Jump to content
Annons

Surround!


Marlin

Recommended Posts

Hej!

Är det någon därute som har någon erfarenhet av surroundfunktionen i mjukvarusyntar typ Absynth 3 och liknande. Är surround en övergående trend eller är J M Jarre rätt på det? Är det svårt att jobba med? Behöver man fler än fyra högtalare? Blir det nåt drag?

Jag äger ingen hembioanläggning så jag vet ju inte... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Är det någon därute som har någon erfarenhet av surroundfunktionen i mjukvarusyntar typ Absynth 3 och liknande. Är surround en övergående trend eller är J M Jarre rätt på det? Är det svårt att jobba med? Behöver man fler än fyra högtalare? Blir det nåt drag?

Jag äger ingen hembioanläggning så jag vet ju inte... 😛

Jag vet inte hur det är med alla sourorund-anläggningar, men den som jag har vid min dator hemma, är inget bra att jobba med. För mig så försvinner basen jättemycket när jag sätter på alla fyra högtalarna, och ljudet blir bara konstigt, så jag arbetar bara med stereo! 😉

Men jag vet inte hur det är med din... Det kanske blir bättre på din? 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Surround är väl kanske inte rätt uttryck.. Men vi kommer garanterat att börja se en övergång från vanliga stereoinspelningar mot flerkanalsinspelningar i 5:1 ljud.

Bl.a börjar nya format att ta över efter vår numera gamla trogna men snart utjänta CD... SACD är ett sånt format som tros bli arvtagare.

Läs mer på http://www.sonymusic.com/sacd/faq/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Jag har i och för sig en standard datorhögtalaruppsättning nånstans, men jag har inget program att jobba med - typ absynth 3. Så jag vet inte alls om det kan vara något att satsa på. J M Jarre påstår ju att surround är den största inovationen sedan stereo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man hört Jean Michel Jarres AERO i en riktigt bra surroundanläggning förstår man hans påstående om att surround skulle vara det bästa som hänt sedan stereo! På något vis känns det som om elektronisk musik passar bättre än vanlig popmusik i surround, varför det kan dröja innan det slår igenom på bred front.

Native Instruments Absynth 3 fungerar mycket bra i surround, men det förutsätter ju att det inspelningsprogram man använder stöder detta. Sedan är ju surroundmixning ett kapitel för sig (som om inte stereomixning skulle vara svårt nog...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man hört Jean Michel Jarres AERO i en riktigt bra surroundanläggning förstår man hans påstående om att surround skulle vara det bästa som hänt sedan stereo! På något vis känns det som om elektronisk musik passar bättre än vanlig popmusik i surround, varför det kan dröja innan det slår igenom på bred front.

Vad trevligt! Jag gillar elektronisk musik. Vad skulle inte Tangerine Dream kunnat göra med surround?

Nå, alltså Absynth 3 eller liknande + inspelningsprogram med surround, men hur är det med högtalaruppsättning? Räcker det med fyra eller måste jag ha 5.1 uppsättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

I sig så stöder ju det flesta DAW 5:1 ljud nu.. i Cubase SX3 finns färdigt preset. I Wavlab 5 finns stöd för att masra och bränna Audio-CD med surroundljud etc.

Det mixbord som jag brukar sitta vid (ett billigt Behringer DDX3216) har stöd för surroundmixning etc.. det man behöver är en bra 5:1 lyssning också men allt som oftast då man går in en en studio numera så har dom redan 5:1 möjligheter för mixning.

Egentligen krävs inte att ens instrument (VSTI) har stöd för surround utan det gör man i själva mixningen sen.. Fast fler och fler specialicerade VST pluggar börjar dyka upp numera som har stöd för 5:1 effekter, främst reverb då.

Jag har provat att mixa i surround nåra få gånger och en sak som jag faktiskt märkte var att det kändes lättare att få ett bra ljud i än att försöka få ett toppenresultat med stereo enbart.. Man har ju 4 kanaler till som hjälper en att avlasta stereokanalerna.. Man får mer kontroll över ljudbilden helt enkelt och det låter sällan lika grötigt som i en ren stereomix. 😉

EDIT: Bifogar en bra länk om hur sätter upp sitt surroundsystem för mixning.

http://www.wired4music.com/Wired4Surround.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Är också rudis på surround mixning. Men det börjar väl bli dags att lära sig och skaffa utrustningen, för snart kommer nog kunderna att börja fråga efter det.

Men vad behöver man egentligen för 5:1? Jag kör Logic och det stödjer ju surroundmix.

Ska jag ha en "vanlig" hemstereo-surround förstärkare i studion?

Mitt mixerbord stöder inte surround, tar jag ut 5 kanaler från bussarna då? Eller kör man direkt från ljudkortet in i förstärkaren? Sen fattar jag att man behöver ha 5 högtalare + sub-bas. Vore tacksam för en kortfattad beskrivning.

Det va ju en serie om surround i någon av de svenska musiktidningarna typ i våras, tyckte inte den va så beskrivande hur man själv skulle gå tillväga. Men där kunde man bl a läsa om några "kända" mix-tekniker/producenter och hur dom använde surround och vad dom brukade lägga i vilka kanaler. Har för mig att det var bl a Jan-Erik Persson och Alar Surna.

Jan-Erik Person jobbar ju förövrigt främst med klassiskt och Jazz och verkar tycka att surround är helt fantastiskt, och han är ju en sån person som verkligen vill återge det naturliga från en inspelning.

Själv kör jag mest Pop och beställningsmusik till film/TV/spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också rudis på surround mixning. Men det börjar väl bli dags att lära sig och skaffa utrustningen, för snart kommer nog kunderna att börja fråga efter det.

Men vad behöver man egentligen för 5:1? Jag kör Logic och det stödjer ju surroundmix.

Ska jag ha en "vanlig" hemstereo-surround förstärkare i studion?

Mitt mixerbord stöder inte surround, tar jag ut 5 kanaler från bussarna då? Eller kör man direkt från ljudkortet in i förstärkaren? Sen fattar jag att man behöver ha 5 högtalare + sub-bas. Vore tacksam för en kortfattad beskrivning.

Hej! På mitt DDX3216 bord så används buss 11-16 för surroundkanaler.. Och nej.. du bör inte använda dig av en konsument-förstärkare, men om du har ett flerkanals-ljudkort med SPDIF utgång så kan det funka iof. att koppla in. Oftast så är inte de högtalare man har till sin hemmaanläggning dom bästa att mixa i, men dom duger för referenslyssning i alla fall.

Förslagsvis använder man likadana högtalare för alla kanaler utom suben då.

En bra länk om högtalare och surround hittar du på http://www.wired4music.com/Wired4Surround.htm

Och på Den här länken så hittar du manualen för hur man kopplar in det hela i en DDX3216 dessutom en pedagogisk beskrivning om vad man bör tänka på då man surroundmixar.

Ha en bra dag nu! 😕

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...