Jump to content
Annons

Dedacia - bloom. nu med dur-parti


Sonnert

på en skala?  

16 röster

  1. 1. på en skala?

    • 5
      2
    • 4
      5
    • 3
      4
    • 2
      1
    • 1
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: bloom

ARTIST/GRUPP: Peter Sonnert

GENRE: electro-pop?

LÅTLÄNGD: 5:16

KOMPOSITÖR: Peter Sonnert och Andreas Urban

PRODUCENT: Peter Sonnert

EV. MEDVERKANDE: Andreas Urban

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 6 mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK första versionen är slängd

Bloom v2.0 med dur

Bloom v2.1 med dur och lite förslag från maxmaxmax

Hejsan.

Efter en tung period ger jag er lite softare toner.

detta är ett sammarbete med en gammal kompis som skickade en ganska lofi "gitarr, sjung och synt-låt" till mig för ca 2 år sedan.

Jag har inte kunnat släppa den. jag gillade melodin, jag va helt enkelt tvungen att göra en dansversion. 😉

Jag är väldigt nöjd med den, hoppas att ni gillar den.

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cheezy o gött 😉

Kanske lite för lo-fi känsla kanske, skulle va najs me lite fylligare bassline.

Också snare e inte så skön. Kanske någon breakbeat någonstans.

Iaf, melodin är riktigt skön, bra arr. o så med. Känns lite retro över dina sound, rätt najs 🙂

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Cheezy o gött 😉

Kanske lite för lo-fi känsla kanske, skulle va najs me lite fylligare bassline.

Också snare e inte så skön. Kanske någon breakbeat någonstans.

Iaf, melodin är riktigt skön, bra arr. o så med. Känns lite över dina sound, rätt najs 🙂

Ojoj! Jag behövde inte skriva själv, du fick med det mesta! 🙂

Liiite långtråkigt med vocodern dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Härligt! Bitvis en av dina bättre, tycker jag. 😉

Hade jättegärna hört lite röst utan vocoder.

Bra avstamp 02:50 och breaket 01:10 och framåt.

Bäst tycker jag det funkar när det är lite fler durackord som löser av, som i första delen. Skulle gärna hört ett brytande durparti som i din muscle man, som lyfter från resten. Den har många bra delar, men för min del hade jag gärna hört mer som utmärker sig. Eller mer av versen, som är riktigt bra.

Lite vitt brus i vocodern så man hör orden bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju en genre som jag inte lyssnar till så ofta, men trots det kan jag nog tycka att det låter riktigt fint!...När det gäller sången så tycker jag det är svårt att höra orden på några ställen..men för övrigt bra flyt och fin ljudbild... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle va najs me lite fylligare bassline.

jag ska se över det 😉

Också snare e inte så skön

fetare snare ska ocskå ses över.

gärna hört ett brytande durparti

jag ska testa att göra lite mer dur i synt-solot

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så illa, men det låter lite fjantglatt på något sätt. Hade jag varit du skulle jag nog skruvat lite på vocodern så att man hör vad som sjungs. Nu är sången ett ljud bland alla andra.

Hur grejer du förresten så att virveln låter så brett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sagt tidigare, och som nämnts i tråden. Sången är svår att höra.

Tycker det mesta i mixen funkar som det är, kanske att basen är lite tunn, men snaren är definitivt bra som den är.

Mycket bra driv i låten. Glad sommarlåt i övrigt, men sommaren är ju rätt slut här tyvärr... :/ Sol idag i och för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snaren funkar helt klart. Basen tycker jag är ok, vocoder lär funka bra med låten men den måste minskas så man hör vad som sägs.

