Jump to content
Annons

jag vill oxå göra häftiga filtersvep...


capp

Recommended Posts

JAg har börjat lyssna på house (daft punk) för det svänger grymt. då tänkte jag "jag vill också göra svängig house för det är grymt", men jag har fått problem. det blir ju urtjatigt om det inte händer saker, och sådana där frekvenssvep som liksom drar ett sug över hela mixen eller delar av den, vill jag ha men förstår inte hur jag ska få till.

1. vad kan man använda sig av? automatiserad eq? nåt filter?

2. hur löser man automationen bäst?

När jag ändå är igång kan jag ju ta några fler grejer, tro mig jag har letat igenom forumet efter svar och försökt själv först men har inte lyckats.

3. hur får man till det där goa housethumpet i baskaggen? jag antar att kompressor är nyckel, men jag lyckas inte. måste man hitta en baskagge med thump helt enkelt?

4. hur får man till det där pumpet över en hel mix eller en synth med kompressorn som i prydz-låten?

någon kanske orkar svara på någon fråga.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag ändå är igång kan jag ju ta några fler grejer, tro mig jag har letat igenom forumet efter svar och försökt själv först men har inte lyckats.
hur får man till det där pumpet över en hel mix eller en synth med kompressorn som i prydz-låten?

någon kanske orkar svara på någon fråga..  😱

Testa att söka efter trådar som är äldre än 30 dagar 😛

Vad gäller filter, vad använder du för mjukvara/hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det skulle jag ju säga...jag använder Cubase SX 1.03 och ja ja har sökt igenom forumet inklusive de äldre grejerna.

Okej okej filterdelen kan ni glömma, jag ska bara lära mig att automatisera

1. vad kan man använda sig av? automatiserad eq? nåt filter?

2. hur löser man automationen bäst?

nä nu skäms jag när jag tänker efter...jag har ju läst ordentliga svar till thumpfrågan oxå...😉

men den fjärde frågan är ett frågetecken fortfarande

4. hur får man till det där pumpet över en hel mix eller en synth med kompressorn som i prydz-låten?
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det har jag läst lite om...att baskaggen liksom triggar kompressorn att trycka ner allt annat...jag har ingen kompressor som kan sidechaina dock...är det nån som vet om det finns nån gratis? eller finns det något annat sätt

äh det kan jag ju kolla efter själv förresten. vi kan ju lägga ned den här tråden eftersom jag bara behöver kolla lite nogrannare,så don't waste your time...om ni vet en kompressor med sidechain som e gratis-

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort enkel fusk-sidechaining genom att bussa allt som ska tryckas ner och sen helt enkelt manuellt göra volymsänkningar i takt till kaggen. Blir hur bra som helst om man bara ska göra nåt enkelt, fast kräver lite pill för att det ska låta naturligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken bjussade ju på några fina sidechaintips för den där gratiskompressorn alla gillar (japansk, är den det?) i förrförra numret av studio - kolla det!

I samma nummer visas även Fabfilter Volcano, som gör filtersvepen du frågar efter. 🙂

Alternativt kan du kika på Antares Filter som brukar vara populär hos den tyska floran av house-, trance- och technoproducenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen...nu har jag några alternativ! Om det går bra kanske jag lägger upp låten 🙂 Fast jag måste säga att den här house-grejen nog är bland det svåraste jag har gjort, jag har ändå gjort ett par hundra projekt i cubase.det finns myycket kvar att lära har jag märkt... *suck* tur att man kan gå till forumet när det krisar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...