DanceMannen Postat 27 augusti 2005 Postat 27 augusti 2005 (redigerat) Hej! Tacksam om nĂ„gon i denna eminenta diskussionsgrupp kan hjĂ€lpa mig med ett problem. Jag funderar pĂ„ att köpa ny dator, och tĂ€nker mig en laptop, men Ă€r osĂ€ker pĂ„ vad jag ska köpa. Jag kommer i första hand anvĂ€nda den till normalt arbete som Office program mm, men vill Ă€ven kunna anvĂ€nda Photoshop eller göra lite musik och spela pĂ„ datorn. Jag vill kunna anvĂ€nda Reason och virtuella syntar i Cubase, eftersom jag gör elektronisk musik. LĂ„ter som att jag vill ha allt, och det kanske man inte kan fĂ„, men vill Ă€ndĂ„ ha lite förslag. Jag har bland annat hört att Sony VAIO gör bra datorer, med mycket kraft för multimedia. Har Ă€ven hört att Frost Networks datorer Ă€r extremt tysta och perfekta för musik. Ska jag ha Firewire eller spelar det ingen roll? Fungerar FrostÂŽs datorer Ă€ven för andra saker Ă€n musikproduktion? Ăr deras datorer Ă€ven bra för bild och videoredigering? Priset Ă€r inte avgörande, men helst inte mer Ă€n 20.000 - 25.000 kr. Ja, mĂ„nga frĂ„gor, förhoppningsvis kan nĂ„gon svara:) Tack pĂ„ förhand. Redigerat 27 augusti 2005 av DanceLikeNobodyIsWatching
Elvlis (oregistrerad) Postat 27 augusti 2005 Postat 27 augusti 2005 Hej! Frosts stationÀra datorer mÄ vara överlÀgsna andra alternativ men deras bÀrbara Àr det inte, dom Àr bara dubbelt sÄ dyra! Det finns m.a.o. lÀttare, tystare, snabbare samt snyggare till betydligt lÀgre pris!!
Danabacken Postat 27 augusti 2005 Postat 27 augusti 2005 DanceLikeNobodyIsWatching đ hahaha! Jag gillar ditt namn! đ
Bjorkman Postat 27 augusti 2005 Postat 27 augusti 2005 (redigerat) DĂ€r har du en skapligt fin dator... http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010084251 Redigerat 27 augusti 2005 av Bjorkman
Elvlis (oregistrerad) Postat 27 augusti 2005 Postat 27 augusti 2005 Hej! Den hÀr verkar ocksÄ rÀtt okej! FÄr nÄgra tusenlappar mer kan man fÄ 2 GB, 2.0 GHZ och dubbla 80/100/120 GB diskar! Kanske kan man köra med dubbla 100 GB 7200 rpm som RAIDat nÀrmar sig 1st 100 GB 14,400 rpm:are! (?) Om man istÀllet vill ha pytteliten finns ju numera enkilos med 2.0 GHz för ca 20k!
DanceMannen Postat 27 augusti 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 augusti 2005 (redigerat) Tackar för alla goda rĂ„d. Ăr tyvĂ€rr inget Fan av Acers datorer, kanske Ă€r man lite varumĂ€rkes skadad? Jag undrar om Sony VAIOs Ă€r bra datorer, eller att man bara fĂ„r betala mer för mĂ€rket? Fler som har nĂ„gon Ă„sikt om Frosts datorer? Elvlis -- NĂ„got förslag pĂ„ tystare och snabbare dator? FĂ„r gĂ€rna se bra ut oxĂ„đ Tack för nu Schysst att du diggar mitt namn Danabacken. Dansmannen đ Redigerat 27 augusti 2005 av DanceLikeNobodyIsWatching
Elvlis (oregistrerad) Postat 27 augusti 2005 Postat 27 augusti 2005 Hej! Var och varannan laptop jag sett/hört Ă€r tystare och snyggare Ă€n Frosts! Vet bara Acers budgetmodeller som lĂ„tit mer! Men har egentligen ingen större koll đ, sitter sjĂ€lv med en HP nx7010 med motsvarande prestanda som Frosts ACM Mobile. HPÂŽn har lĂ„ngsammare hĂ„rddisk fast bĂ€ttre skĂ€rm, lite snabbare processor samt tystare flĂ€kt och kostar mindre Ă€n hĂ€lften! Okej HPÂŽn var lite strulig i början men det har alla Frosts bĂ€rbara jag suttit vid ocksĂ„ varit av och till! SonyÂŽs Ă€r klart lĂ€ckra och fick riktigt bra betyg i Future Music, har jag för mig det var!
DanceMannen Postat 28 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 28 augusti 2005 (redigerat) Tack för din hjÀlp:) Antar att det Àr viktigt med en tyst och snabb hÄrddisk. NÄgon som vet vad som finns i Sony's burkar? Baraccuda ska ju vara snabba och tysta har jag hört. Redigerat 28 augusti 2005 av DanceLikeNobodyIsWatching
Elvlis (oregistrerad) Postat 28 augusti 2005 Postat 28 augusti 2005 (redigerat) Hej! Sony har 5,400 rpm, det Àr (nÀstan) aldrig som bÀrbara har 7200 rpm hÄrdiskar p.g.a. att batteritiden dÄ försÀmras! För bÀrbara var Hitachi (Travelstar) först med 7200 rmp:are, som ocksÄ Àr tyst medan det nu kommit nÄgra ifrÄn Seagate. (Momentus) Vad man kan göra Àr att köpa en med liten 4200 rpm:are, slÀnga den samt sen sÀtta in en stor 7200 rpm, vet inte hur det Àr pÄ andra burkar men pÄ min bÀrbara tar det ca 20 sek att byta hÄrddisken! Redigerat 28 augusti 2005 av Elvlis
JJRockford Postat 28 augusti 2005 Postat 28 augusti 2005 Tycker man att det Àr ok med lite extra lÄdor, sÄ kan man ju köpa en extern hÄrddisk, som ansluts via USB2 eller firewire.
Linus Postat 28 augusti 2005 Postat 28 augusti 2005 Ăr tyvĂ€rr inget Fan av Acers datorer, kanske Ă€r man lite varumĂ€rkes skadad? Jag undrar om Sony VAIOs Ă€r bra datorer, eller att man bara fĂ„r betala mer för mĂ€rket? Mmm... Acer, Compaq och gĂ€nget Ă€r vĂ€l inget jag skulle rekommendera heller. Dell kan jag tĂ€nka mig för musikbruk, om man sjĂ€lv installerar om hĂ„rddisken och optimerar för musikdator. NĂ€r man ser en dator pĂ„ en musikscen Ă€r det antingen en snygg Mac eller en snygg VAIO. đ€Ș SĂ„ visst funkar de för musikbruk. Sony har lyckats med designen och tar extra betalt för det ocksĂ„. Men trots det dyra priset, brukar prestandan i dessa maskiner vara bra! Fler som har nĂ„gon Ă„sikt om Frosts datorer? Inte lika snygg som VAIO, men att köpa en maskin som Ă€r optimerad för musikbruk kan ju vĂ€ga upp. đ
ardic Postat 28 augusti 2005 Postat 28 augusti 2005 Senaste nummret av Futuremusic jÀmför ju musiklaptops och DELL fick högsta betyg! Billiga och bra! Kan ju flÀskas pÄ med mer ram, hd mm. Kika in: www.dell.se
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.