Borsett från detta så är det kanon! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Andra gången jag lyssnar på den här låten nu.. Inte för att jag tyckte den var direkt bra, utan för att jag tyckte den var dålig..Men vill ändå ge en chans liksom ; )

Den har sina ljusa stunder, en del av sången har rätt skön melodi - men jag gillar inte detta poppiga soundet helt enkelt, det är för jävla illa bara : )

(Men skit i det. Har ju inget med låten att göra egenltigen. Bara min smak)

Känns det som det är lite ojämn volym på sången ibland. Alltså. Ungefär som att audio-källan varierar i styrka.. Vilket är lätt hänt när man spelar in sig själv.

Har du nån kompressor där för att jämna ut volymen? Om inte kanske det kan hjälpa.

Detalj bara. Snyggt hantverk som vanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det som det är lite ojämn volym på sången ibland. Alltså. Ungefär som att audio-källan varierar i styrka.. Vilket är lätt hänt när man spelar in sig själv.

Har du nån kompressor där för att jämna ut volymen? Om inte kanske det kan hjälpa.

sången är från original-låten som sjöngs in med en datormick 😉

nu när du säger det så kan det faktiskt stämma att jag inte har någon kompressor på sången.

En miss av mig i så fall, jag får kolla på det när jag kommer hem ikväll.

synd att du inte gillar genren 😆🙂

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför du pillat i låten? Första versionen är klart bäst 😄 Får härliga 80-tals vibbar :rolleyes: och det är ju bra då om trummor etc. låter lite ...80-tal 😛 Det enda jag (eventuellt) kan hålla med om är vocodern - att ta fram din röst lite mer. Låten kanske också är lite lång, redan vid 3:15 har man ju fått det göttaste 😆 , så varför inte sluta där.

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara bra det här. Bara vocodern kvar så har vi årets sommarlåt på forumet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

altså gällande den där vocodern...

jag gillar när det är lite otydligt sådär oldscool.

det skriver jag inte bara för att inspelningen av sången är skräp och för att jag inte orkar snacka in all text... för det orkar jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

nu har den nya gått några gånger. Du har skills, man kan inte säga något annat

gillade ändringen 01:53! Känns som att dynamiken höll bättre där. Den är MVG fram dit. Men 02:10, du kör Em / G Bm. Kanske Ett B dur istället,som bryter av? Sen kommer 02:23, det är finfint. Därefter skulle jag gärna höra versen igen. Du vet hooks, hooks, hooks 🙁

Fast jag är ju rockkillen. 🙂

Överlag tycker jag att du har kvalitén i främre delen av låten. 03:45 får gärna komma tidigare. Och det sväljljudet är förresten så himla bra.

keep it up, det är peppigt som tusan. 😉

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

intressanta åsikter där.

måste kika på det där med att lägga b istället för bm ( jag kan inga noter alls typ ) 😆

ska även kolla lite på arret, jag är bara så låst vid att hela sångslingan måste gå i en linje (om du förstår vad jag menar)

t ex: sångparti nr 1 MÅSTE komma innan parti nr 2 osv

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mkt att tilläga och jag håller med om att sången kunde höras bättre genom vocodern. 😛

Får för andra demon i rad, som jag lyssnar på, associationer till ett sorgligt bortglömt 80-tals elektroniskt popband som alla som sysslar med sådan musik borde höra; "New Musik" (obs K:et) 😮

Kolla denna länk till AMG och läs mer!:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&t...ek3gtq6ztu46~T0

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

nu är den nog klar altså.

jag testade att snacka in "sången" men det blev kasst helt enkelt... för stelt. uttalet och soundet blev helt annorlunda...

jag har dock gjort lite ändringar enligt Maxmaxmaxes förslag

Bloom v2.1 med dur och lite förslag från maxmaxmax

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för fan det är inte illa alls. Men..

Det känns lite som att det är två enheter som inte hänger ihop riktigt. Vet inte om jag sagt så om du inte berättat bakgrunden till låten. Men kompet känns mer som en egen låt som håller god Decadiastil. Lite kraftwerkinspirerat men modernt.

Jag skulle nog ta bort sången eller göra om den helt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...