Jump to content
Annons

Vad är de olika sakerna?


mtornros

Recommended Posts

Helt ny på det här med mjukvaruinstrument, så här kommer en väldigt grundläggande fråga som nån gärna får svara på.

Vad är skillnaden på dessa, och vilka är samma sak:

1. Sampling cds

2. VST instrument

3. Instrument pluggar (t.ex. "nån som vet en sjysst pianoplugg", vad vill de då ha?)

4. Säkert nåt ytterligare begrepp ni gärna får reda ut.

Sådär, är alla dessa samma sak kanske? Och fungerar det så att man med dessa "ritar" musiken i cubase som midi, och på så sätt anropar de riktiga samplade sounden?

Förklara allt ni kan komma på tack!

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1.samplings cd´s innehåller inspelningar av tex. cymbaler, trummor eller annat som du sedan spelar upp med ett program eller plugg.

2 o 3. vst instrument och instrument pluggar är samma sak fast det finns puggar i andra format än vst också. de har egna ljud att spela upp midi med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så 2an & 3an programmerar man alltså i sequencer-programmet, t.ex. cubase, om jag förstått det rätt?

Men ta DFH som exempel på samplings-cd då, deras trummor går inte att "rita" och programmera i cubase eller? hur får man in sånt i sina projekt om man inte ritar det som midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, nu när jag läser ditt svar igen så inser jag att du redan verkar besvarat detta.. Antagligen får man då med en plugg till samplings cdn så att man kan rita i cubase och anropa deras ljud.

fast nu är jag ju iof tillbaka där jag började..

när jag tänker efter så är det väl kanske så här det ligger till:

ljuden/samplingarna får man t.ex. från en skiva

pluggen anropar dessa från cubase

och tillsammans skapar dessa två ett vst-instrument

äsch...jag borde gå och sova istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...