Jump to content
Annons

ANVÄNDER NI SUBWOOFER?


1pabloo

Recommended Posts

hur många av er har en subw inkopplad i studion´???

flera kanske inte behöver d då monitorerna självka klarar biffen. men mina monitorer klarar inte riktigt lyssningen kring d lägre frekvenserna, då låter väl en sub som en bra idé?? ELLER?? (har nåra tapco s-5 för övrigt)

hur ligger d till runt fenomenet subwoofers???? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I den ena studion där jag hänger har vgi en sub men hemma kör jag utan. Måste säga att det låter mycket trevligare med vanliga monitorer utan sub. Basen blir mer "naturlig" tycker jag men det beror väll lite på vad man sysslar med för musik kan jag tänka mig.

Subben tycker jag ger ett mer luddigt ljud än vanliga monitorer men om man inte har plats för stora trevliga 12" basar så funkar ju en subw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt olika det där...

Det finns många sub:ar som låter bumligt och tråkigt - och som aldrig låter som en helhet tillsammans med satelliterna, utan just som sub + sattelliter...

Är det en bra sub, så låter det däremot bra - men man måste lägga tid på att placera den rätt... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Just att justera in subwofern och som Claes sa.. Placera in den rätt är det viktiga.

Dina små Tapcohögtalare har ju inte mycket att leverera under 65 HZ så det viktiga är att subwoofern börjar jobba där dina tapcos slutar att jobba.. Börjar sube och tapcon att överlappa varandra frö mycket då tappar du ju koncepet.. Du vill helt eneklt ha ett utsträckt frekvenspektrum för att kunna mixa.

Tapco har ju en passande 10" subwoofer som passar till dina s-5or... Prova om du får låna hem den från musikbutiken och lyssna själv vet jag.

Ett litet knäppt tips men som faktiskt funkar för grovplacering är att sätta subwoofern på din lyssningplats (fotöljen vid mixern). Spela en referenslåt du kan och känner till.. Kryp runt på golvet och lyssna tills du upplever att basen återges korrekt... Placera sedan subwoofern där.. Gå och sätt dig i fotöljen och fortsätt som vanligt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att en subwoofer har en betydligt viktigare funktion i ett monitorsystem än att bara dunka lågfrekventa ljud. En subwoofer är bland det lättaste och klokaste sättet att få sina monitorer att låta bra i sin position. De flesta miljöer som inte är akustiskt designade skapar problem vid lyssningen i form av reflexer, frekvensdippar och utsläckningar. Detta fenomen härstammar allt som oftast från de svårhanterliga basfrekvenserna (de som trots allt finns i monitorerna). Genom att dela frekvensen vid lämpligt område, tex 85hz, så blir det betydligt lättare att få monitorerna att låta bra och undvika utsläckningar då frekvenserna under 85hz kommer från en annan plats. Detta är speciellt lämpligt vid svårplacerade miljöer dä montorerna stå för när bakväggar, sidoväggar och andra ev reflexytor. Eftersom en boost vid en låg frekvens alltid (akustikens lagar) resluterar i en dipp längre upp i registret, är sådana problem ett helsike att bli av med annars. Men oft kan då en subwoofer åtminståne göra det hela bättre. Tänk på dock att mjuka väggar som tex gips, kommer att käka upp det mesta av basfrekvenserna om den står där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag du målar upp guld och gröna skogar. Skaffar man en subwoofer så visst, man får lite mer uppfattning om vad som händer i botten, men samtidigt så ställer en lägre frekvensåtergivning ÄNNU större krav på ditt rum, av precis de orsaker du nämner.

Om du är intresserad av en sub så se först till att ditt rum blir behandlat med basfällor om du ska kunna få en bättre lyssning än innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med två subwoofers i min studio. För mig är de näst intill oumbärliga. Jag klarar helt neklt inte av att jobba med små monitorer som har en f-3dB på 60Hz eller högre! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...