Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har funderingar på hur mycket storleken på rummet har med ljudet och lyssningen att göra.

T,ex så har jag alla grejer i sovrummet, monitorerna står ca 10cm ifrån väggen ganska mitt i rummet ca 3 meter till närmaste vägg åt sidorna.

Men nu ska jag strax flytta och funderar på att försöka få in alla grejer i ett ganska litet rum där monitorerna hamnar ca 10 cm ifrån väggen bakåt och ca 30-50 cm ifrån väggen åt sidan.

Rummen är ungefär lika långa men som ni förstår helt olika på bredden.

KOmmer det göra att lyssningen kommer bli annorlunda?

finns det fördelar nackdelar,vad kan var bra och vad kan vara dåligt?

tips?på placering av grejer osv.

Annons
Postat

Närheten till väggarna gör stor skillnad i basen.

10cm från väggen bakom är långt ifrån idealiskt - och om du måste ha dem så nära, är det egentligen bättre att skaffa en bra absorbent och montera på väggen bakom - och låta monitorerna stå kloss intill absorbenten...

Även sidoväggarna borde dämpas (främst på de ställen där du skulle kunna se dem i en spegel från lyssningsplatsen) - och glöm inte att ställa monitorerna på en absorbent i stället för direkt på bordet - annars förstärks basen ännu värre genom att vibrationerna skickas ner i underlaget...

Postat
Närheten till väggarna gör stor skillnad i basen.

10cm från väggen bakom är långt ifrån idealiskt - och om du måste ha dem så nära, är det egentligen bättre att skaffa en bra absorbent och montera på väggen bakom - och låta monitorerna stå kloss intill absorbenten...

Även sidoväggarna borde dämpas (främst på de ställen där du skulle kunna se dem i en spegel från lyssningsplatsen) - och glöm inte att ställa monitorerna på en absorbent i stället för direkt på bordet - annars förstärks basen ännu värre genom att vibrationerna skickas ner i underlaget...

okej, men vad är är lagom längd ifrån väggar osv. Har ju tänkt dämpa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.