Michael Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 hej, jag vet att det har varit en jäkla massa snack om bärbara datorer hit och dit på det här forumet och här kommer ett till. min stilla undran går ut till er som förhoppningsvis har hört någonting om företaget jag nämner i rubriken på tråden (Claes? efter att ha kollat på ditt recensionsforum verkar det ju som att du vet lite om datorer 😄 ) http://www.zepto.se/ företaget är baserat i Vellinge (ligger i malmötrakten va?) och de bygger alltså ihop bärbara datorer efter dina krav och önskningar. precis vad jag har letat efter och egentligen bara hittat hos dell eller på typ amerikanska hemsidor och det allra bästa är att man kan köpa en OS-fri dator utan windowsliscens vilket är najs iom att jag redan äger två eller tre stycken 😲 dessutom har de en grym försäkring i mitt tycke: Hos Zepto kan vi säkra din investering Även om våra datorer är av hög kvalitet så kan det uppstå fel eller olyckor som kräver ett verkstadsbesök. Med en heltäckande totalförsäkring från Zepto Computers förlänger du dit skydd i upp till 4 år och säkrar dig mot alla tänkbara fel eller olyckor. Försäkringen träder i kraft direkt och täcker bla om du tappar produkten i golvet, välter en kopp kaffe över den, stöld eller om där plötslig sker en oförutsedd händelse. Vad täcker försäkringen? * Funktionsfel och skador vid slitage. * Självförvållande skador på produkt. * Tappad utrustning * Spilld vätska på produkt * Blixtnedslag, överspänning * Stöld – också från bil (tillval) Helförsäkringen betalar dina reparationer eller ger dig rätt till en ny motsvarande produkt . Värdeminskning på produkten förekommer ej vid tecknande av denna totalförsäkring. självrisken ligger på 10% av värdet, dock minst 500kr men det kan det ju helt klart vara värt. iaf, jag har mailat en av deras tekniker med lite frågor angående hur mycket deras datorer låter och prestanda vid intensivt processorutnyttjande och liknande. men, iaf, någon som känner till något om bolaget som kanske till och mer har köpt en dator av dom? jag vill höra allt, bra som dåligt... har gjort en sökning på internet men det enda som egentligen kommer upp är recesioner på en datortidning av produkter som är mellan 1 och 2 år gamla så det ger inte mej så mycket. betyget har ju varit helt okej iofs, förutom att just någon utav produkterna var ganska högljud och de mätte upp till 42dB när den pressades som hårdast. jag ska köra med en extern nedkylning oxå så jag hoppas att jag kan hålla den så pass kall att processorfläkten inte behöver köra så hårt. kram, ~ force jaha, får väl låna pengar igen då... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted July 21, 2005 Author Share Posted July 21, 2005 Zepto 4200 har gjort bra ifrån sej i en recension och jämförelse i Microdatorn: http://mikrodatorn.idg.se/tester/zepto/datortestet_nr7.pdf jag fick även svar från en av teknikerna angående PCMCIA-kort och de flesta av deras produkter har detta som standard även om det inte framgår helt i produktspecifikationerna om man inte läser noggrant. väntar på svar angående hur tysta dom är och hur mycket värme de släpper ifrån sej. är ganska säker på att när jag köper en ny dator så gör jag det från dom här killarna. det här ser ju inte så illa ut: Zepto Znote 4315 - NYHET Value (2005-07-21) * Alviso Centrino™ teknologi * Intel® 915PM/MXM Chipset * Intel® Pentium™ M Dothan/Sonoma * 1.733 GHz Intel® P-M 740 2MB Cache (120521) * 15" SXGA+ högupplöst skärm (4315) (100237) * ATI Radeon Mobillity X600 128MB grafikkort * 1024MB PC3200 Org. Zepto (2x512) (130060) * 60 GB 7200 Omdr 8 MB Cache Hitachi (140008) * Combo DVD/CD-RW Brännare (4xxx) (150012) * 4 x USB 2.0 Port, 1 x Firewire, Infraröd port * Intel® PRO/Wireless 2915ABG 54Mbit (260014) * Parallelport, Ljud in och utgång * Inbyggd 3i1 kortläsare MMC,SD och MS & MS Pro * Intel® PRO/Wireless 2915ABG trådlöst nätverk * 10/100Mbit nätverk, 56K modem, * TV-Out (S-VHS), Upp till 5 timmars batteritid * 333.6mm x 276mm x 32.1front/35.8mm rear * inkl. laddare och batteri, Vikt endast 2,8kg * 2 års garanti (batteri 6 mån) (300200) 16.046,25 kr inkl. moms möjligheten att uppdatera produkten om ett år eller två är ju grymt skön. jag skulle ju kunna köpa datorn med 1x512Mb RAM och sen uppgradera om några månader när jag har råd eller uppgradera processorn från 1,73 till 2,13Ghz om ett år när den inte kostar 4 gånger så mycket. letar fortfarande efter någon som kanske har erfarenhet av zepto 🙂 kram, ~ force wee, bakfull! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 På jobb köpte vi in en Zepto för något halvår sedan och den fungerar - men efter en liten genomkörare bland oss tekniker, så valde vi att ge den till en säljare i stället för att behålla den själva... 🙂 Jämfört med Dell, som vi brukar använda, verkade den inte hålla riktigt samma klass. Jag kommer tyvärr inte ihåg riktigt vad som avgjorde, så egentligen kan jag inte säga så mycket om den... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antevante Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Jag är väl inte heller någon data-expert men det låter som det kan vara värt att spara lite till en ACM Mobile Pro, det håller jag på och gör iallafall 🙂 det tar sin lilla tid........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts