gick på rekomendationer att det är bättre men jag skall kanske testa det med om inte Melodyne fungerar bättre än så här.

Annons
Postat

Menar du att det glitchar efter att melodyne har analyserat filen? Isf har jag samma erfarenheter.

Det verkar vara en svår uppgift att tolka en hel tagning korrekt. Säg att det hänt mig var tredje gång jag använt programmet. Jag har löst det så att jag helt enkelt låtit bli att använda den del av filen som glitchar (använt den ursprungliga filen där istället).

Jag har testat melodyne på pc och mitt intryck är att det är lite instabilt. Det finns vissa kommandon/knapptryckningar som får programmet att krascha.

Men i det stora hela tycker jag att melodyne gör jobbet riktigt bra!

Det finns möjlighet att ändra pitch, formant och timing helt individuellt på ett grafiskt tydligt sätt.

Postat

exakt så det händer!.... undrar bara ifall det är nån inställningssak eller man får leva med det. Har också testat och gjort som du med att klippa ihop i efterhand. Det konstiga är att när jag hade en hyfsat bra sångerska som bara skulle intoneras lite så fick jag massor av fel. Och på en möhippeinspelning där vissa toner låg 4! semitoner fel så var det inga problem???? Annars är ju programmet otroligt kraftfullt!.

Mattias

Postat

Melodyne drar så mycket cpu-kraft så när jag fick problemen du beskriver stängde jag av alla effekter på övriga spår. Då funkade det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.