Jump to content
Annons

XP Pro överdrivet


fogden2000

Recommended Posts

Annons
Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det Ă€r dĂ€rför det gĂ„r sĂ„ dĂ„ligt för Microsoft. đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det Ă€r dĂ€rför det gĂ„r sĂ„ dĂ„ligt för Microsoft. đŸ˜Č

FÄr inte Microsoft provision pÄ sÄlda PC-datorer, eller nÄt sÄnt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Det var inte mycket tilltro till folks Ă€rlighet dĂ€r, inte. NĂ„ja - som man kĂ€nner sig sjĂ€lv kĂ€nner man andra... đŸ˜Č

Det Àr vÀldigt mÄnga som betalar för sitt Windows, eftersom de flesta nya datorer sÀljs med operativsystem, som du sÀger - men det Àr mÄnga som köper den dyrare Retail-förpackningen ocksÄ.

Man kan faktiskt utnyttja Microsofts regler om man vill vara Àrlig, men ÀndÄ komma lite billigare undan - eftersom man som musiker ofta behöver en extra hÄrddisk. Samtidigt kan nÀmligen köpa en OEM-version av Windows eftersom den ju kan installeras pÄ hÄrddisken man köper. Det Àr enda undantaget frÄn att OEM bara fÄr sÀljas med nya datorer.

Jag tillhör den ovanliga skara som har köpt bĂ„de XP (Home, eftersom jag inte ser nĂ„gon anledning att köpa Pro, Ă€ven om det skiljer ganska lite mellan Home och Pro i OEM-version) - och Office XP. 😼🙂 Faktum Ă€r att jag har licens pĂ„ all programvara och alla samplingsbibliotek som finns i datorn...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det Ă€r dĂ€rför det gĂ„r sĂ„ dĂ„ligt för Microsoft. đŸ˜Č

FÄr inte Microsoft provision pÄ sÄlda PC-datorer, eller nÄt sÄnt?

Knappast. Det Àr ju inte Microsoft-datorer som sÀljs...

De fĂ„r möjligen lite grand indirekt genom att de Ă€ger aktier hos tillverkarna, men det Ă€r en pink i Nilen jĂ€mfört med programvaruförsĂ€ljningen... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det Àr dÀrför det gÄr sÄ dÄligt för Microsoft. :rolleyes:

FÄr inte Microsoft provision pÄ sÄlda PC-datorer, eller nÄt sÄnt?

Knappast. Det Àr ju inte Microsoft-datorer som sÀljs...

De fĂ„r möjligen lite grand indirekt genom att de Ă€ger aktier hos tillverkarna, men det Ă€r en pink i Nilen jĂ€mfört med programvaruförsĂ€ljningen... đŸ„°

Ok, men Windows bundlas ju oftast med PC-datorer, och det mÄste vÀl Dell, HP & co betala för?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det Àr dÀrför det gÄr sÄ dÄligt för Microsoft. :rolleyes:

FÄr inte Microsoft provision pÄ sÄlda PC-datorer, eller nÄt sÄnt?

Knappast. Det Àr ju inte Microsoft-datorer som sÀljs...

De fĂ„r möjligen lite grand indirekt genom att de Ă€ger aktier hos tillverkarna, men det Ă€r en pink i Nilen jĂ€mfört med programvaruförsĂ€ljningen... đŸ„°

Ok, men Windows bundlas ju oftast med PC-datorer, och det mÄste vÀl Dell, HP & co betala för?

Visst, men det Ă€r ju dĂ„ OEM-programvaran som kostar - precis som jag sade - och inte nĂ„gon sorts provision pĂ„ datorn... đŸ„°

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa... varför inte anvÀnda XP Pro? Det Àr ÀndÄ ingen som BETALAR för Windows - inte pÄ riktigt. Nej, jag tror inte pÄ dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator dÀr det ingÄr.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det Àr dÀrför det gÄr sÄ dÄligt för Microsoft. :rolleyes:

FÄr inte Microsoft provision pÄ sÄlda PC-datorer, eller nÄt sÄnt?

