Emmmir Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Morsning! Kör på ett Creative SB Audigy 4 kort. Är lite nybörjare, hajjar inte riktigt vad som menas med t.ex: S/PDIF ? Vad innebär det?, Vad ska man koppla in där? MvH/Emmmir!
Linus Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 (redigerat) SPDIF (Sony Philips Digital Interface) är ett av formaten för att skicka ljudsignaler mellan två digitala burkar. Istället för att ljudet konverteras till analog signal, skickas till nästa burk och konverteras till digital signal på nytt kan man skicka digitalt till digitalt i SPDIF. Då behåller man högre ljudkvalitet. Redigerat 20 juli 2005 av vectro
Emmmir Postat 20 juli 2005 Trådstartare Postat 20 juli 2005 Om jag har fattat det rätt nu, så blire bättre ljud om jag linar in i SPDIF istället?
Claes Holmerup Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 (redigerat) Om jag har fattat det rätt nu, så blire bättre ljud om jag linar in i SPDIF istället? S/Pdif fungerar förstås bara om du har en digital källa som skickar ut på S/Pdif - exempelvis en extern preamp, DAT, CD-spelare e dyl som har digital utgång... Du kan alltså inte koppla in en analog signal där. Redigerat 20 juli 2005 av Claes
Majken Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Testa att koppla SPDIF ut till den analoga ingången på din stereo! Ehhh nej, förresten gör inte det 😉 /Majken
Emmmir Postat 20 juli 2005 Trådstartare Postat 20 juli 2005 Haha, okej =) Men så det går alltås inte att line-a in en mixer i SPDIF ingången?
Claes Holmerup Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Haha, okej =)Men så det går alltås inte att line-a in en mixer i SPDIF ingången? Det beror på vilken mixer det är. Det förekommer sådana mixrar som har S/Pdif ut - men dt är inte vanligt... 😉
Emmmir Postat 20 juli 2005 Trådstartare Postat 20 juli 2005 Aha okej, så pass, nä det har inte min mixer, kör på en liten sketen Alto S-6 =) aja, tack iallafall =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.