Jump to content
Annons

Mitt hemmabyggda mik-bås


Lill-Davve

Recommended Posts

Tjenare,

har sett att det finns ett visst intresse över mik-bås och dylikt så jag tänkte jag skulle visa vad jag snickrade ihop för lite över ett år sedan 😄

Det är ju långt ifrån optimalt men det blev iaf en avsevärd förbättring mot innan, funkar faktiskt bättre än jag vågade tro, ljudet försvinner liksom så fort man stiger in i den 😄 Hmmm.. har inget direkt syfte med denna post tänkte att det alltid e kul att glo på lite bilder, så varsågoda:

Mitt mik-bås

(Den e faktiskt större än den ser ut på bilderna, jämför med gitarren/stolen på sista bilden)

/LD

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen till forumet, lill-Davve,

Ser ju fint ut det där! Praktiskt med ett ihopfällbart mickbås 😄 jävligt bra idé, kan du inte posta vilket matrial du använde och ev ritning. kostnad skulle ochså vara bra att veta!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen till forumet, lill-Davve,

Ser ju fint ut det där! Praktiskt med ett ihopfällbart mickbås 🙂 jävligt bra idé, kan du inte posta vilket matrial du använde och ev ritning. kostnad skulle ochså vara bra att veta!

/E

Joro, det blev rätt fint faktiskt 🙂 jag har nu även klätt stolen på bilden i samma röda tyg som den bakre panelen är klädd i för att göra det extra fint 🙂

Vad gäller material osv så måste jag få återkomma, jag tycks minnas att jag gjorde en sammanställning på sånt och sparade det i nå dokument, ska se om jag hittar den på datorn när jag kommer hem.

/LD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade mina anteckningar för vad allt kostade, och då har jag räknat med precis allt (t.o.m. skruvar och vad stiften till häftapparaten kostade), allt UTOM gullfibret (det gula på bilderna 😄 ) det fick jag gratis av farsan. Den totala kostnaden blev iaf 1380 kr. Några ritningar har jag inte kvar men jag kan ju ta fram måttstocken och göra lite mätningar om någon nu skulle vilja det 🙂 Jag vill iaf minnas att vi använde standardmått så mycket som möjligt för att göra det lätt för oss.

/LD

Redigerat av Lill-Davve
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant sånt här...

Men den isolerade väggen på de två översta bilderna ser mycket tjockare ut än på de två nedersta... men det är samma förmodar jag? Hur tjocka är skivorna resp mellanrummet med gullfibret? Det är bara gullfiber och spånskivor du använt?

Hur fäster du ihop gavlarna? Eller du bara ställer dem intill varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant sånt här...

Men den isolerade väggen på de två översta bilderna ser mycket tjockare ut än på de två nedersta... men det är samma förmodar jag? Hur tjocka är skivorna resp mellanrummet med gullfibret? Det är bara gullfiber och spånskivor du använt?

Hur fäster du ihop gavlarna? Eller du bara ställer dem intill varandra?

Japp det är samma väggar på bilderna, det är bara synvilla att de ska vara olika tjocka, jag tycker själv att de ser mindre ut på de nedre bilderna än vad de gör i verkligheten. Och ja, det är bara gullfiber och spånplatta (bara spånplatta på ena sidan såklart, sidan "utåt"). Gavlarna fäster jag ihop genom att skruva fast en tunn metallplatta uppe i hörnen, enkelt att lossa osv. Mellanrummet för gullfibret är ju lika djupt som bredden på bräderna vi använde, och hur breda de är det minns jag inte, men jag skall mäta när jag kommer hem så får ni lite mått. 😲

/LD

Redigerat av Lill-Davve
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore j i och försig bra om det gick att vända väggarna. Då kunde man kanske få de diffutioner som faktiskt behövs för att lyckas med acce-gure inspelningen. 😛

Ja det är ju bara att såga till sånna där vinklar där nere på "fötterna" på andra sidan oxo så ska det inte vara några problem att vända på väggarna, men om man sedan orkar hålla på och vända dem fram o tillbaka.. det e en annan fråga 😆 Bra idé dock.

/LD

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då ska vi se, nu har jag mätt lite snabbt;

Höjden på en vägg är 210 cm. (fötterna ej inräknade)

Bredden 120 cm.

