Jump to content
Annons

Nu är jag fast...


Strukt

Recommended Posts

Nu har jag försökt i en månad att komma på något nytt material men det går inte... det är omöjligt jag får inte till någonting! Vad händer egentligen? Förut lyckades jag göra halvbra låtar men nu... icke.

Jag började med ett standard 4/4 beat, la på lite subbas, lite mid bas, och försökte plita in nån trance slinga... ja jag vet inte jag. Om du använder REASON så kan du få ladda ned .rns filen och berätta för mig vad jag gör fel! för nu är jag less 😳

inspiration.rns

impulse (refill, behövs för trummorna)

Ja altså missförstå mig inte nu, du ska inte göra låten åt mig, men kolla det jag har gjort... säg vad jag kan göra för att komma vidare.

Redigerat av Strukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att skriva något. Det du har är ju väldigt basic. Det du kallar för Hook, skulle jag snarare kalla för komp eller riff.

Jag känner igen det där att man börjar producera innan man har låten, slutar nästan alltid i idétorka.

Så mina tips är: utgå från din grundpryl, hitta en sångmelodi, med en blaj text till en början om du inte är en stjärna på texter. Men lås dig inte vid den harmoniväxling som finns.

Plocka fram gitarren eller ett pianoljud och kör grundtonen och la la sång till.

Vad gäller instrument och hookar så brukar jag ofta spela in massa prylar jag kommer på, sen gå tillbaka o utvärdera vad som är bra och funkar, kanske blir det en helt annan grej än det var från början.

Rent produktionsmässigt skulle jag strypa det mesta av reverb/delay på trummorna, och kanske vara lite försiktigare med delayerna på midi-basen och "hook"-synthen. Allt behöver inte ha delay!!!

Du spelar ju en liten rythm med den öppna 909 hihatten. Jag skulle nog välja att lägga den rakt och spela rythmen med ett annat percussion eller synth ljud.

En annan grej som ofta är väldigt snyggt i dance/techno låtar är att ligga på samma bas ton rätt länge, sen när typ bryggan kommer så gör man den första konkreta (där alla instrument följer med) ton ändringen, brukar bli väldigt starkt.

M a o, loop dina första 4 takter ett gäng gånger, så kommer harmoniändringe kännas mycket starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strukt: Jag laddade ner din fil och gick in och kikade lite på den.

Tyckte att du saknade lite av ett buildup i låten, så jag lade till ett kort sådant. Lät nivåerna på allting vara. Får hoppas att du gillar det.

Den ändrade Reason-filen hittar du här: http://www.lnctv.com/~a41154a/samples/

Obs. Filen är gjord i Reason-version 3.0.3. Blir det något problem för dig att öppna filen så kan jag alltid lägga upp en midi istället. Ds.

Redigerat av Naith
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på din låt än, men jag kan bara tipsa om hur jag brukar göra när jag fastnat: det är ganska enkelt egentligen, jag lägger den åt sidan! Sedan lyssnar jag på musik som jag gillar i flera dagar och påbörjar sedan en helt ny låt (med den förra i åtanke). Sen tar jag upp min "gamla" låt och lyssnar. Ibland slänger jag den rakt av, ibland funkar vissa element ihop med element från den nya, ibland får den liksom nytt liv och inspirationen flödar.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips!

Kanske ska prova det 😉

Jo jag har kommit lite längre på "låten" nu. Det sätt jag försöker bygga upp den på är att göra själva klimaxet först sedan lägger jag till resten efterhand.

Skal pilla lite mer och lägga upp en uppdatering.

EDIT: Nu skall den vara uppdaterad lite, samma länken som förut. Det jag brukar haka mig upp på mest är melodier, jag tycker inte jag får till dom bra, låter lite platta och livlösa. Inte intressant liksom.. men ni får höra vad jag har kommit på nu.

Redigerat av Strukt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Du ska inte anstränga dig alls, kommer det så kommer det, annars väntar du et tag till. Det ska komma som en överaskning, typ som att det är inte ens du som står för låten, utan nåt högre väsen. Hajar? 😆

😆 !

Strukt: Jag kan inte tanka filen, inte Naith's fil heller.

EDIT: Ojdå! 😛 såg nu att tråden var ganska gammal. 🙂

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känner man igen. Jag själv har haft en lååång period då det bara blev dåliga snuttar av allt jag gjorde. Nu har det gått över sedan jag prövade att göra lite annan sorts musik. Det kanske kan hjälpa dig också, att lägga ifrån sig den musik man brukar göra, och försöka med något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känner man igen. Jag själv har haft en lååång period då det bara blev dåliga snuttar av allt jag gjorde. Nu har det gått över sedan jag prövade att göra lite annan sorts musik. Det kanske kan hjälpa dig också, att lägga ifrån sig den musik man brukar göra, och försöka med något nytt.

Absolut! Word! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...