Jump to content
Annons

STIM


Diwic

Recommended Posts

Nu har jag fått hem anslutningskontrakt till STIM som jag hade tänkt skriva under och skicka in.

Nån hake jag inte ser? Nån anledning till att inte skriva under, innan jag gör nåt dumt?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Jag hade inte haft några låtar spelade i radio när jag gick med som upphovsman och började göra verkanmälan... Det funkade bra ändå. Nån som har koll på vilken årstod utbetalningarna brukar göras!?

2 utbetalningar om året;

Juni & December.

Dessutom ett antal små utbetalningar typ 'liveframförningar norge'.

Men dom stora utbetalningarna 'Radio & NCB' är i Juni & December.

Finns absolut ingen anledning att inte gå med. Du förbinder dig inte til något & det kostar ingenting. Enda kravet är att ett av dina verk ska ha framförts offentligt, detta kontrolleras dock inte särskilt noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

okej. tänkte att dom kanske ville veta hur låten låter, men det skiter dom väl iofs fullständigt i. Tänkte att om man gör ett arr på en låt så vill dom ha arret, men det kanske dom fullständigt skiter i också. *lägger på luren och gör nått annat*

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här går det till.

Man skriver en låt. Skickar den till en domstol som avgör om det man har gjort kan kallas låt. Låter det inte exakt som Britney Spears är det ingen låt. Därefter skickas ärendet vidare till regeringsutskottet som bestämmer när låten ska släppas. Därefter kontaktas stim som tar alla ens pengar.

Det går lika bra att skicka presentcheckar eller pengar direkt utan att skicka in nån låt. 😄😄😄:rolleyes:🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kada (oregistrerad)

Jag har heller aldrig riktigt fattat hur STIM fungerar... jag har haft mina låtar spelade på klubbar och i radio utomlands, men det finns inget som helst sätt att bevisa det på (jag bara vet det, eftersom folk har sagt det till mig). Skulle STIM alltså ge mig pengar för det? Och varifrån kommer i sin tur dom pengarna, eftersom dom bara kan ge dom till mig hur som helst. Jag tycker det verkar stört omöjligt att få ersättning för varje gång ens låt spelas... vem/vad håller koll på varje gång??

*förstår inte riktigt...*

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Music Gene: De skiter! De har hur mycket toapapper som helst!

Kada: Du ska ha pengar! Varje gång en butik, frisör, bar eller vadsomhelst spelar en låt av någon så ska de betala! Därmed basta! Det är klubbarnas skyldighet att se till att detta följs, annars ska de stänga. Det är ju bl.a. därför de tar inträde!

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kada (oregistrerad)

musik: Men vem kontrollerar det? Diskjockeyn på klubben eller? "Hmm, få se nu... vad har vi spelat för skivor ikväll. DJ Killcrushdestroy, ok... är han en svensk artist? Ingen aning, jag får kolla på google när jag kommer hem. Aha, han var svensk. Då är det STIM jag ska höra av mig till och tala om att jag har spelat honom. Eller oj, han var visst från Ukraina, vem ska jag då höra av mig till?" 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM får ju ensamrätt på att "ge tillstånd till att inspela alla [...] existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk". Inskränker detta min rätt att släppa nya eller existerande verk som Creative Commons, t ex?

Jag måste också "avhålla mig från handlingar som kan vara till påtaglig skada för STIMs verksamhet". Undrar vad det innebär?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte haft några låtar spelade i radio när jag gick med som upphovsman och började göra verkanmälan... Det funkade bra ändå. Nån som har koll på vilken årstod utbetalningarna brukar göras!?

2 utbetalningar om året;

Juni & December.

Dessutom ett antal små utbetalningar typ 'liveframförningar norge'.

Men dom stora utbetalningarna 'Radio & NCB' är i Juni & December.

Finns absolut ingen anledning att inte gå med. Du förbinder dig inte til något & det kostar ingenting. Enda kravet är att ett av dina verk ska ha framförts offentligt, detta kontrolleras dock inte särskilt noga.

Internet är ju ganska offentligt :rolleyes: Räknas det nåntro?

