Jump to content
Annons

lära sig sjuuuuunga ljusare?


Nidsson

Recommended Posts

hejsan. jag undrar om det går å lära sig att sjunga ljusare? iså fall hur ska man träna på det?

om jag sjunger så ljust jag kan så känns det som halsen bara får jobba att det fastnar i halsen liksom :/ , att jag inte kan trycka ut luft riktigt med magen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för att sjunga ljusare (högre) så ska du se till att alltid värma upp rösten. Man ska inte spänna sig när man sjunger då gör man fel. Testa att röra på kroppen och vrida på nacken när du sjunger, om du gör rätt ska det vara löst och ledigt.

Sen har man ju fysiska begränsningar, men övning ger färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Det beror på vilket röstläge du snackar om?

Är ingen sångpedagog och har ingen aning om vad som är bra eller sämre, men om du inte heller bryr dig:

Om man tar i som en pirat och sjunger ovanför där det är jobbigt kan det skjussa bröströsten till några toner uppåt till. Men sen så finns det ju fler röstlägen mellan bröströsten och innan falsetten. Det tror jag mig veta, för min egen del iallafall. Men jag kan inte riktigt förklara hur man gör.

Det bästa rådet jag kan tänka mig skulle nog vara att oblygt testa alla sätt som finns att sjunga på. ( Och bli inte det minsta låg om det låter dåligt ) Olika tonarter, röstlägen och sångstyrka. Så kanske du hittar ett annat röstläge, som når högre upp än det du för tillfället brukar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är i var fall såhär:

Röstens läge bestäms av tjocklek och längd av stämbanden samt struphuvudets storlek.

Vamligen ett antal toner över dina taltoner finner du din första passagio (passage mellan två register, i detta fallet nedre bröströst och högre bröströst). Det krävs högre lufttryck i det högre bröstregistret än det lägre, och av det skälet kommer många män när de börjar sjunga inte över den gränsen, då de bara är vana vid att prata i de lägre bröstregistret. Men då det bara tar några dagar att lära sig komma över första passagion antar jag att alla här redan kan det.

Rent statistiskt (vi minns vad man säger om statistik: "Det finns tre olika sorters lögner..") så brukar den första passagion för de olika röstfacherna inträffa på följande toner (ungifär) : Bas: F3, Baritone Bb3, Tenor D4.

När man sjunger högre och högre i högre bröströstregistret känner man att lufttrycket blir starkare och starkare och man kommer snart till en punkt där man känner att lufttrycket är för stort. Man klarar inte av att hålla struphuvudet nere och alla försök att komma över denna punkt i bröströst är oftast mycket skrikiga (finns tekniker för att sjunga i nröströst även över denna punkt, tekniken kallas belting, och är är av tvivelaktig hälsosamhet). Kan också hända att i försök att komma över denna punkt faller msn ifrån bröstregistret till falsett, huvudregister elelr en blandning (mer om dessa senare). Detta är den andra passagion.

Den inträffar vanligtvis (satistiskt) vid: Bas: C4, Baritone: E4, Tenor: G.

Huvudregistret är det register man främst associerar till kvinnliga operasångerskor, som för övrigt främst sjunger i det registret. Otränat låter det just som en kvinnlig operasångerska, men tränat kan man lära sig att utveckla registret så att det låter mer som en blandning av bröströst och huvudregistret. Exempel på män som varit skickliga på detta register är bland annat Elvis, som sjöng VÄLLDIGT högt, men kunde göra det genom sin bröst/huvudresisterblandning. Även den gode Brolle Juinior är ett ess när det gäller huvudregistret. Han sjunger VÄLLDIGT VÄLLDIGT högt, och då det inte låter skrikigt eller på annat sätt spänt kan man lätt genom uteslutningsmetoden konstatera att även han sjunger i en huvudregistersblandning. Även Michael Jacksson sjunger i en huvudregistersblandning, man han använder av det ljusa lätet att döma betydligt mer huvudregister än bröstregister i sin blandning.

Det svåraste med huvudregisret är att hitta det. Män pratar i regel inte i huvudregistret. Man får prova sig fram. Prova att imitera en varg som ylar eller en kvinnlig operasångerska skall ni nog hitta det. TRäffar ni en hög ton som itne är spänd eller skrikig så kan ni genom uteslutningsmetoden komma fram till att det inte är bröstregistret. Och är den inte luftig så kan ni även utesluta att det skulle vara falsett (mer om det senare). Då har ni alltså hittat ert huvudregister. Sedan är det bara att lära sig att kontrollera det, då det är en helt annan kännsla än att sjunga i bröstregistret. Mycket lägre lufttryck, men samtidigt välldigt svår artikulerat.

