Guest abnormalbrain Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Jag har länge undrat vad detta är med noiseshaping i waves maximizer-pluggar. T.ex. denna Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasekman Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Det har väl att göra med karaktären på bruset som man lägger till vid "ditheringen". Googla lite på dither så klarnar det nog. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest abnormalbrain Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Jo jag har försökt, men jag hittade bara ljudforsknings-avhandlingar och andra väldigt komplicerade förklaringar. Exakt vad är det här med dithering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl_B Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 (edited) http://en.wikipedia.org/wiki/Dithering och http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_shaping Edited August 17, 2005 by Carl_B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest abnormalbrain Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Lite klokare blev jag, men fortfarande är det en massa matematiska formler och sånt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasekman Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Dithering och signalbehandling över huvud taget är skitkrångligt så det är svårt att komma undan matematiska formler. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest abnormalbrain Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Jo... jag är inte matematiskt obegåvad. Jag har haft MVG åtskilliga gånger. Men det är ju inte så att jag har fått just dessa formler förklarade. Skulle vara bra med förklaring på svenska av en person som kan det riktigt urjävligt bra. Då¨kan man fråga om det man inte vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProTools Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Jag har länge undrat vad detta är med noiseshaping i waves maximizer-pluggar. T.ex. denna Hallå Det är algoritmer för nedsamling av t ex 24 bit material till t ex 16 bit med olika typer av dither och noise shaping. Det är oftast bättre att använda en dedikerad dito om man skall omvandla materialet från tex 24 till 16 istället för att göra det automatiskt i tex ett cd braännarprogram, för det kommer låta bättre. Waves IDR system låter faktist väldigt bra. Besvarade det din fråga? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts