Jump to content
Annons

För mycket gain i Guitar Port

Recommended Posts

Xander_G (oregistrerad)
Postat

Har haft guitarport ett tag nu men inte börjat använda effekterna och förstärkarna och det förrns på senare tid (har bara använd den som preamp, kör Korg AX1500G).

Men när jag bara kopplar gitarren rakt in i den , som man ska göra, så distar det sig för mycket..(mest när jag spelar på tjocka E strängen)

..det "clipar" inte eller något sånt och mastern är inte för hög.

Högtalarna är bra så det är inte det.

Det jag skulle kunna tänka mej är att gitarren har för hög output (Scremin´ Demon i stallet och någon Gibson Hot Alnico i halsen) men jag kan ju inte skruva ner på guran för då tappar jag ton. Har den GP:n inställd på 24 bit och 48000.

Vet att det blev lite rörigt nu men om någon fattar kan ni ju föröska hjälpa mej. 😳

Annons
Postat

Jag tycker att det låter konstigt att gitarren skulle tappa ton för att du drar ner volymen lite.. I så fall borde volymratten på din gitarr vara felkopplad.

Det är en sak att du tappar ton om du har den inkopplad i en rörhäck efter som den starka signalen överstyr rör-försteget på ett mer angenämt sätt... Att överstyra förförstärkaren i guitarport låter inte angenämt dock..

Om volympoten är inkopplad som i nedantstående ritning så bör inte tonen påverkas alls.. Bara volymen.

2hb_2tone_1vol_3way.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.