Slutet på huvudregistret nedåt är några toner under den andra passagion. Slutet uppåt är ganska oväsentligt, då de översta huvudregisternoterna alltid kommer att låta som ren huvudröst (alltså inte som en blandning), vilket gör dem ganska oanvändbara.

Falsett är det register man också kan hamna i om man sjunger högt. När detta används är inte stämbanden helt slutsna, vilket gör att tonen blir mycket luftig. Detta register brukar dock vara relativt lätt att hitta. Tränat kan man även lära sig att blanda även det med bröstregistret. Dock kommer det alltid vara en stor klyfta från den tonen man börjar med ren falsett eller falsettblandningen (tills skildnad från en huvudregisterblandning, där man kan sjunga en skala från sin lägsta ton och upp re oktaver utan att det låter som att det blir några lustiga övergångar). Sjunger du alltså en skala från din lägsta ton och tre oktaver uppåt varav de första två ren bröströst och därefter en oktav i falsett/bröströstblandning så kommer du att höra en skildnad där. Sjunger du en treoktavers skala varav de första två i bröströst och den sista i bröströst blandat med huvudröst så kommer du inte höra någon skildnad mellan de två första och den andra (förutom frekvensen då) då huvudröst blandar sig mycket bra med bröströst.

Ett spontant exempel på falsettsångare är sångaren (eller är det flera som sjunger?) i låten 'Stayin' Alive'.

Notera även att det går att blanda i falsett nsätan hur lågt som helst i bröstregistret, då det "bara" är att sära lite på stämbanden, även om det dock kanske inte är helt hälsosamt.

Sedan finns det även ett sk. "visselregister". Det går ut på att män sjunger skyhögt genom att vissla med stämbanden, men det verkar ganska meningslöst (då man kan vissla med läpparna i stället, så jag anser det vara freakshow), så det tänker jag inte gå in på.

Hurhögt/lågt man sedan kan ta registerna bestäms av ens passagios. En tenor som kan ta sin bröströst upp till G4 har i regel en lättare (och därmed ljusare) röst än en bas, som inte kommer längre upp en C4, så har ju tenoren större chans att kunna blanda sin redan ljusa bröströst med sin huvudröst än basen, var stora tunga röst har svårt att blandas med det lättare huvudregistret. Man hör ju talas om basröster som lär sig sjunga sopranohögt, men det är då alltså i regel inte i någon jämn blandning med sitt bröstregister utan bara i ren falsett/huvudresonans, vilket ofta är oanvändbart då det låter så olikt sitt lägre register, vilket därför gör det ganska meningslöst. Så mitt tips till alla er som vill sjunga högre är egentligen att ni ska nöja er om ni har 2 oktaver sång. JAg tror aldrig jag hört någon som lyckats ha en räckvidd på mycket över det och lyckats få jämna fina övergångar i hela rösten. Och med det menar jag inte att ni inte ska öva uppåt, jag menar bara att ni inte ska gå till överdrift i er strävan uppåt. Jag har hört ett antal historier om den ena basen som retar den andre bbasen att han kan nå C#5 och den andre bara B4, när deras båda topnoter (och noterna en bra bit under) lät så olikt deras lägre register att de adlrig skulle använda det till sång. Så vad är då poängen med att skryta med den tonen? (Sedan är det ju kanske så att ju fler toner man kan ta festu bättre låter minoriteten man använder, för vissa)..

Tilllägg: Det är för övrigt så att passagiorna är konstanta, det vill säga de går inte att förändra på något som helst sätt, oavsett hur mycket man tränar eller värmer upp eller hur än man gör. De är relaterade till din storlek på halsen och tjocklek

på stämband mm. Därimot kan alltså passagiorna förändras med åldrandet, då i och med den de nämnda kroppsdelarna ändrar form något.

Hmm, jag hoppas jag illuminerat tillvaron med lite röstteori. Har ugglat på detta inlägg i en timme nu, det börjar nog bli sent...

Ännu en EDIT: Notera även att jag inte är någon expert.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen:

http://www.singingsuccess.com/

och

http://www.mindvoice.com/

Detta är en lite mer nytänkande teknik, SLS=Speech Level Singing, än den som Hemluth beskriver, den klassiska. Och om du inte sjunger opera, eller vill låta som en operasångare/sångerska, tycker jag du ska ta och kolla in SLS-tekniken. Använder denna teknik själv. Om inte vill göra av med ca. 2000:- direkt, på att beställa Singing Success-kursen, kan du alltid börja med att beställa Ingvar Bengtssons (MindVoice) instruktions-CD för 295:- + frakt. Helt suverän!

