Jump to content
Annons

Remix tillåtet under Demoinspelningar?


Mutto

Recommended Posts

hallå hallå!

Vet inte om jag borde posta det här under "regler" eller "allmänt" eller vad det nu blir.. jag ber om ursäkt om det ligger fel. Men det gäller faktiskt demoämnet.

Får jag, eller får jag inte, lägga upp en remix med samplingar från en annan artist? Det finns väl en fin skillnad mellan remix och cover

men det är kanske en disskusion som är bäst lämpad framför ölsejdeln.

Jag vet att det står i reglerna att covers inte är tillåtna.

Räknas då en remix som en cover (om den t ex har refrängvocals från nån gammal klassiker)

eller räknas det som ett helt nytt verk (önsketänkande..)?

Hursomhelst, i eget och personligt extremt icke-kommercielt syfte, är det tillåtet att posta upp en remix på studios forum? Bara ja eller nej liksom.

(kan ju tillägga att det faktiskt går lätt att känna igen den snodda samplingen från originallåten i den tilltänkta remixen)

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja, det räknas som en bearbetning och därmed ett nytt verk har jag för mig. Men jag tror oxå du måste kolla med upphovsmannen om du får använda samplingen.

jag kan vara ute och cykla här också 😉

du lär ju få fler svar.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du använt samplingar från ett annat verk så måste du ha upphovsmannens tillstånd eller köpt loss rättigheterna. Du får naturligtvis göra remixar hur du vill, men så snart de framförs offentligt så måste du ha skaffat rättigheter på något sätt. Det finns säkert fler som kan fylla i med sina mer detaljerade kunskaper. Men remixar är alltså inte tillåtna på forumet.

Tyvärr, kan jag tycka, på ett sätt. Studio Forum är och bör i kanske ännu högre grad vara en community för att lära sig göra musik i alla dess former.

Ämnet remix och cover är dock ett ämne jag lovar att ta upp med Stim och Ncb nästa gång jag är i kontakt med dem.

EDIT: Flyttar från Demoinspelningar till Om sajten - samt tydliggör rubrik.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Uppdaterar den regeln till att omfatta även remixar, om den inte är tylig nog som den är.

Det tycker jag absolut att den är. Men du kan ju utveckla texten lite för säkerhets skull 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du använt samplingar från ett annat verk så måste du ha upphovsmannens tillstånd eller köpt loss rättigheterna. Du får naturligtvis göra remixar hur du vill, men så snart de framförs offentligt så måste du ha skaffat rättigheter på något sätt. Det finns säkert fler som kan fylla i med sina mer detaljerade kunskaper. Men remixar är alltså inte tillåtna på forumet.

Tyvärr, kan jag tycka, på ett sätt. Studio Forum är och bör i kanske ännu högre grad vara en community för att lära sig göra musik i alla dess former.

Ämnet remix och cover är dock ett ämne jag lovar att ta upp med Stim och Ncb nästa gång jag är i kontakt med dem.

EDIT: Flyttar från Demoinspelningar till Om sajten - samt tydliggör rubrik.

Hur funkar det egenteligen med STIM? Är det då tidningen Studio som skulle få pröjsa för de som lyssnade på låtarna(remix, covers) folk hade lagt upp som länkar på forumet? På många ställen på internet kan man ju lyssna på låtar från diverse hemsidor, är det då websidan ägare som betalar STIM-pengar för det? Och hur kan man kontrollera att det var just 5 678 personer som hade lyssnat på den låten vid deklareringen? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

------

Men remixar är alltså inte tillåtna på forumet.

Tyvärr, kan jag tycka, på ett sätt. Studio Forum är och bör i kanske ännu högre grad vara en community för att lära sig göra musik i alla dess former.

-----

Skulle man inte kunna lösa problemet på samma sätt som 99musik.com, genom att göra demosektionen tillgänglig endast för medlemmar?

Den länk som bara kan nås av registrerade medlemmar kan ju knappast anses vara offentlig, eller hur?

Tråd i ämnet

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej. synd, som sagt. tack så mycket för hjälpen, du besvarade min fråga på bästa sätt :rolleyes:

men.. bara en tanke. du sa att om låten framförs offentligt på nåt sätt, så måste man ha tillstånd. om man gör en låst del av forumet, dit endast medlemmar har tillträde, räknas det då som en offentlig plats? den är ju inte offentlig i så fall, då är det ett slutet sällskap.

jag vill inte promota låtstjäleri här på nåt sätt vill jag bara tydliggöra 😄

mer av nyfikenhet.

EDIT: jag och dumb dan tänker samtidigt.

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Från STIM:s hemsida:

________________________________________________________

Fråga:

Vad menas med offentligt framförande?

Svar: Begreppet finns i upphovsrättslagen och beskriver att musiken görs tillgänglig så att i princip vem som helst kan lyssna. Begreppet täcker även framföranden i vissa slutna kretsar t ex för anställda i ett företag (med minst 40 anställda enligt Stims praxis) eller spridning av musik i ett kabelnät (som, enligt Stims praxis, skall omfatta minst 25 hushåll). Det är ingen skillnad om musiken spelas levande eller kommer från t ex radio, tv, cd mm.

________________________________________________________

Skulle tro att ett forum med 4632 medlemmar skulle platsa i kategorin "vissa slutna kretsar" 😕

/J

Redigerat av jonasekman
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte kunna lösa problemet på samma sätt som 99musik.com, genom att göra demosektionen tillgänglig endast för medlemmar?

Den länk som bara kan nås av registrerade medlemmar kan ju knappast anses vara offentlig, eller hur?

Tråd i ämnet

Idén är bra, men som jonasekman säger så är det ingen lösning. Däremot är förslaget i tråden du länkar till intressant ur andra perspektiv. Håller på att ta ställning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fattar inte hur du har fått tag i samplingarna 😲

Men oftast använder proff musik program med färdiga samplingar... Om du köper programmet så äger du faktiskt samplingarna... Det är därför man inte ska bli känd på pirat kopior at olika program...

Link to comment
Dela på andra sajter

fattar inte hur du har fått tag i samplingarna  😲

Nu kan jag inte svara för författarens mening, endast generellt. Om du remixar en låt så finns ju inte alltid originalsamplingarna som gör låten unik att köpa i ett färdigt paket. Inte heller sången (som ibland ligger hyggligt/tillräckligt fristående i olika mixar).

Dock måste ju rättigheten köpas loss även för dessa "egna" samplingar, alternativt att man har upphovsmannens tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...