Jump to content
Annons

Något progressivt


Recommended Posts

LÅTNAMN: Short Story

ARTIST/GRUPP: Elusive Thought

GENRE: instrumental progressiv rock

LÅTLÄNGD: 10:32

KOMPOSITÖR: Daniel Tenselius

PRODUCENT: -

EV. MEDVERKANDE: diverse tjeckisk lager

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 12.1MB

STATUS: Demo

Har haft lite problem att få kritik/kommentarer på de andra forum jag tidigare lagt ut på (de är antingen mer pop- eller metal-inriktade). Kanske mer tur här? Stilen är progressiv rock à la uk, kansas, yes, king crimson mfl. (dock pinsamt mycket 4/4 i denna...) Tyvärr inga vokala insatser men jag letar med ljus och lykta efter ngn att samarbeta med.

Give me your worst! :rolleyes:

Short Story

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som gammal symfonirockare gillar jag detta,, skulle kanske lyfta lite mer med både sång och något annat instrument som tar över melodierna ibland....annars kompetent så in i bäng 😄😄😄

Edit: mest hör jag Focus,Genesis och lite UK in it.... :rolleyes:😎

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt och bra proddat! Gött.. Gillar basen och trummorna.. Hmm.. vad är det för nåt?

Mycket bra spelat och mixen känns rätt (lite bred dock på orgeln och cymbalerna).. Väldigt varierande genom hela låten.. Men jag som Karl saknar lite vokala insatser här.

Som gammal syntprogramerare gillar jag verkligen dina syntsound här.. Mm.. Länge sen man hörde sånna goa leadsyntar (kom på att jag saknar syntsolon nu för tiden).

Helt klart en bra låt och framför allt bra spelat! Nu ska jag gå och damma av nåra Wheater Report skivor.. För att du inspirerade mig till det :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt så det räcker! Det här är jättebra...

Inte för att det egentligen spelar någon roll, men det vore intressant att höra vad du sitter på för utrustning.

Stycket skulle dock må bra av passager med sång, helt klart.

Edit: Välkommen till forumet föresten :rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!

Det här var svinbra.

Jag älskar leadsynten som kommer in vid 1:10 och 3:00 , vad är det?

Ibland är några leadslingor lite låga, det är synd när de är så snygga.

Kanske skulle trummorna ner en aning, åtminstone cymbaler och hihiat,

det dominerar lite grann på vissa ställen.

Härligt "Happy the Man"-aktigt sväng.

Runt 4:25 får jag såna där härliga magiska Amiga-vibbar, om du förstår vad jag menar

(demo-scenen på den gamla Amiga-datorn var ju magisk och ganska progre...)

Det här var nog det bästa jag hört på forumet.

Fy vad bra det är! Det kommer ligga i min playlist ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för de värmande kommentarerna hörni! Jag håller med om att sång skulle lyfta det hela rejält. Om man ändå var bästis med Neal Morse eller nåt...

Trummorna *är* för höga. Svårt att låta bli att mixa dem högt när det är så roligt att lägga dem bara :rolleyes:

För den som är intresserad av vad jag använt:

Orgel mm: Nord Electro 2

Syntstuff: Nord Lead 2, Mellowsound (vsti)

Bas: en soundfont som hängde med på en Sound On Sound-cd (heter "wal_big.sf2")

Trummor: Drumkit From Hell Superior

Finns lite mer material på min temporära hemsida www.elusivethought.com om ni vill lyssna och kommentera.

Redigerat av Canvas
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, gamle Neal är en av mina absoluta favvosångare. (fast han delar nog förstaplatsen med John Wetton)

Blev dock inte så förtjust i Testimony. Har inte hört One än, men jag tror jag håller fast vid att han borde stannat i Spock's Beard.

Link to comment
Dela på andra sajter

One är grym.

Lyssnade just på din "Tracks". Den gillade jag skarpt.

Det märks att du lyssnat på Spocks, men det låter eget iallafall.

Men du har ett väldigt härligt sinne för melodier så jag tycker nog ditt känns mindre metal än Spocks, och det är en komplimang!

Riktigt härliga sväng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Dra mig baklänges va det låter bra! Både låt och produktion.

Har du text och melodi till den här låten? Skulle gott kunna tänka mig att lägga sång om du är intresserad av ett samarbete...?

P.S. Är själv en stor fan av både Neal Morse och Spock's Beard... 😉

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bald, jag är usel på att skriva texter men om du har något eget liggande är du hjärtligt välkommen att testa på något parti (på denna eller ngn av de andra). Vore verkligen kul att höra!

Redigerat av Canvas
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, HAL9000 med tillhörande midiinterface (SB Pro) faktiskt 😉

Ok, mer komplett lista då...inte för att det som sagt är så viktigt vad man har.

Hårt:

Nord Electro 2

Nord Lead 2

Event EZbus

ESI nEar05

Johnson J-station

AKG K240

PC (2.4GHz/2GB RAM) med RME Hammerfall

+ diverse akustiska instrument som jag borde spela in mer...

