Jump to content
Annons

ESI waveterminal 192M


buggster

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyss lånat mig ett ESI Waveterminal 192M men XP vill inte installera drivrutinerna. XP hittar ny maskinvara och allt verkar vara frid och fröjd tills installationen är näst intill klar. När WtmAsio.dll kopieras rebootar datorn och samma visa upprepas. Ny maskinvara, installera drivrutiner och reboot. Någon som har någon aning om vad man kan göra åt det? Jag har provat att ladda hem äldre drivrutiner men det hjälper inte, inaktiverat det andra ljudkortet osv. INgenting fungerar och jag börjar bli less.

hjälp...

Redigerat av buggster
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Det kan bero på vilken servicepack du har på din XP. På en opatchad XP ska det nog funka fint men har du SP2 kan det vara det som spökar.

I vilket fall som helst så är senaste revisionen av drivrutiner för WT 192M 5.01 och den är från 30/8-2004 och kan laddas hem HÄR

Man har tydligen fixat nån "MME crash" på dessa drivisar så det kan ju vara det som är problemet 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela iden med ASIO drivrutiner är ju att dom lämnar över helt åt hårdvaran snarare än att det ska gå omvägen genom WDM (Windows drivrutiner).. Det är just sånna saker SP2 har blivt strängare på att släppa till än tidigare servicepack (högre säkerhet säger Microsoft).

Program som t.ex Cubase kan då direkt styra hårdvaran via ASIO utan att behöva gå en extrasväng genom Windows egna drivrutiner (lägre latency).

Men vad säger blåskärmen för nått då?? Du har ju svaret på problemet där iof.. Kanske svårtolkat men ändå.. 😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad du menar är att det bara är att installera om xp och strunta i SP2?

Men det går bra att installera patchen efter ljudkortet är installerat?

Blåskärm? Det blir ingenting, den bara dör och startar om sig... Det är det som är lite tråkigt, den kunde ju åtminstone förklara varför..

Redigerat av buggster
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad du menar är att det bara är att installera om xp och strunta i SP2?

Men det går bra att installera patchen efter ljudkortet är installerat?

Blåskärm? Det blir ingenting, den bara dör och startar om sig... Det är det som är lite tråkigt, den kunde ju åtminstone förklara varför..

Näe installera inte om ännu.. Jag bara gissar vad som kan vara fel.. Borde ju finnas fler här med WT 192M kort.. Vi väntar på svar från dom.. Men till dess ger jag min filosofiska syn på vad det kan vara som jäklas. 😛

Men eftersom ESI släppt senaste drivisarna till XP i början av sepember 2004 så har det ju bevisligen fungerat till XP då.. Kommer inte ihåg när SP2 släpptes men tror det var i våras.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma ljudkort. Jag kan bara säga: beklagar. Drivrutinerna är inte bra. Jag har haft jätteproblem.

Två saker: Är du säker på att du ska ha M-versionens drivrutiner? Det är inte jag. Jag har nämligen 192 L med MIDI-tilläggskortet och det är INTE samma sak som 192 M. Alltså; har du 192 L med MIDItilläggskortet ska du prova att ta bort alla drivrutiner du har och installera de senaste drivrutinerna för 192 L med MIDI-tillägget. Du har kanske märkt att Windows inte installerar automatiskt? Du måste ange plats och godkänna att drivisarna inte är digitalt signerade. Hur som helst: När du har installerat kortet ska du kolla i Kontrollpanelen->System->enhetshanteraren att Waveterminal finns med under Ljud-, video- och spelenheter. Du ska ha 7 rader med Waveterminal En av dem ska vara Waveterminal 192 EWDM Midi. Har du det vet du att du har midistöd även om det är ett 192 L + Midikort. Så ska du också har Waveterminal 192L EWDM COntroller by ESI med i listan.

Men det första du ska kolla är att ljudkortet sitter i ORDENTLIGT i kortplatsen inne i datorn för jag har haft det på sniskan ibland och då kommer datorkrascherna och omstarena och sådana där blå bilder. Kolla det jättenoga först för XP accepterar tydligen inte alls att detta ljudkort inte sitter perfekt, säger min pappa iallafall och han brukar kunna saker om datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar riktigt. Jga är säker på att jag har 192M, det är exakt samma produkt som på hemsidan. Vad jag kan förstå är det stor skillnad om L och M modellen. Men menar du att du har använt drivrutinerna för 192L till ditt 192M kort?

Det är exakt det här åbäket jag slåss med: Waveterminal 192M

Öppnade just datorn och tog ur och i kortet och skruvade fast det, så det borde inte vara något problem med att det inte sitter ordentligt. Men inte helt oväntat rebootade den likt förbannat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har iofs ett ljudkort redan installerat på datorn. Är det så att detta kan vara problemet? har provat att inaktivera det under tiden jag installerar det andra... Nån som vet om det rä någon idé att avinstallera det helt och hållet?

Kan ju inte så mycket om ljudkort och sånna grejer, svårt att avgöra om det är en förnuftig teori 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har ett exakt likadant kort + miditillägget. Har noga räknat 3 ljudkort i min dator ett på moderkortet som är avaktiverat. Ett Hercules Gametheatre XP (tror att det heter så) och ett 192M. Har alla de senaste drivisarna till XP osv installerade, SP2 etc, och hade inga som helst problem med installationen.

Du kanske har en konflikt här mellan hårdvara. Vad har du mer för hårdvara i datorn?

Ett sätt att kontrollera att det inte är en hårdvarukonflikt är att ta bort alla kort utom grafik och ljud och se vad som händer.

Du kan också pröva att sätta ljudkortet i en annan PCI-plats och pröva om det fungerar bättre då.

En annan sak att undersöka är förstås om gamla drivrutiner är helt avinstallerade vad gäller det ljudkort du använde innan så du inte har en konflikt där.

Uppdatera alla drivrutiner till allt annat till senaste brukar oxå vara en bra idé.

Själv hade jag som sagt flyt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...