Jump to content
Annons

Åsikter om CME UF8 masterklaviatur


TheGreatBeyond

Recommended Posts

Hej!

Jag har i nästan hela mitt liv spelat piano, aldrig för någon lärare utan har bara gått 500m och spelat på mina släktingars gamla piano. Nu är jag 15 år och har blivit en ganska hygglig pianist, jag spelar en hel del andra instrument också, trombon som är mitt huvudinstrument. Att vi inte har haft ett piano har berott på ekonomi och utrymme. Nu har jag börjat snickra på en hemmastudio och har där kommit fram till att det är med Midi jag mest vill syssla. Jag äger nu inget Midiinstrument och därför har det varit omöjligt.

Nu har jag bestämt mig för att använda en del av mina ihopjobbade pengar till en keyboard som jag kan spela in Midi med. Ursprungstanken har varit att köpa något som ersatte ett piano. Jag var idag innne på slagverket i Stockholm och provspelade där CME UF8 och blev direkt förälskad. Anser att ett digitalpiano med denna känsla inte blir billigt. Pianokänslan var mycket stor. Eftersom priset var högt (med mina mått mätt) dök naturligtvis en del frågor upp, kommer jag kunna sluta trakassera släkten med mitt pianospelande nu? 😄

Man känner sig lite tveksam med det att det bara går att spela genom datorn, vad händer om jag får datorstrul med latency osv. Man får en del dåliga vibbar när allting är digitalt. Jag vet dock att just latencyn inte borde orsaka några problem eftersom min dator är enbart för studioinspelning och innehar mycket bra komponenter.

Frågan är: Skall jag köpa UF8an och kommer jag isåfall inte att behöva ett piano utan duger den gott istället eller skall jag köpa t.ex. UF6an till enbart inspelning och senare satsa på ett piano till att öva på?

Detta blev ett långt brev, den första delen blev nästansom en medlemspresentation av mig själv. 😆 Men det är ett stort köp så jag är intresserad av era åsikter. PS. P.g.a. Ett tidspressat jobb till skolan så tänker jag inhandla en keyboard senast fredag. Ds.

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saker att tänka på:

* Helt akustiska pianon har mest nackdelar nuförtiden, tycker jag. De behöver stämmas, är kan inte kopplas till datorer och/eller PA, är tunga, och så kan man inte byta ljud eller öva i hörlurar. För mig som bor i lägenhet är det uteslutet.

* Så det handlar om en allt-i-ett-burk (klaviatur + ljud + högtalare), jämfört med att köpa ett UF8 och låta datorn göra resten. Fördelen med en allt-i-ett-burk är väl att det är färre ställen som det kan strula på, och liksom får man inspiration kan man sätta sig och spela utan att behöva kolla om alla kablar är rätt, program startade osv osv. Och så kan man ut och spela med klaviaturen (fast har man en laptop kan man kanske ha ljudet i den). Men det blir lite dyrare förstås, så det är frågan om priset uppväger? Glöm inte bort att du behöver både ljudkort, program och samplingar i datorn innan det funkar, om du satsar på UF8:an. Och förstärkare och högtalare.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo, visst är jag sugen på ett digitalpiano. Jag tror mig dock ha kommit fram till att för att få lika bra känsla som på CME så får man dubbla priset. Tästade en Casio i affären som inte var hälften så skön att spela på som denna.

Ljudkort har jag ett Emu 0404, tänkte köpa ett par hyffsade hörlurar samtidigt. Samplingar har jag en del gratisgrejer på datorn, får kanske investera i en riktig samplad flygel senare.

Om det ända som skiljer är att man kan ta upp den att spela utanför datorn så anser jag inte att priset överväger. Huvuddelen för mig är känslan på klaviaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast glöm inte att det finns pianoljud att tillgå för UF8:an även utan dator! Det finns små smidiga och nuförtiden snorbilliga "synth"-moduler med helt ok pianoljud som du kan koppla in när du inte vill ha igång datorn.

Jag hade en gammal Alesis NanoSynth liggande i en garderob, som jag nu har tagit fram och kopplat till mitt nya CME UF8 (som jag är sjukt nöjd med!!).

Man slipper bekymra sig om latency och instabila program...

Man kan börja spela inom 3 sekunder om man kommit på nån idé, istället för att behöva vänta tills datorn startat upp och program och samplingar laddats in...

Så ett alternativ till digitalpiano kan alltså va ett UF8 plus att kolla i begagnatannonser efter en synth/pianomodul.

-Alesis har även gjort en NanoPiano-modul som ju borde va ett bra alternativ om du kan komma över en sån. Både Kurzweil och Roland har också gjort Pianomoduler om jag inte minns fel...

