Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Det är några saker som är lite oklara för mig, som känns bäst att reda ut innan jag betalar oändliga summor för studiosaker.. 🙁

GM, är en lista med 128 ljud som finns i MIDIklaviaturer av vad jag har förstått. Således borde ljuden "sitta" i klaviaturen*, och inte i program.. eller? Låter ljuden olika beroende på klaviaturen (om det nu den som tillverkar ljuden 🙂)?

*kanske inte i tangenterna, men ni förstår vad jag menar 🙂

Är samplingsbibliotek till för alla sequencers, och hur fungerar de? Är det som med de andra ljuden (i GM, alltså att man får ett ljud och spelar själv) eller är det färdiga melodier?

Och slutligen, trumprogramering. Hur är det med program som till exempel DFH och BFD, använder man dem via sin sequencer (i mitt fall Tracktion 2) eller programerar man för att sedan importera?

Hm, en bonusfråga vid närmare eftertanke; kan man programera trummor i Tracktion 2 utan tillägg?

TACK på förhand, och ursäkta om texten är rörig eller oklar!

Edit: hrm, kanske la tråden i fel forumssektion.. igen 🙂 :

Redigerat av zutztrutz
Annons
Postat
GM, är en lista med 128 ljud som finns i MIDIklaviaturer av vad jag har förstått. Således borde ljuden "sitta" i klaviaturen, och inte i program.. eller?

Nja, ljuden sitter i en synt/keyboard. De kan alltså finnas både i en "hårdvaru-synt" (med klaviatur) och en mjukvarusynt (program). Det beror på vad du använder som ljudkälla för din MIDI.

Låter ljuden olika beroende på klaviaturen (om det nu den som tillverkar ljuden 🙂)?

Oh ja!

Är samplingsbibliotek till för alla sequencers, och hur fungerar de? Är det som med de andra ljuden (i GM, alltså att man får ett ljud och spelar själv) eller är det färdiga melodier?

Samplingar kan se ut hur som helst. Vissa är multisamplade instrument som du laddar i din sampler och spelar på klaviatur. Vissa samplingar är färdiga loopar.

Hur är det med program som till exempel DFH och BFD, använder man dem via sin sequencer (i mitt fall Tracktion 2) eller programerar man för att sedan importera?

DFH och BFD styrs/programmeras med MIDI i din sequencer.

Hm, en bonusfråga vid närmare eftertanke; kan man programera trummor i Tracktion 2 utan tillägg?

Ja?

Postat

Ja?

Tack för svaret!

Jag vet inte om du missförstod mig eller om det är en sån självklarhet, frågan var dåligt formulerad. Så jag ställer den igen, just in case.

Kan man programera trummor med Tracktion 2 utan att använda sig av BFD eller liknande, alltså enbart med saker som följer med programet.

Och hur låter det jämfört med tidigare nämnda trumsamplingar? (om någon vet det)

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.