Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hur Àr det med stabilitet och drivrutinerna till E-MU:s ljudkort?

Har skummat igenom forumet hÀr och kommit fram till att det finns rÀtt mÄnga som har problem, stÀmmer det?

Hur lÄg latency kan man köra med softsynthar ex Reaktor 5, impOSCar mm?

Är det bra ljudkvalite och fungerar drivrutinerna som de skall utan problem?

Finns sÀkert svar att finna i forumet men det Àr lÀttare att starta en ny trÄd.

Tack pÄ förhand!!!

đŸ„°đŸ˜ đŸ˜ 

Redigerat av leaf
Annons
Postat

Jag har anvÀnt ljudkort som funkat problemfritt sedan första installationen. EMU 1820m tog dÀremot ett tag att fÄ att funka som jag vill ha det (dvs helt störnings- och problemfritt).

I mitt fall var problemet strömförsörjningen. Jag kör 1820m i kombination med UAD-1, vilket blev för krÀvande för mitt 300 W aggregat. Det hÀnde att ljudkortet inte dök upp efter uppstart. Brukade rÀcka med att jag startade om datorn.

Efter att jag installerat ett kraftigare aggregat blev jag helt av med problemet.

Kortets fördelar Àr frÀmst ljudkvaliteten. Men ocksÄ de mÄnga in-/utgÄngarna, inbyggda preamps och flexibel mjukvarumixer.

Finns sÀkert svar att finna i forumet men det Àr lÀttare att starta en ny trÄd.

Antagligen. Men tÀnk pÄ att du pÄ samma gÄng ökar arbetsbördan för dom som har svarat pÄ frÄgan tidigare.

Postat

Hejsan!

Rent hÄrdvarumÀssigt Àr nog ljudkortet bland det absolut bÀsta du kan skaffa dig i denna prisklass! Kortet har otroligt lÄga brusnivÄer, suverÀnda A/D omvandlare samt tvÄ vÀldigt bra preamps. TyvÀrr sÄ Àr EMU's drivrutiner inte kÀnda för att vara lika fantastiska. MÄnga anvÀndare har, eller har haft, stora problem med knaster och sk. Audio- drop-outs. Dock slÀppte EMU nyligen (efter ett Ärs vÀntan) nya, uppdaterade drivrutiner som enligt utsago verkar ha löst de flesta av problemen!

Om du funderar pÄ detta kort skulle jag först rekommendera dig att besöka detta forum:

http://www.productionforums.com/emu/

... gör en sökning utifrÄn ditt system (moderkort, firewirekretsar, DSP kort etc) och se om det finns nÄgra kÀnda problem.

Har du tur kommer ditt EMU kort att fungera smÀrtfritt och dÄ har du ett otroligt kompentent ljudkort som med lÀtthet tÀvlar med konkurrenter en prisklass upp! Har du otur, tja... dÄ kommer du nog att förbanna dig över ditt EMU kort inom ett par veckor! Lycka till! ;-)

Postat

Är mycket nöjd med 1820M, ljudet Ă€r toppen och du fĂ„r vĂ€ldigt mycket i paketet (det Ă€r dock inte lika bra converters i 1820 som i 1820M, kan vara vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„). Programvaran Ă€r flexibel (ex lĂ€tt att skicka ljudet dit man vill ha det), men det Ă€r inte lika plug-n-play som tidigare ljudkort jag haft. Det Ă€r nĂ„got högre inlĂ€rningströskel för att fĂ„ det att fungera som man vill, men Ă„ andra sidan har du bra kontroll nĂ€r du fĂ„r klĂ€m pĂ„ det. PĂ„ min 2,5 GHz kan jag köra Reaktor med 2 ms latency (44.1 kHz).

joachime, har inte haft samma problem som du med UAD-1, men hos mig krÀver UAD-effekterna att man gÄr upp i latency för att orka om man lÀgger pÄ nÄgra stycken (annars kommer clicken). Har du samma erfarenhet, och finns det bra knep för att ÄtgÀrda det?

Postat

Jag har ett 1820-kort som jag haft en del strul med, men nu efter en totalformatering och senaste drivrutinerna har det funkat förhÄllandevis bra Àn sÄ lÀnge (peppar... peppar...).

Det jag framför allt vill klaga pÄ Àr patchmixern, som visserligen Àr kraftfull, men ack sÄ svÄrjobbad.