Tjockleken på en vägg är ca 8 cm, varav spånplattan är 1 cm och brädan således 7 cm 😄

Gullfibret passade perfekt, vi behövde egentligen bara trycka dit det så satt det av sig själv, men för säkerhets skull skruvade vi fast några skruvar på insidan av bräderna och drog några snören kors och tvärs. Jag såg att jag hade fler bilder sen tidigare på min ftp, inte så mycket att se men det kanske hjälper nån:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

/LD

EDIT: Ser att bild 4 har mått utritade, och enligt den så är brädan 6.5 cm, men jag tror den än närmare 7 cm faktiskt 😆

Redigerat av Lill-Davve
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ytterligare en gång : )

2 frågor:

Upplever du att båset har ngn som helst ljudISOLERANDE funktion eller är det bara ackustiken du vill åt? (sitter själv och gör musik i en väldigt lyhörd lägenhet och man vill inte gärna sjunga jämt o ständigt för då blir man väl vräkt)

Jag fick inte riktigt ihop bilderna med din beskrivning men efter att ha tittat tre gånger gissar jag på att du har satt på en trälist i mitten på kanterna som är rent dekorativ. Stämmer det? (annars blir jag förvirrad igen)

: )

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för tipset. 😳 Ser ju hur bra ut som helst. Lättbyggt verkar det vara också 😕

Har precis köpt hus med ett litet fristående hus på 20 kvm bredvid. Ni kan ju gissa vad som kommer hända med det utrymmet 😏

tja!

finns ju lite tips å så här på forumet. =)

i denna tråden som jag startade i våras nån gång har jag fått jättebra tips när jag skulle bygga studio nu i somras 🙂 litet tips bara =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ytterligare en gång : )

2 frågor:

Upplever du att båset har ngn som helst ljudISOLERANDE funktion eller är det bara ackustiken du vill åt? (sitter själv och gör musik i en väldigt lyhörd lägenhet och man vill inte gärna sjunga jämt o ständigt för då blir man väl vräkt)

Jag fick inte riktigt ihop bilderna med din beskrivning men efter att ha tittat tre gånger gissar jag på att du har satt på en trälist i mitten på kanterna som är rent dekorativ. Stämmer det? (annars blir jag förvirrad igen)

: )

Petri

Tjenare, jo klart den dämpar ljudet, jag byggde den dels just för att jag tyckte det kändes en smula genant att stå och gapa och veta att kanske grannen satt alldeles breve på andra sidan väggen 😏

Och jepp, listen är bara en sån där dekorativ pryl, för att täcka häftklammrerna helt enkelt 😕

/LD

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för tipset.  😄  Ser ju hur bra ut som helst. Lättbyggt verkar det vara också  😄

Har precis köpt hus med ett litet fristående hus på 20 kvm bredvid. Ni kan ju gissa vad som kommer hända med det utrymmet  😮

tja!

finns ju lite tips å så här på forumet. =)

i denna tråden som jag startade i våras nån gång har jag fått jättebra tips när jag skulle bygga studio nu i somras 🙂 litet tips bara =)

Hehe, jo jag har sett din monsterstudio och blev kraftigt avis :rolleyes:😳

Men som det ser ut nu så har jag jobb, småbarn och ett hus att bo i som säkert frugan ser mig i en och annan gång så jag börjar med Lill-Davves Lill-bygge... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt, riktigt grymt måste jag säga.. är perfect för oss med lite mindre budget 😄

tror ni man kan sätta upp långa sånna där på väggen mot grannarna, å om det dämpar ljudet nått alls?, för jag mistänker att akustiken blir lite bättre när det inte studsar så förbaskat bakom monitorerna.

nån som vet vart man kan köpa billigt, tjockt tyg nån stanns?

och vilken typ av isolering är bäst för just musik?, ska man ha Glasullsisolering eller? =)

grymt än en gång =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tjusigt. 😄

Om det framförallt är akustiken inuti båset man vill kontrollera, så skulle jag försöka med en konstruktion utan spånskivor som bakplattor (inte helt enkelt). Ett så litet rum ger resonanser (det man vill undvika) inom sångregistret, burkighet alltså. Man slipper högfrekventa reflektioner, men får ett "bumligt" bas/mellan-register. För att behålla spånskivorna och slippa resonanserna är jag ganska säker på att man behöver högre densitet på dämpningsmaterialet samt tjockare sådant.

Eller, hur låter det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tjusigt.  😉

Om det framförallt är akustiken inuti båset man vill kontrollera, så skulle jag försöka med en konstruktion utan spånskivor som bakplattor (inte helt enkelt). Ett så litet rum ger resonanser (det man vill undvika) inom sångregistret, burkighet alltså. Man slipper högfrekventa reflektioner, men får ett "bumligt" bas/mellan-register. För att behålla spånskivorna och slippa resonanserna är jag ganska säker på att man behöver högre densitet på dämpningsmaterialet samt tjockare sådant.

Eller, hur låter det?

Ja, som sagt, det är ju ingen optimal konstruktion 😉 Det är ju det där med att den faktiskt dämpar en del av registret mer än andra och det där med stående vågor. Men det låter faktiskt inte burkigt, mycket tror jag beror på att "båset" är rätt så stort samt att ena sidan är öppen. Vill man vara petig och minska det där med stående vågorna kan man ju även konstruera så att väggarna står såhär oxo: \_/ dvs inte parallellt 😉 Jag sjunger inte så högt ändå så när allt kommer omkring så har det fyllt mina behov med råge, det håller framförallt borta allt bakgrundsljud, datorsurr m.m. Det e tammefan knäpptyst i båset 😉

/LD

Redigerat av Lill-Davve
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...