EDIT: Hihi! Såg precis att Ingvar på MindVoice har lagt ut mig som lyssningsexempel! 😕

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

BaldByChoice:

Jag nämnde faktiskt ingen teknik alls egenligen. Och in fact var det faktiskt SLS jag syftade jag hade i åtanke i min beskrivning.

Det jag menade med att försöka imitera en operasångerska är primärt enbart för att försöka hitta sitt huvudegister. Ju mer man tränar destu mindre kommer man att låta som en operasångerska. (Och ingen avde sångare jag nämnde låter speciellt lika operasångerskor, va?)

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, anser jag personligen SLS-röreslen ha en reklamfilmskonsistens. De lovar att de kan "göra er till stjärnor" på kortast tid dessutom, men i själva verket är SLS en av de tekniker som tar längst tid att bemästra.

Här finns en liten artikel om den mörka sidan av SLS: http://www.voiceteacher.com/speech_level.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, anser jag personligen SLS-röreslen ha en reklamfilmskonsistens. De lovar att de kan "göra er till stjärnor" på kortast tid dessutom, men i själva verket är SLS en av de tekniker som tar längst tid att bemästra.

Här finns en liten artikel om den mörka sidan av SLS: http://www.voiceteacher.com/speech_level.html

Nja, det låter väl som extremfall tycker jag. Det är i alla fall den teknik jag har kört med de senaste åren. Jag har även studerat klassisk sång så jag plockar det bästa från båda världar. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det låter väl som extremfall tycker jag. Det är i alla fall den teknik jag har kört med de senaste åren. Jag har även studerat klassisk sång så jag plockar det bästa från båda världar. 😕

Fast varför menar du att det skulle vara två olika världar? Skildnaden mellan Bel Canto (som räknas som klassiskt) och SLS är väll enbart att BC lär ut en något lägre struphuvudsposition än SLS, samt att SLS är mer inriktiat på huvudröst än BC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemluth, BaldByChoice, eller någon annan som kanske vet?

Blev riktigt sugen på den där Singing Success Vocal Training Program..

Jag antar att du rekommenderar den, BaldByChoice, men min fråga är om någon har sett den, och kan skriva typ lite exempel på vad den innehåller?

Det är ganska mycket pengar (men inte mer än en multisamplad flygel och mindre än dom multisamplade trummorna man köper så 😆 ). Jag tycker att jag har hyffsad kontroll på rösten, över ca 2 och en halv oktav, låter dock bara bra på knappt två oktaver. Men jag vill bli bättre, dels få ett större tonomfång om möjligt, hålla ut toner längre. Och dels lära mig sjunga lite annorlunda, typ allt från rent röst till skrikig aggressiv röst, men ändå ha stabilitet och kraft i rösten vilket jag inte har nu när jag försöker skrika 😕

Lär ju ta ett tag och ladda ner, men är så att man blir sugen på att köpa den first thing när man kommer hem... Är lite impulsiv ibland 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dels lära mig sjunga lite annorlunda, typ allt från rent röst till skrikig aggressiv röst, men ändå ha stabilitet och kraft i rösten vilket jag inte har nu när jag försöker skrika 😉

Defintionen av att skrika är att göra något fel, och det finns inte så gott om metoder för att lära sig göra något fel.

  Jag tycker att jag har hyffsad kontroll på rösten, över ca 2 och en halv oktav, låter dock bara bra på knappt två oktaver.

Hur är det alla lyckas få sådana stora omfång??? Eller är det med falsettregistret inräknat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Defintionen av att skrika är att göra något fel, och det finns inte så gott om metoder för att lära sig göra något fel.

Illa 🙁 Men det är ju inte det enda jag vill lära mig så 🙂 Jag får väl ge upp, och bjuda kompisen på whisky för att därefter lura i honom att han ska skrika 🙂

Hur är det alla lyckas få sådana stora omfång??? Eller är det med falsettregistret inräknat?

Hehe, jag vet faktiskt inte. Har alltid tyckt att det är kul att sjunga, typ gör bort mig på karaoke och sådär på fyllan 😉 Fast egentligen är jag keyboardist typ, och la lite kör i gamla bandet..