Priserna borde va i stort sett gratis med tanke på att alla håller på med mjukvara nuförtiden. Jag försökte t.ex. sälja min NanoSynth för nåt år sedan men kom fram till att jag skulle få högst 500kr för den, och då kunde jag lika gärna behålla den... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en CME UF5 då jag inte har behovet av dom extra oktaverna.. jag tycker känslan i klaviaturet är helt underbart, då det är mycket skönt på att spela på och ska man ha nått som känns bättre så får man betala mycket mer...

jag har ett M-Audio Audiophile 2496, och kör jag reason eller cubase så har man en svarstid på runt 4-5 ms vilket duger till att spela i realtid på...

sen har jag stienbergs The Grand VST, som är en grymt bra piano.. den slukar ram, jag skulle rekommendera att ha minst 1gb i ram.. annars så kan det hacka lite...

finns ett skysst rhodes piano som heter Mr Ray 73 som är gratis.. låter jättebra och är inte alls prestandakrävande...

tycker att det är ett mycket bra alternativ till att ha ett riktigt piano iaf 😉

Lycka till med inköpet

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En syntmodul, det låter perfekt. Det får bli det senare. Mr.Ray har jag redan, trots att jag inte har något att spela den på 🙂 . Någon som har jämfört UF8an med dess lillenbröder vad gäller känslan? Det är faktiskt en prisskillnad på 2000:- mellan åttan och sjuan.

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

De mindre modellerna har ju inte hammeraction. Gillar själv inte hammeraction alls, så UF8 är ingenting för mig. Däremot så upplever jag att UF5-7 har en mycket högklassig klaviatur. Bästa midiklaviaturen i de lägre prisklasserna (ej spelat på de dyrare fatar modellerna...) och jag vågar säga att den slår en hel del riktiga syntar på fingrarna vad gäller själva klaviaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

TheGreatBeyond, du är ju pianist?!

Alltså borde det inte finnas något alternativ till UF8:an (inte bland CME-produkterna i alla fall).

Kanske kan du lära dig litet av mina misstag:

För några år sedan ville jag ha ett piano, men som också kunde användas som MIDI-klaviatur. Alltså köpte jag ett svindyrt Clavinova, som man på den tiden tyckte var hur bra som helst, men som i dag bara samlar damm. Varför?

Jo, samplingstekniken har ju gått framåt, men det har tyvärr inte min Clavinova från 1998... Med ett bra MIDI-keyboard kommer du ju alltid att kunna få bättre pianoljud i takt med att samplingarna blir bättre.

Så varför använder jag inte Clavinovan enbart som MIDI-keyboard? Jo, UF8:an är mycket smidigare, flexiblare och har många fler controller-möjligheter. Visst, det finns klaviaturer som kanske är bättre (tycke och smak), men du säger ju att du har begränsad budget. Och till sitt pris är UF8 helt utan konkurrens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Som det ser ut nu så kommer jag imorgon (torsdag) åka raka vägen in till Musikbörsen och testa UF8 och UF7, om ingenting oförutsätt inträffar så blir det ett inköp på den största kolossen! Min frågeställning var om det var en bra idé att använda en midikeyboard att öva piano på, just med tanke på allt det digitala. På er verkar det som att det ska fungera så då har jag inte så mycket att tveka på. (Hoppas att kunna få ner priset till 4990:-, var ju inte så länge sedan dem höjde.) Jag lämnar besked över hur det gick imporgon.

MVH

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Som det ser ut nu så kommer jag imorgon (torsdag) åka raka vägen in till Musikbörsen och testa UF8 och UF7, om ingenting oförutsätt inträffar så blir det ett inköp på den största kolossen! Min frågeställning var om det var en bra idé att använda en midikeyboard att öva piano på, just med tanke på allt det digitala. På er verkar det som att det ska fungera så då har jag inte så mycket att tveka på. (Hoppas att kunna få ner priset till 4990:-, var ju inte så länge sedan dem höjde.) Jag lämnar besked över hur det gick imporgon.

MVH

Va? Har de höjt priset.....??? Vilka pöblar! Gäller det överallt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, ja det har du rätt i. Dem har fortfarande kvar det första priset. Då bör det gå att pruta ner dit tycker man, man får använda den klassiska tekniken. Annars är det så att Musikbörsen och det flesta andra musikaffärer har höjt priset till 5490:- tror jag. Lite väl tidigt tycker jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem dock....Är inte CME jäkligt fula? Sladdriga knappar och svart/röda....Jag har dock sett att de finns i silver...men jag tror bara att de modelleran säljs i Japan  😆

Nä, det tycker jag faktiskt inte alls! Det är bara ändstyckena som är röda, och i mitt tycke är det en metallicröd nyans som är riktigt snygg.