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kada: Jo jag veeeet. Det är nästan löjeväckande. Men förhoppningsvis får man in en del av det man rätteligen borde ha. Frågade seriöst STIM i frågan och de sa att om en frisör har med en kassettradio och har laddat en kassett med Thorleifs i bandaren, så ska hon betala in till STIM. Likadant om en livsmedelsbutik, typ Hemköp, spelar turkisk folkmusik vid potatisen från en bandare.

Räknas som offentligt framförande, oavsett om folk betalar eller ej. Jag har en personlig kontaktman (kvinna) på STIM.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM får ju ensamrätt på att "ge tillstånd till att inspela alla [...] existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk". Inskränker detta min rätt att släppa nya eller existerande verk som Creative Commons, t ex?

Nu börjar vi diskutera det intressanta. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM får ju ensamrätt på att "ge tillstånd till att inspela alla [...] existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk". Inskränker detta min rätt att släppa nya eller existerande verk som Creative Commons, t ex?

Ja. Stim-medlemmar kan inte använda sig av Creative Commons-licenser, eftersom du inte kan undanta några verk från Stims regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM får ju ensamrätt på att "ge tillstånd till att inspela alla [...] existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk". Inskränker detta min rätt att släppa nya eller existerande verk som Creative Commons, t ex?

Ja. Stim-medlemmar kan inte använda sig av Creative Commons-licenser, eftersom du inte kan undanta några verk från Stims regler.

Hmm... creativecommons.org var nytt för mig.

Om jag förstått det hela rätt så bevakar de alltså rättigheter, men inte ersättningar? Eller de bevakar inte rättigheterna heller, utan bara tillhandahåller verktyg för dig själv att hävda (och själv bevaka) dina rättigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste komma ihåg att man som artist också har skyldighet att musikrapportera livegig till stim.

(stim skickar ut listor som man skall föra in sina gig o låtar på och skicka tillbaka, efter att du blivit

medlem.)

Alla frisörer, klubbar, restauranger o dyl måste betala både till sami och stim. Men detta är

schablon betalningar, Spelar du dina kompisars asbra skiva på ditt cafe, kommer ändå

pengarna delas ut till de stora artisterna.

Man har inget att förlora på att vara medlem i stim eller sami. Men helt gratis är det inte.

Stim tar naturligtvis en del av de pengar de förmedlar.

I sin sista årsredovisning visar stim att man "bara tar13%" av sin omsättning i avgift för att

hantera systemet. Jag gissar att stims generaldirektör tjänar betydligt mer än sin genomsnittskund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du redan hört, klart du ska gå med! Det finns ju inget alternativ i Sverige, men det finns det i tex Spanien. Synd att man inte bor där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inflika i debatten att internetpublikationer ÄR ett offentligt framförande. Att dela ut dina låtar i fildelningsnätverk m m är ett offentligt framförande enligt stim. Jag mailade nämligen och frågade för ett tag sen. Så kör hårt.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inflika i debatten att internetpublikationer ÄR ett offentligt framförande. Att dela ut dina låtar i fildelningsnätverk m m är ett offentligt framförande enligt stim. Jag mailade nämligen och frågade för ett tag sen. Så kör hårt.

//smulan

Innebär detta då att om jag har en låt som jag reggat hos stim, och denna låten blir nedladdad två miljoner gånger från min dator/hemsida, får jag ersättning då??? Hur kontrolleras detta i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha knappast. hur tusan ska de kolla det? men det är fortfarande en offentlig publikation. funkar för att gå med helt enkelt.

du får nog hoppas att den publicitet du lär få om låten blir nerladdad 2 miljoner gånger gör att du får pengar på andra sätt.. 😄

grejen är väl att man måste betala licensavgift till stim för att få spela musik i offentliga sammanhang eller nått sånt där.. alltså, så länge som låtarna spelas i folks datorer hemma m m så får du ingen ersättning. jag betalar inget för å spela mina skivor här hemma för den delen heller.. 😄 men spelar du dem ute.. utan licens, då blir det dyrt eller nått, så då är det bättre att skaffa licens.. (här har jag säkert sjukt fel, men jag har bara för mig att det är såhär.. så det är lika bra att nån som faktiskt vet säger hur det är.. ta mig inte på alltför stort allvar nånstans vad gäller detta stycke mao..)

däremot kan du ju få pengar per nedladdning på vissa tjänster.. har ju hört om folk som tjänat miljoner på det där.. sen om det är sant eller inte.. 😛

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...