Jump to content
Annons

Gitarr-effekter


Kanaljen

Recommended Posts

Annons

Gogg: Problemet är att hälften av oss bor i lägenheter vilket innebär att den dagen förstärkaren flyttar in får man själv flytta ut 😲

--------------------

Om du vill använda dig av mjukvara gäller det först att du har en förstärkning av gitarrsignalen eftersom grundsignalen är för svag för att generera ett bra ljud.

Jag vet inte vad du har för utrustning nu, men många ljudkort har sådana här "gitarringångar"...Annars finns t ex GuitarPort från Line6, men då är vi ju inne och sniffar på hårdvaruområdet.

Själv har jag en Pod 2.0, och jag tycker att den ger bättre dist än någon mjukvara som jag har provat ( men jag har å andra sidan inte provat allt 🙂 ), men visst går det att få till bra bett enbart med hjälp av datorn också.

Gratis-VSTerna Guitar suite går t ex inte av för hackor.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mjukvara, själv använder jag guitarport, funkar finemang. Lite snålt med metalstärkare, men det finns att köpa fler till.

Har också Amplitube, men har ej testat det än (Fick med det till min sequencer)

Wah-wah är dock en annan femma.. Någon som vet om det finns en billig lösning? Borde ju inte vara särskilt svårt.. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Billig hurdå? Behringers wha-wha-pedal är den billigaste jag sett: http://www.behringer.com/HB01/index.cfm?lang=ENG

451:-

Säkert inte världens mest robusta, men funkar säkert ok för hemmabruk. Har i och för sig inte provat, men det borde ju funka att koppla gitarren rätt in i wha-wha:n, och sen vidare till datorn precis som vanligt; För det mesta så har man ju wha-wha:n först i signalkedjan, oavsett rig i övrigt. Men rätta mig gärna om jag har fel...

Edit: Lägger som vanligt en röst till på GuitarSuite. Har fått bättre ljud med den än alla (jag har provat) de kommersiella mjukvaruförstärkarna. Dessutom bättre ljud än med många uppmickade förstärkare också faktiskt.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en Pod 2.0, och jag tycker att den ger bättre dist än någon mjukvara som jag har provat ( men jag har å andra sidan inte provat allt 😱 ), men visst går det att få till bra bett enbart med hjälp av datorn också.

pod är mjukvara med dedikerad hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga! Har en klase med gammla boss pedaler å annat liggande i förådet, om ja minns rätt så har en del av dem level rattar så att man kan höjja signalen. Skulle de funka som brygga till ljudkortet för att få upp signalen en aning till ex guitarrig?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Har i och för sig inte provat, men det borde ju funka att koppla gitarren rätt in i wha-wha:n, och sen vidare till datorn precis som vanligt; För det mesta så har man ju wha-wha:n först i signalkedjan, oavsett rig i övrigt. Men rätta mig gärna om jag har fel...

[...]

Japp funkar fint.

Kan låta så här in i Amplitube med en Vox wah-wah.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Har i och för sig inte provat, men det borde ju funka att koppla gitarren rätt in i wha-wha:n, och sen vidare till datorn precis som vanligt; För det mesta så har man ju wha-wha:n först i signalkedjan, oavsett rig i övrigt. Men rätta mig gärna om jag har fel...

[...]

Japp funkar fint.

Kan låta så här in i Amplitube med en Vox wah-wah.

Tjusigt!! Själv är jag en tämligen usel wha-wha-gitarrist. Trots att Brian Robertsson är en favorit! Har alldeles fullt upp med att försöka träffa rätt toner utan att blanda in fötterna också. Men det är såklart bara lathet att man inte lär sig... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjusigt!! Själv är jag en tämligen usel wha-wha-gitarrist. Trots att Brian Robertsson är en favorit! Har alldeles fullt upp med att försöka träffa rätt toner utan att blanda in fötterna också. Men det är såklart bara lathet att man inte lär sig... 😄

Tackar. 😉 Är väl kanske inte känd för min koordinationsförmåga heller. Det är helt klart för mycket att tänka på när man lirar. Och lirar man live så kokar fan hjärnan, iaf min. 😱 Jag tror det är så pass febril aktivitet att det slår över och vid en mätning skulle nog resultatet kunna jämställas med att vara totalt hjärndöd. 😲

Brian Robertsson... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjusigt!! Själv är jag en tämligen usel wha-wha-gitarrist. Trots att Brian Robertsson är en favorit! Har alldeles fullt upp med att försöka träffa rätt toner utan att blanda in fötterna också. Men det är såklart bara lathet att man inte lär sig... 😆

Tackar. 😉 Är väl kanske inte känd för min koordinationsförmåga heller. Det är helt klart för mycket att tänka på när man lirar. Och lirar man live så kokar fan hjärnan, iaf min. 😆 Jag tror det är så pass febril aktivitet att det slår över och vid en mätning skulle nog resultatet kunna jämställas med att vara totalt hjärndöd. 😆

Brian Robertsson... 😆

haha fan att wahwahah är ju det skönaste som finns!!!

det kommer ju faktiskt helt naturligt ur benet utan att man riktigt tänker på saken haha

måste laga min pedal nångång bara....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...