De inbyggda effekterna Àr mer eller mindre bluff om du frÄgar mig, jag anvÀnder samtliga in- och utgÄngar pÄ 1820-kortet och dÄ finns det inte ens kraft kvar att anvÀnda peak-mÀtare pÄ alla kanaler... :rolleyes:

Men som sagt, för priset finns det knappt nÄgot annat ljudkort att jÀmföra med ifall man, som jag, Àr ute efter mÄnga in- och utgÄngar. Andra tillverkares motsvarigheter kostar typ det dubbla eller mer.

Postat
joachime, har inte haft samma problem som du med UAD-1, men hos mig krÀver UAD-effekterna att man gÄr upp i latency för att orka om man lÀgger pÄ nÄgra stycken (annars kommer clicken). Har du samma erfarenhet, och finns det bra knep för att ÄtgÀrda det?

Om jag anvÀnder VST-instrument brukar jag köra latency pÄ 10 ms. Funkar utan problem, men jag brukar ocksÄ vara sparsam med att lÀgga pluggar innan det Àr dags för mix.

Vid mix drar jag upp latency till 20 - 40 ms nÄnting. Den ökade latencyn Àr inget problem för mig eftersom jag anvÀnder SX2 med full plugin-delay-kompensation (PDC).

Postat

Jag tror att det blir RME HDSP-9632 för de stabila drivrutinerna och ljudkvaliteten.

Har bara lÀst bra om RME, Àr tyvÀrr lite dyrare Àn E-MU men det Àr nog vÀrt lite extra att slippa problem.

De tester som jag hittat anger en latency pÄ ca 3-5 ms i anvÀndning utan problem och knaster!

Synd att inte E-MU kan göra lika bra drivrutiner.

:rolleyes:

Postat
Jag tror att det blir RME HDSP-9632 för de stabila drivrutinerna och ljudkvaliteten.

TÀnk pÄ att den bara har tvÄ analoga in-/utgÄngar i grundutförandet. SÄ du behöver komplettera med en del tillÀggskort ifall du ska komma upp i antalet utgÄngar som 1820 erbjuder. För ungefÀr motsvarande peng kan du istÀllet satsa pÄ ett HDSP 9652 (tre ADAT in/ut, midi in/ut och WC) och komplettera med externa AD/DA-omvandlare.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

// Detta och de 4 nedanstÄende inlÀggen sammanslagna med liknande trÄd //

Har svÄrt att bestÀmma mig för nytt ljudkort men om Emu 1820M Àr bra till musik sÄ kanske jag slÄr till?

Problemet Àr allt man lÀser om Emu pÄ nÀtet, hÀlften skriver att anvÀnd aldrig Emu (Creative) för seriös musik.

Andra skriver att det funkar perfa, vad skall man tro??

Jag behöver ett stabilt ljudkort med bra drivisar, lÄg latency och ljudkvalitet som Àr mkt bra.

Har hört och lÀst att det bara Àr RME:s ljudkort som rÀknas som stabila och att ingen klagar pÄ nÄgra problem, mÄste ju vara ett bra betyg?

SnÀlla ni som vet, skriv motiveringar om varför ni tycker det ni tycker!

đŸ˜±

Redigerat av Olsberg
Postat
Postat

Om ett system blir ostabilt beror nog mycket pĂ„ anvĂ€ndaren, Ă€ven om det sjĂ€lvklart finns mer eller mindre bra ljudkort. Kortet du nĂ€mner fick ju vĂ€ldigt bra recension i Studio, och jag har sett liknande pĂ„ andra stĂ€llen. Å andra sidan Ă€r ju kortet ganska nytt, sĂ„ det finns sĂ€kert kvar en del barnsjukdomar fortfarane. SjĂ€lv har jag ett 1212M, och Ă€r nog ganska nöjd. Mitt system funkar inte prickfritt, men om det beror pĂ„ ljudkortet vĂ„gar jag inte gissa.

Postat (redigerat)

Jag har hittills bara mycket goda erfarenheter av 1820m. Jag har haft kortet i snart ett Är, och det har inte varit nÄgra problem. Installationen gick helt smÀrtfritt och sedan har det bara rullat pÄ. Myckt nöjd alltsÄ.

Enligt mitt tycke fÄr du vÀldigt mycket för pengarna.

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)

Sir Mike!

Tack för lÀnkarna till min egen trÄd! hade helt glömt av att jag hade skrivit den tidigare?

đŸ˜±

Redigerat av leaf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.