Jump to content
Annons

Hur lyssnar man på midi-filer i FL?


athix

Recommended Posts

Jag har demoversionen av FL studio 5 och jag vill importera midifiler in i programmet.

När jag lyssnar får jag inget ljud. Jag har Fixat portarna så de stämmer me Fruity LSD men det enda jag kan göra är att spela upp miditoner på piano rollen. Jag är en total nybörjare på det här så uppskattar väldigt mycket om jag kan få någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat det men jag får fortfarande inte fram något ljud.

Är det enda man ska ha framme i FL: Master - Mixer, Fruity LSD och Sequnecern???

Jag har min midi output på port 5 å jag har även ställt in Fruity LSD på port 5. Hur ska jag göra för att få det att fungera? Det har väl ingen betydelse vilken FX slot man lägger in Fruity LSD på?

Link to comment
Dela på andra sajter

välj en wav fil eller en vst plugg, tex 3xosc, högerklicka - open in new channel. När du gjort detta öppnar du mappen du har spatar midi filen i, drar den till den lila rutan tror jag det är där det står tex 3xosc, då kommer antagligen fl fråga om du vill spara de nuvarande "noterna" eller skriva över dom, bara att trycka OK, då ska du kunna redigera samt höra melodin eller vad det nu är

hoppas det hjälpte

edit: småfix med mellanrum etc

Redigerat av DjHex
Link to comment
Dela på andra sajter

okej...tack ska försöka 😕

p.s har läst i manualen men dock väldigt svårt att hitta preics hur man tar sig dit och vad det är man ska göra.

Jag testade men jag får bbara fram en channel med noterna på...om jag endast lägger in midifilen i standard rutan så får jag upp 8 channels men då får jag inte fram ljudet :S

Redigerat av athix
Link to comment
Dela på andra sajter

okej...tack ska försöka 😕

p.s har läst i manualen men dock väldigt svårt att hitta preics hur man tar sig dit och vad det är man ska göra.

Jag testade men jag får bbara fram en channel med noterna på...om jag endast lägger in midifilen i standard rutan så får jag upp 8 channels men då får jag inte fram ljudet :S

Du fick fram en "sampler" channel eller fick du noterna i din 3xosc eller vad du nu testade med?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...tack ska försöka 😕

p.s har läst i manualen men dock väldigt svårt att hitta preics hur man tar sig dit och vad det är man ska göra.

Jag testade men jag får bbara fram en channel med noterna på...om jag endast lägger in midifilen i standard rutan så får jag upp 8 channels men då får jag inte fram ljudet :S

Du fick fram en "sampler" channel eller fick du noterna i din 3xosc eller vad du nu testade med?

Ja, jag fick fram en channel...och även piano noterna...men om jag vill byta instrument å så så kan jag bara göra det på en channel...om jag addar midifilen på vanligt vis så har jag 8 channels å kan ändra 8 instrument..har jag rätt? Isf är frågan hur får jag 8-kanaligt med ljud? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...tack ska försöka 😛

p.s har läst i manualen men dock väldigt svårt att hitta preics hur man tar sig dit och vad det är man ska göra.

Jag testade men jag får bbara fram en channel med noterna på...om jag endast lägger in midifilen i standard rutan så får jag upp 8 channels men då får jag inte fram ljudet :S

Du fick fram en "sampler" channel eller fick du noterna i din 3xosc eller vad du nu testade med?

Ja, jag fick fram en channel...och även piano noterna...men om jag vill byta instrument å så så kan jag bara göra det på en channel...om jag addar midifilen på vanligt vis så har jag 8 channels å kan ändra 8 instrument..har jag rätt? Isf är frågan hur får jag 8-kanaligt med ljud? :S

Oh my, min skalle stannar när de där 8 kanalerna kommer in...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...tack ska försöka 😉

p.s har läst i manualen men dock väldigt svårt att hitta preics hur man tar sig dit och vad det är man ska göra.

Jag testade men jag får bbara fram en channel med noterna på...om jag endast lägger in midifilen i standard rutan så får jag upp 8 channels men då får jag inte fram ljudet :S

Du fick fram en "sampler" channel eller fick du noterna i din 3xosc eller vad du nu testade med?

Ja, jag fick fram en channel...och även piano noterna...men om jag vill byta instrument å så så kan jag bara göra det på en channel...om jag addar midifilen på vanligt vis så har jag 8 channels å kan ändra 8 instrument..har jag rätt? Isf är frågan hur får jag 8-kanaligt med ljud? :S

Oh my, min skalle stannar när de där 8 kanalerna kommer in...

Hmm...Ehm öppna 8 kanaler och dra in midifilen i dessa 8? usch 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast har inte xdjs'arna nåt "nytt" här...?

Om man först öppnar midifilen så att man får upp de 8 olika kanalerna, och sedan drar in olika ljud till de olika kanalerna så borde det ju kunna funka...

(Fast nu använder jag bara logiskt tänkande, inte FL-erfarenhet, jag brukar inte pilla med midi-filer i FL.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dock inte fått det att funka så att man kan exportera det till midi igen när man är klar.

(Brukar använda midi när jag remixar) 🙁

finns ett macro som konverterar alla kanaler till midi outs.. sedan renderar du bara som midi-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dock inte fått det att funka så att man kan exportera det till midi igen när man är klar.

(Brukar använda midi när jag remixar) 🙁

finns ett macro som konverterar alla kanaler till midi outs.. sedan renderar du bara som midi-fil.

Ah det var det som menades, tänkte aldrig på det där, när man använder det där macrot får man ju upp 8 kanaler redo att exportera midi eller hur? Aja, så va det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dock inte fått det att funka så att man kan exportera det till midi igen när man är klar.

(Brukar använda midi när jag remixar) 😱

finns ett macro som konverterar alla kanaler till midi outs.. sedan renderar du bara som midi-fil.

Ah det var det som menades, tänkte aldrig på det där, när man använder det där macrot får man ju upp 8 kanaler redo att exportera midi eller hur? Aja, så va det.

njaa det beror ju på hur många kanaler du har innan du kör macrot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dock inte fått det att funka så att man kan exportera det till midi igen när man är klar.

(Brukar använda midi när jag remixar) 😆

finns ett macro som konverterar alla kanaler till midi outs.. sedan renderar du bara som midi-fil.

Ah det var det som menades, tänkte aldrig på det där, när man använder det där macrot får man ju upp 8 kanaler redo att exportera midi eller hur? Aja, så va det.

njaa det beror ju på hur många kanaler du har innan du kör macrot.

Ah det är nog mycket möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bara importera filen och sedan dra ett passande ljud till kanalerna...

...

Jag har testat det på flera datorer men inte har jag fått det att fungera någon gång.

😎

Förmodligen den andra xdjs-brorsan som är igång nu 🙂

xdjs, kan inte någon av er skaffa ett eget konto? T.ex. lill_xdjs eller xdjs_brotha eller nåt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bara importera filen och sedan dra ett passande ljud till kanalerna...

...

Jag har testat det på flera datorer men inte har jag fått det att fungera någon gång.

😎

Förmodligen den andra xdjs-brorsan som är igång nu 🙂

xdjs, kan inte någon av er skaffa ett eget konto? T.ex. lill_xdjs eller xdjs_brotha eller nåt 🙂

xdjs o ydjs.. om de får en sladdis kan de kalla honom zdjs

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...