Annars ger den faktiskt ett ganska så svartgrått intryck... -Den är ju hur bred som helst, så ändbitarna utgör ju en väldigt liten del av det hela... 🥰

Och rattar, knappar och reglar känns inte alls så fasligt sladdriga som jag var rädd att de skulle göra. Jag hade ju sett folk skriva det innan jag testade den, så jag blev positivt överraskad. -Ok, det är ju inga Moog-rattar, men jämfört med de "vanliga dödliga" synthar jag har träffat på så känns de helt ok.

Särskilt om man tänker på att för det priset så får man inte tag på nån annan fullstor pianoklaviatur värd namnet ens utan aftertouch och rattar... 🥰

Fast en silvrig med inverterad färg på tangenterna hade ju varit rätt så coolt... 🥰 Men jag har läst att de inte säljs utanför Japan/Kina om inte efterfrågan blir stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mig går det inte att jämföra ett riktigt piano med en samplad flygel/piano.. Det blir alltid mer känsla med ett riktigt. Sen beror det lite på vad man ska ha det till... Vad man ska spela och om man ska spela in det man spelar etc...

Har själv ett Nord Electro 2 men tycker de akustiska piano/flyglarna låter skit i den. Har också testat Steinbergs The Grand och tycker den låter dåligt också.

Till bakgrundskomp och singeltons melodier duger den.. men annat kräver riktig uppmickad piano, flygel.

EDIT: Ska också säga att jag testat en hel del elpianon i affärer mm men kan inte utala mig om dem eftersom högtalrana ofta är riktigt dåliga. Jag har dock aldrig blivit imponerad av ett digitalpiano. Köp ett riktigt piano och några mikrofoner istället!

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem dock....Är inte CME jäkligt fula? Sladdriga knappar och svart/röda....Jag har dock sett att de finns i silver...men jag tror bara att de modelleran säljs i Japan 😱

Silver är ondskans färg. Alltså allvarligt. Silver är en sån där färg som varit på modet nu för att ingen vågat göra något som är snyggt på riktigt. Jag tycker CME är snygga mest för att de inte ser ut som misslyckade rymdskepp. Silverfärgen är mest fjantig och lyser med sin "hej jag är en billig leksak från KENDO" känsla. Nej, andra färger ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, där håller jag inte riktigt med... Silver är nog faktiskt en av mina favoritfärger! -Bara det inte ser plastigt ut, som alla billiga MIDI-klaviaturer, keyboards och tv-appareater...

Bilden jag sett på den silvriga CME-versionen var dock inte särskilt tydlig, så jag vet inte var den platsar... Däremot ser de inverterade tangenterna hur läckra ut som helst...!! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var man hemma, var svårare än jag trodde att få tag i detta midiklaviatur. Alla Musikbörser jag ringde eller tittade runt i hade endast en inne, det var deras demo-ex. Men jag har till sist lyckats pruta ned den till det första priset och väntar nu på att min beställning skall komma in. Enligt honom skulle det TROLIGEN dröja "ett par tre dagar", så länge dem hade den hemma hos leverantören i Stockholm. Jag brukar ha en förmåga att ha otur med sådana påståenden men jag hoppas att den finns inne. Där rök det skolarbetet som jag hoppats bli klar med till skolstarten...

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo, ett ackustiskt piano i all ära, men det är lite svårt att styra Reason med det.

Fast yamaha har en del kombinerade akustiska pianon med midi out. Har aldrig spelat på något sådant dock, så jag vet inte hur det funkar.

länk

// David

Annars har herr Moog hittat på en sån här kul grej....

Moog%20Piano%20Bar%202.jpg

Länk

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har till sist lyckats pruta ned den till det första priset och väntar nu på att min beställning skall komma in. Enligt honom skulle det TROLIGEN dröja "ett par tre dagar", så länge dem hade den hemma hos leverantören i Stockholm.

Haha. När jag beställde mitt UF8 på Musikbörsen i början av maj (eller var det i april?) så sade de att det skulle dröja två veckor. Jag var inne i butiken varannan vecka och fick alltid samma svar 😉

Jag fick det i slutet av juli...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. När jag beställde mitt UF8 på Musikbörsen i början av maj (eller var det i april?) så sade de att det skulle dröja två veckor. Jag var inne i butiken varannan vecka och fick alltid samma svar  🙂

Jag fick det i slutet av juli...

Haha, låter ju lovande. Kanske var det så att det var deras första leverans så dem hade inte några i lager då? 😉

Android: Hur lång tid tog det för dig att få hem din?

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...