Knappast. Det Àr ju inte Microsoft-datorer som sÀljs...

De fĂ„r möjligen lite grand indirekt genom att de Ă€ger aktier hos tillverkarna, men det Ă€r en pink i Nilen jĂ€mfört med programvaruförsĂ€ljningen... đŸ„°

Ok, men Windows bundlas ju oftast med PC-datorer, och det mÄste vÀl Dell, HP & co betala för?

Ja, de har tecknat OEM-avtal med Microsoft. Jag Àr inte up-to-date hur avtalen ser ut nuförtiden, men det Àr inte helt gratis för hÄrdvaruleverantörerna att ha Windows förstinstallerat. Dock, Microsofts stora vinst pÄ OEM-avtalen Àr snarare marknadsandelarna de vinner Àn sjÀlva OEM-avgifterna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag har hört att Microsoft pÄ sin egen server anvÀnder Linux, undrar varför?

(Det skulle ju numera enkelt gÄ att göra program som aldrig hÀnger sig och som bonus PCŽs som aldrig kunde fÄ virus... hÄrdvara! Omöjliga att piratkopiera dessutom!

Mena, pröva att piratkopiera cd-freestyles som i detaljhandeln inkl moms samt med lurar gÄr för under 200 kr, sÄ förstÄr ni hur jag menar! Skulle inte ens bli dyrare Àn

vad mjukvaru-programmen kostar idag - dock oÀndligt mycket bÀttre och om man betÀnker hur mÄnga 100,000,000,000:- som vÀrlden dÄ skulle spara in uti nu förlorad

arbetstid och system-underhÄll sÄ skulle det bli vÀldigt billigt! För att inte tala om hur mycket mera fritid som alla dator-anvÀndare skulle fÄ, att dÄ kunna spendera vid,

datorn!)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jag har hört att Microsoft pÄ sin egen server anvÀnder Linux, undrar varför?

Tro mig, du ska inte tro pÄ allt du hör.

Det dĂ€r med 100% hĂ„rvarubaserade datorer har vi redan provat. Det var sĂ„ de första datorerna sĂ„g ut. Ingen bra idĂ©. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jo, det kan mycket vÀl vara osant!

Nej, alltsĂ„ de skulle vara precis lika mjukvaru-baserat som idag, bara det att mjukvaran istĂ€llet blev hĂ„rdvara, som RAM-minne fast ROM 🙂!

Fördelar: 1 gĂ„r inte att piratkopiera (billgare att köpa nĂ€mligen) 2 stabilare samt 3 oĂ€ndligt mycket snabbare (ca 1,000,000 ggr 🙁!)

Tekniken finns redan, det Àr bara att ngn stor aktör med skaparglÀdje fÄr Àndan ur arslet nÄn gÄng! Microsoft?

Ex skulle alla kunna ha en liten pryl kopplad till datorn med nÄgra fack som man kan stoppar smÄ kort uti, varje kort

Àr ett program-paket! Cubase Àr ett inbrÀnt pÄ en! Laddar pÄ innunder 0.1 sekunder och strular aldrig!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Var kan jag nu dÄ köpa mig ett Cubase pÄ flash - sitter redo med kreditkortet i handen?

(Jag vet att det finns, det var b.l.a. dĂ€rför jag tidigare skrev att det redan finns 🙂, men att ladda ned ett buggigt Cubase pĂ„ dyr samt lĂ„ngsam flash

Ă€r inte vad jag pratar om! Är det ngn som fattar vad jag menar! Vilka skulle egentligen nackdelarna vara?)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Var kan jag nu dÄ köpa mig ett Cubase pÄ flash - sitter redo med kreditkortet i handen?

(Jag vet att det finns, det var b.l.a. dĂ€rför jag tidigare skrev att det redan finns 🙁, men att ladda ned ett buggigt Cubase pĂ„ dyr samt lĂ„ngsam flash

Ă€r inte vad jag pratar om! Är det ngn som fattar vad jag menar! Vilka skulle egentligen nackdelarna vara?)

