Jump to content
Annons

rewire jobb


Impey

Recommended Posts

jag har en fundering som jag själv inte lyckats lösa. jag jobbar ofta fram grunderna i Reason, lägger trummor osv.

Sedan använder jag rewire och mixar osv och lägger på eventuella sång/rap inspelningar plus att jag spelar in intrumenten genom cubase.

Men jag om man t,ex har trummorna i en redrum och skulle vilja att ca 1,30 in i låten ska trummorna ha eq som en "telefon" i ca 4 takter sedan flytta på som vanligt. Tips på hur man ska kunna göra de? utan att behöva skapa flera redrums för det tar så mycket på datorn omd et blir för många kanaler till cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag har en fundering som jag själv inte lyckats lösa. jag jobbar ofta fram grunderna i Reason, lägger trummor osv.

Sedan använder jag rewire och mixar osv och lägger på eventuella sång/rap inspelningar plus att jag spelar in intrumenten genom cubase.

Men jag om man t,ex har trummorna i en redrum och skulle vilja att ca 1,30 in i låten ska trummorna ha eq som en "telefon" i ca 4 takter sedan flytta på som vanligt. Tips på hur man ska kunna göra de? utan att behöva skapa flera redrums för det tar så mycket på datorn omd et blir för många kanaler till cubase.

Det finns fela sätt att göra det, och beror lite på hur du vill gå till väga. Alla handlar dock om automatisering av olika saker.

Det simplaste tipset är att skapa en EQ med telefonfilterinställning som är inkopplad mellan redrumen och mixern i Reason. Skapa ett nytt sequencerspår för EQ:n och automatisera Bypass/On-knappen så att EQ:n bara filtrerar signalen under de fyra takter du vill.

Samma tips kan förstås användas på signalen i Cubase, om du har en EQ där som du hellre vill använda. Frågan är bara om man kan automatisera bypass-knappar i Cubase..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det simplaste tipset är att skapa en EQ med telefonfilterinställning som är inkopplad mellan redrumen och mixern i Reason. Skapa ett nytt sequencerspår för EQ:n och automatisera Bypass/On-knappen så att EQ:n bara filtrerar signalen under de fyra takter du vill.

Det är nog så jag ska försöka göra. Men det var just det där med Sequencerspår som jag e dålig på kommer inte ihåg hur man gjorde, men ska hem å testa det i kväll. Tack tack för det tipset. tror inte att man kan göra på det sättert i cubase i alla fall, vet inte om jag kan göra så när det ska vara kopplat till cubase heller men ska testas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det simplaste tipset är att skapa en EQ med telefonfilterinställning som är inkopplad mellan redrumen och mixern i Reason. Skapa ett nytt sequencerspår för EQ:n och automatisera Bypass/On-knappen så att EQ:n bara filtrerar signalen under de fyra takter du vill.

Det är nog så jag ska försöka göra. Men det var just det där med Sequencerspår som jag e dålig på kommer inte ihåg hur man gjorde, men ska hem å testa det i kväll. Tack tack för det tipset. tror inte att man kan göra på det sättert i cubase i alla fall, vet inte om jag kan göra så när det ska vara kopplat till cubase heller men ska testas.

Högerklicka på eq:n och välj "create sequencertrack...", spela in din automation.

Går jättebra även i rewire-läge, eftersom Reasons sequencer följer Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det simplaste tipset är att skapa en EQ med telefonfilterinställning som är inkopplad mellan redrumen och mixern i Reason. Skapa ett nytt sequencerspår för EQ:n och automatisera Bypass/On-knappen så att EQ:n bara filtrerar signalen under de fyra takter du vill.

Det är nog så jag ska försöka göra. Men det var just det där med Sequencerspår som jag e dålig på kommer inte ihåg hur man gjorde, men ska hem å testa det i kväll. Tack tack för det tipset. tror inte att man kan göra på det sättert i cubase i alla fall, vet inte om jag kan göra så när det ska vara kopplat till cubase heller men ska testas.

Högerklicka på eq:n och välj "create sequencertrack...", spela in din automation.

Går jättebra även i rewire-läge, eftersom Reasons sequencer följer Cubase.

tack tack nu ska det hem å testas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Mr Underhill (oregistrerad)

Tips!

Ladda hem Kjearhouse EQ från KVR (gratis) och gör telefon eq.n på den, som insert effekt. Sedan är det bara att automatisera ON/OFF i Cubase av inserteffekten. Voila! 😆

Kjearhouse har en preset för Radio som du säkert enkelt kan modda ifrån.

Rock on! / Mr U.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...