Men drygt två oktaver, så låt oss säga två oktaver då klarar jag utan falsett. Jag har testat med keyboarden var mina gränser ligger, och jag har basröst (tror jag 😉 ) och går från mörkt E (kan inte det här med vilken oktav som är vilken så 😛 ). Kommer dock inte ihåg hur högt jag kom. Men satt ganska nyligen och körde "Do re mi" osv i bilen´, sjuk som är, så som sagt två oktaver med säkerhet iaf plus någon ton till.

Sen går det över i falsett, och låter skit. Har hyffsad kontroll där också och tror att det ger mig knappt en oktav till. Men jag använder det aldrig, mer än för att testa någon gång ibland 🙂

Ska jag sjunga mörka låtar så är bakfyllan min vän, då börjar jag på C#-D istället. Ljusa låtar så är bakfyllan min fiende, och det är en fördel att vara uppvärmd först 🙂

Men någon sångteknik har jag aldrig tränat mer än det lilla man fick på estetiskt val (inom natur) på gymnasiet, vilket egentligen sträckte sig till lite uppvärmningsövningar, och bara kör på så att säga...

<EDIT> Har "tränat" mycket, men aldrig efter någon teori eller med lärare var vad jag menade 😉 </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Två oktaver från låga E innebär då alltså E2-E4, och det låter realtisktiskt att nå i bröstregistret (två och en halv oktaver användbart brukar nämligen kräva huvudröstblandning, belting, eller något annat avancerat, och du antydde att du inte var proffitionellt tränad).

Ett skrik är alltså när man har ett alldelles för högt lufttryck för att stämbanden ska kunna justera sig efter detta, och det innebär bara för det första att massa luft går till spilla när man bara sprutar ut det i ett skrik och att stämband skadas. Finns dock folk som ANSES kunna veta hur man gör för att skrika "hälsosamt" men det skall nog vara "relativt hälsosamt" egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag verkligen vill är att kunna growla som han i Children of Bodom!

Kanske inte är så bra för stämbanden, men det borde ju gå att lära sig en bra teknik för även detta.

Jag själv har en rätt mörk sångröst, och kan inte komma så vansinigt ljust.

Men det kanske kan gå ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sjungit klassiskt sen lågstadiet, dvs. 13 år ungefär och gått hos sångpedagog.. Mina erfarenheter är väl dels att alla har olika omfång dvs. bas, baryton och tenor, och att det är svårt(omöjligt) för en bas att låta riktigt bra ovanför t.ex. G1(om det nu är så man nu skriver ettstrukna g..) Men också att alla har olika förutsättningar och måste jobba olika mycket för att kunna sjunga obehindrat över hela sitt register.

Jag sjöng t.ex tenor en lång tid då jag egentligen var baryton, vilket gjorde att jag blev rätt trött i rösten efter en ganska kort stund.. Skrek ofta sönder rösten, inge bra. En positiv sak med det röstläget var iofs. att jag var tvungen att träna upp min falsett rätt mycket och det är ju trevligt om man känner för att pudelskrika lite, typ darkness 🙂 men även om man vill sjunga soul är ju en bra falsett a & o.

Lite teknik: För att inte bli för trött i rösten när man sjunger högt är det viktigt att man har kontakt med det s.k. "stödet", dvs. då det känns som om man andas ända ner i magen och inte bara längst upp i lungorna. Då får man hjälp av magmusklerna också och får mer stabilitet i tonen. Ett sätt att kolla det är att lägga sig på en säng med typ några tunga böcker på magen och se om man kan lyfta dem genom att andas in, då vet man att man gör rätt..

För att öka volymen och stabiliteten kan man göra en övning som går ut på att man medan man tar ett riktigt djupt andetag lyfter ena armen rakt upp och sedan långsamt låter den följa med utandningen, pressa med magen, ner till sidan och sedan göra om med den andra armen.. Viktigt att man känner att luften i magen är den som kommer sist, det är den som har mest push, liksom.

Jag kommer nog ändå aldrig fatta hur sångare med helt skev whiskeyröst, typ Bruce(chefen) kan sjunga så jävla högt och ljust utan att skrika sönder sig, det låter ju som att de inte har nån teknik alls..

F.ö. gäller det väl också att gilla sitt omfång och röstläge, jag menar, det är väl inget fel med att låta som Barry White? 😉

Öva på falsetten också, det kan vara riktigt coolt med bra falsett..

Hoppas det hjälpte lite och att jag inte bara skrev saker som redan skrivits..

Ha d /M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...