Jag skÀmtade förvisso, men Àrligt talat Àr jag inte med pÄ vad du menar.

Bara för att du bÀddar in din mjukvara i hÄrdvaran försvinner inte buggarna, och inte heller behovet av att utöka med nya och bÀttre funktioner. Sen Àr det Àr inte rÀttvist att jÀmföra en PC med andra mindre "embedded systems" som Àr mer task-specific, eftersom PCn Àr avsedd för multi-purpose.

Men Àven embedded systems (handdatorer, mobiltelefoner, mp3-spelare) börjar bli sÄ pass "feature-rich" att de behöver uppgradera sin flash-lagrade mjukvara. Med funktioner och flexibilitet kommer buggar och risker.

Men du Àr alltsÄ ute efter en PC-baserad "black-box" med inbyggt Cubase? Typ det som vissa företag försöker Ästadkomma med sina studio-anpassade PC-paket?

edit: ber om ursĂ€kt för fack-svengelskan.. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Nej, jag vet nog egentligen inte riktigt varken vad jag Àr ute efter eller vad jag menar men med den lilla kunskap jag har sÄ har jag bara haft denna tanke om att nÀr

nu dator-hÄrdvara de senaste Ären verkligen börjat bli extremt billig och nÀr program-piratkopierandet verkar slÄ nya rekord varannan dag sÄ kunde programutvecklarna

kanske kunna slÄ tvÄ flugor i en smÀll om dom brÀnde ner sina program pÄ RAM-minne (ROM)! Kunde kanske b.l.a. leda till ett viss mÄtt av försiktighet innan man slÀpper

ivÀg en miljon nybrÀnda program-enheter! Gamla hÄrdvaru ROMpler-synthar hade ju allt s.a.s. "inbrÀnnt" - gick igÄng direkt, krashade sÀllan och gick t.o.m. att uppdatera

- tÀnkte dÄ att man skulle kunna köra samma "koncept" med datorer. Och sÄ fort ngt börjar massproduceras dröjde det inte mÄnga ögonblick innan det blev billigt, billigare,

billgast, som exemepvis min nya billiga ROM-dator som Àr supersnygg och lika anvÀndarvÀnlig som en TV-apparat, slÄs pÄ pÄ en sekund samt krashar inte var och varannan

gĂ„ng man vill se pĂ„ Aktuellt 🙂! Jag skulle i.a.f. köpa en ROM-dator direkt, antagligen tvĂ„!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mmmm....

Problemet Àr att allt ska gÄ sÄ dj-vla snabbt idag och kosta sÄ lite som möjligt. PÄ den tiden du pratar om tog processen frÄn idé till produkt MYCKET lÀngre tid, man behövde inte skÀra kostnaderna lika mycket, konurrensen var inte alls lika hÄrd och följdaktligen fanns det mycket mer tid och pengar att testa och kvalitétssÀkra produkterna.

Idag Àr det annorlunda. Titta pÄ t.ex SonyEricsson. En ny telefon - frÄn idé till produkt - fÄr inte ta lÀngre Àn 9 mÄnader, annars blir de omkörda av sina konkurrenter (vilket de blir ÀndÄ frÄn och till). NÀr de nÄr 9-mÄnaders deadline SKA telefonen ut pÄ marknaden oavsett vad. Oavsett om det finns buggar i mjukvaran eller ej.

Det dĂ€r kan man Ă€lta och filosofera mycket kring. PĂ„ ett flummigare plan tror jag vĂ„r snabba utveckling riskerar bli vĂ„r avveckling pĂ„ andra plan. Det gĂ„r FÖR fort varpĂ„ mĂ€nniskan och hennes vĂ€rderingar springer rakt in i vĂ€ggen. Men det Ă€r vĂ€l en del av evolutionen det oxĂ„.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jag har hört att Microsoft pÄ sin egen server anvÀnder Linux, undrar varför?

