Jump to content
Annons

Om jag hade 50.000:-...


ardic

Recommended Posts

Annons
SĂ„ mao om ni haft 50,000 hade ni inte haft 50,000 sĂ„ lĂ€nge. Kanske dĂ€rför ni inte har 50,000... 🙂

Fyndigt! Men jag ser det mer som en investering. Pengarna skiter jag egentligen i, det e ju grejerna jag vill ha. Livskvalité. KÀnns ju dumt att sitta pÄ 50k utan att spendera dem? Tak över huvet och mat pÄ bordet har jag redan.

Theres no point in living if u cant feel alive. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ mao om ni haft 50,000 hade ni inte haft 50,000 sĂ„ lĂ€nge. Kanske dĂ€rför ni inte har 50,000... 😉

Fyndigt! Men jag ser det mer som en investering. Pengarna skiter jag egentligen i, det e ju grejerna jag vill ha. Livskvalité. KÀnns ju dumt att sitta pÄ 50k utan att spendera dem? Tak över huvet och mat pÄ bordet har jag redan.

Theres no point in living if u cant feel alive. 😎

HÄller egentligen med dig, men ÀndÄ inte...

Beror lite pÄ vad man har för mÄl och vad man vill göra. Finns ingen anledning att samla pengar pÄ hög för sakens skull, eller för att lÀmna efter sig till nÄgon annan eller sÄ anser jag. Givetvis ska man leva =)

Ligger sjĂ€lv lite minus, och lever inte helt efter vad jag kommer skriva. Kortkrediten brukar ligga pĂ„ mellan -5000 och -10000, nĂ€r den borde pendla mellan -2000 och +3000 😉 Nu har jag ett vanligt konto utan kredit ocksĂ„, dĂ€r jag aldrig ligger minus, men iaf. Har billĂ„n, och ligger mer minus Ă€n sĂ„.

Men mellan 10000-20000 bör man egentligen alltid ha i en buffert. Varför? Bilreparationer, saker som gÄr sönder hemma osv. Har man pengar avsett för detta sÄ kÀnns det inte alls lika tungt nÀr nÄgot vÀl hÀnder.

Har du tÀnkt att skaffa hus eller liknande framöver? 100000 eller sÄ pÄ "fickan" Àr ju inte fel att ha i ett sÄnt lÀge.

Drömsetupen? SÀtt upp delmÄl, hur mycket du ska spara i mÄnaden, och köp prylarna =) 50000 Àr ju inget man sparar ihop i en handvÀndning iof, men iaf..

Vill alltsĂ„ sĂ€ga att det Ă€r inte fel att spara lite, Ă€ven om jag sjĂ€lv misslyckas med det katastrofalt och betalar rĂ€nta pĂ„ krediten istĂ€llet och handlar pĂ„ avbetalning emellanĂ„t 😉 Har dock faktiskt en buffert pĂ„ 10000.

Svamlar lite, men sitter du pÄ 50000, sÄ spendera 40000...

Sen ser jag ocksÄ musikprylar som en investering, och hÄller fullstÀndigt med om "There's no point in living if u can't feel alive"...

Men om jag hade haft 50000 kr avsedda för att investera i musikutrustning? DÄ hade följande prioriterats sÄ lÄngt det rÀcker:

Elpiano med bra tangenter och MIDI

Nytt ljudkort

Ny elgitarr

StÄlstrÀngad gitarr

Ny elbas

En kanalstrip till

Tror pengarna börjar ta slut dÀr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En enda gĂ„ng har jag lĂ„nat pengar pĂ„ banken för att köpa studioutrustning. Det var just 50.000 vilket jag betalade tillbaka pĂ„ 3 Ă„r...... tror det var 1996 och för de pengarna köpte jag en ADAT XT tvĂ„ Behinger Composer, lite kabel och annat smĂ„tt och gott. Prylarna samlar numera damm i förrĂ„det!! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade jag haft 50000:- över, sÄ hade jag satsat pÄ lyssning och akustikbehandling i första hand - och inte pÄ ljudkÀllor, som jag redan har i överflöd... Möjligen kunde nÄgon mic fÄ slinka in ocksÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det enda jag behöver nu Àr en bÀttre lokal att arbeta i, som ligger innanför tulllarna eller strax utanför, i sthlm.....dÀr man kan arbeta dygnet runt utan att folk blir störda......

SÄ jag skulle lÀgga det pÄ att försöka köpa loss en lokal....alternativt ett Ärs hyra pÄ lokalen....

fast eftersom jag Àr sÄ "trÄkig" sÄ skulle jag fundera pÄ vad jag skulle ta mig till om jag inte fick nÄgra mer inkomster pÄ musiken det Äret......och dÀrför troligtvis spara ihop ytterligare 50000 sÄ jag hade 100.000, för att vara pÄ en liten sÀkrare sida...sÄ man slipper sitta i en lokal ett Är, för att sedan vara tvungen att flytta dÀrifrÄn för att man inte har rÄd med hyran....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ mao om ni haft 50,000 hade ni inte haft 50,000 sĂ„ lĂ€nge. Kanske dĂ€rför ni inte har 50,000... 😄

Fyndigt! Men jag ser det mer som en investering. Pengarna skiter jag egentligen i, det e ju grejerna jag vill ha. Livskvalité. KÀnns ju dumt att sitta pÄ 50k utan att spendera dem? Tak över huvet och mat pÄ bordet har jag redan.

Theres no point in living if u cant feel alive. 😎

Visst. Och livet Ă€r som en jordgubbe; sparar man det för lĂ€nge sĂ„ tappar det smak. 🙂

Men du kallar det bÄde att investera och spendera. Jag skiljer pÄ de bÄda. Att investera Àr att fÄ pengarna att vÀxa. Att spendera Àr att lÀgga dem pÄ saker som fÄr pengarna att minska - Àn om det fÄr livskvalitén att öka.

Det bĂ€sta Ă€r vĂ€l att investera en del och spendera en del, för att efterhand fĂ„ mer och mer tillvĂ€xt att spendera.... fan, jag lĂ„ter som en dj-vla kapitalist... haha. 😄

NĂ„ja, ska erkĂ€nna att jag - precis som du - hellre spenderar Ă€n investerar... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

varför en m-box nÀr det finns saker som Àr sÄ mycket bÀttre och stabilare? sÀrskilt till mac..men det andra lÄter som bra grejer.

Drog till med ett schysst och billigt kort. E lite sugen pÄ PT ÄxÄ. Vad har du för förslag?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...