Mjukt:

Cubase SX 2.2

Drumkit From Hell Superior

Arturia Minimoog VSTi

Mellowsound VSTi

SFZ, sf2-player

+ diverse gratisplugins

Det enda jag eg. känner att jag saknar för tillfället är ett riktigt bra akustiskt pianoljud. Nord Electron är lysande på allt utom just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Metoden för trummorna är enkel:

1. Hamra in på keyboardet. Kick, snare och toms på ett spår. Cymbaler på ett annat.

2. Kvantisera här och var och ändra där det behövs.

Det finns dock en hel del brister i mina trumspår så lyssna inte för noga. Man kan (och bör) spendera sjukt mycket tid med trummorna men jag har inte tålamod nog att få alla fill att låta naturliga.

Redigerat av Canvas
Link to comment
Dela på andra sajter

Metoden för trummorna är enkel:

1. Hamra in på keyboardet. Kick, snare och toms på ett spår. Cymbaler på ett annat.

2. Kvantisera här och var och ändra där det behövs.

Det finns dock en hel del brister i mina trumspår så lyssna inte för noga. Man kan (och bör) spendera sjukt mycket tid med trummorna men jag har inte tålamod nog att få alla fill att låra naturliga.

jo jag vet att de är så man ska göra men jag får det fan aldrig att låta bra. Speciellt in med spökslag och fills osv osv osv 😆

Hur som helst väldigt bra programmerat av dig här 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra!

Skickligt spelat/programmerat och härligt ljudbild.

Roligt med så många ackordbyten och olika taktarter, riktigt proggigt.

Jag tycker dock att det behövs lite schjyssta guror på låten för att den ska bli komplett i mina öron. 😆 (Samarbete? 😉)

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som djonas sade, gitarrer skulle inte skada alls. Annars finns inte mycket att gnälla på. 😛

Har börjat spåna på sångmelodi och text. Har bara lite svårt att hitta lediga platser för sången... Förslag?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad jag hamnat i för forum men dom flesta verkar ju gilla Dave Weckl iallafall. Låten lät som en synthdemo i en Yamaha Sy99 för typ 15 år sedan. Sjuuuukt osmakligt på gränsen till olagligt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad jag hamnat i för forum men dom flesta verkar ju gilla Dave Weckl iallafall. Låten lät som en synthdemo i en Yamaha Sy99 för typ 15 år sedan. Sjuuuukt osmakligt på gränsen till olagligt... 😄

Och vad skall han göra åt detta menar Du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag vet inte vad jag hamnat i för forum men dom flesta verkar ju gilla Dave Weckl iallafall. Låten lät som en synthdemo i en Yamaha Sy99 för typ 15 år sedan. Sjuuuukt osmakligt på gränsen till olagligt... 😄

Snarare sjukligt bra, det är länge sedan man kände en sådan inspiration till att spela alla gamla plattor med allt från Wheather Report, Camel, King Crimson, Emerson Lake and Palmer, Genesis, Gentle Giant m fl och för att inte missa HELA mina Yes samling!!!

Way to go, bland det bättre man hört på länge...! Kul att det finns några kvar som vill behålla det fria OCH BRA i denna enkelspåriga musikvärld som denna värld har blivit.

Dave Weckle är för övrigt lika sjukligt skicklig att det inte finns på vykort iaf, det är snarare olagligt att klaga på detta!

Sveper hela flaskan utan att ens rapa efter, SCHKÅLL PÅRE!

PS.

snodde ner alla dina låtar och lyssnar med nöja på dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

, det är snarare olagligt att klaga på detta!

Amen!

Herregud...!

Så jäkla genomtänkt & arbetat!

Bäst = 04:25 - 05:02: Synthen. Grymmt snygga pitcher. Måste få en lektion av dej i att "få till det" så.

10/10 från mej. Med gitarrer & lite sång så 11/10. Minst...

Keep up the good! Nu ska jag in på din sida & kolla lite mer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och sitta och lyssna på Weather Report är inte enkelspårigt!? vad har du gjort senaste tio åren? suttit i ett grovsoprum och lyssnat på Gino Vanelli eller? Musik är konst och kommer att förbli konst. Därför är ingen åsikt felaktig. Jag har precis som någon annan all rätt att tycka vad jag vill om ett musikstycke. Vad jag tycker om din eller någon annans musik är oväsentlig så varför bli så upprörd?. Jag anser att den musik du beskriver är antik och fyller ingen funktion.Du har ännu inte upptäckt det men när du kommer till den insikten ska jag trycka din hand och torka din näsa för då har du äntligen kommit ur din fasansfulla fusiondröm. Och du öva på skalorna innan du går och lägger dig. Stor kram och öva lite extra på synkoperna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Ja och sitta och lyssna på Weather Report är inte enkelspårigt!? vad har du gjort senaste tio åren? suttit i ett grovsoprum och lyssnat på Gino Vanelli eller? Musik är konst och kommer att förbli konst. Därför är ingen åsikt felaktig. Jag har precis som någon annan all rätt att tycka vad jag vill om ett musikstycke. Vad jag tycker om din eller någon annans musik är oväsentlig så varför bli så upprörd?. Jag anser att den musik du beskriver är antik och fyller ingen funktion.Du har ännu inte upptäckt det men när du kommer till den insikten ska jag trycka din hand och torka din näsa för då har du äntligen kommit ur din fasansfulla fusiondröm. Och du öva på skalorna innan du går och lägger dig. Stor kram och öva lite extra på synkoperna!

Puss påre älskling, du e så goo när du e arg, å du glöm inte att släcka lampan efter dig när du går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...