Microsoft har kört flera servrar pÄ Linux och webbservern Apache, men med den enorma mÀngd servrar som de sitter pÄ Àr det knappast nÄgot konstigt om nÄgon enstaka kör Linux. De jag har sett postas genom Ären Àr bara testservrar.

Efter köpet av Hotmail runt 1998 körde de Apache och Unix under flera Är - vilket de jobbade hÄrt med att ÄtgÀrda sÄvitt jag vet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tillhör den ovanliga skara som har köpt bÄde XP (Home, eftersom jag inte ser nÄgon anledning att köpa Pro, Àven om det skiljer ganska lite mellan Home och Pro i OEM-version) [...]

Har du fler Ă€n 3 lagliga licenser pĂ„ XP Pro till en dator? 😉 Hade gĂ€rna sluppit betala för den tredje licensen nĂ€r jag köpte bĂ€rbar. Men det Ă€r sĂ€llan man fĂ„r vĂ€lja om man skaffar mĂ€rkesdator.

Som att tvĂ„ngsbundla yoggi med mĂŒsli. SjĂ€lv föredrar jag fil.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

PÄ den tiden du pratar om tog processen frÄn idé till produkt MYCKET lÀngre tid, man behövde inte skÀra kostnaderna lika mycket, konkurrensen var inte alls lika hÄrd

- HÄller med dig, dock i just detta fall finns en inte helt obetydlig fördel med det gamla sÀttet... det drar in pengar - ty mÀngder utav kopierad mjukvara drar ju

faktiskt in exakt... noll kronor! Om en person köper "HÄrdvaru-Cubase" borde vÀl det vara mer vÀrt Àn att hundratals anvÀnder piratkopian? Eller Àr det skollicencer,

eller i MSŽs fall företag och myndigheters, som Àr hela affÀrs-idén?

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tillhör den ovanliga skara som har köpt bÄde XP (Home, eftersom jag inte ser nÄgon anledning att köpa Pro, Àven om det skiljer ganska lite mellan Home och Pro i OEM-version) [...]

Har du fler Ă€n 3 lagliga licenser pĂ„ XP Pro till en dator? 🙁 Hade gĂ€rna sluppit betala för den tredje licensen nĂ€r jag köpte bĂ€rbar. Men det Ă€r sĂ€llan man fĂ„r vĂ€lja om man skaffar mĂ€rkesdator.

Som att tvĂ„ngsbundla yoggi med mĂŒsli. SjĂ€lv föredrar jag fil.

Det Ă€r ju lite irriterande förstĂ„s... 😉

Jag har bara en XP Home licens och en Office XP licens (förutom alla andra musikprogram, VSTi och pluggar förstĂ„s... 😄 ).

Dessa licenser fĂ„r Ă„ka med till nĂ€sta dator jag pillar ihop - och nĂ€sta - och nĂ€sta. De överblivna komponenterna efter uppgradering brukar jag sĂ€lja medan det fortfarande gĂ„r att fĂ„ nĂ„got för dem, men hĂ„rddiskarna blir alltid kvar, eftersom de verkar hĂ„lla i evigheter... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vart köper man billigast sitt XP dÄ?

NÄgon som har nÄgra tipps pÄ bra stÀllen?

FrÄga i butiken/nÀtbutiken efter OEM-version.

Den fÄr inte sÀljas löst, men ihop med en hÄrddisk Àr det ok, eftersom man kan installera Windows pÄ hÄrddisken. Det fick jag i alla fall lÀra mig nÀr jag fortfarande jobbade med datorer - och jag tror knappast att de har Àndrat bestÀmmelserna pÄ den fronten, men mÄnga kÀnner inte till den möjligheten - utan tror att OEM bara kan köpas ihop med en ny, komplett dator...

Retail av XP Home kostar vĂ€l runt 2500:- eller nĂ„got, medan OEM ligger runt tusenlappen - betydligt mer överkomligt. 😉

Nackdelen med OEM, Àr att Microsoft inte lÀmnar nÄgon gratis suport till OEM-versionerna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...