Jump to content
Annons

Problem med min TUUPE 090


hammagrella

Recommended Posts

Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm.

När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt.

Finns det någon TUUPE Hardware Exchange så jag kan uppgradera till TUUPE 090? Helst B-modellen också.

Han hade även med sig en TG3-expansion till TUUPE 090, så den köpte jag också. Nån av er som är intresserad av den från mig? 800:- plus frakt.

Jag kanske behåller den ändå, ifall det går att uppgradera min maskin.

Några råd? 😱

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm.

När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt.

Finns det någon TUUPE Hardware Exchange så jag kan uppgradera till TUUPE 090? Helst B-modellen också.

Han hade även med sig en TG3-expansion till TUUPE 090, så den köpte jag också. Nån av er som är intresserad av den från mig? 800:- plus frakt.

Jag kanske behåller den ändå, ifall det går att uppgradera min maskin.

Några råd? 😄

Nä, men jag undrar precis samma sak. 😱😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm.

När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt.

Jocke & Linus,

Då skulle jag vilja rekommendera nån av dom enklare TUUPE-ugnarna. Ett skönt tillbehör för dom mest inbitna freaksen (som jag själv, fast jag har ingen, brukar låna en av min polare Tengil).

Finns i tre modeller

Laptop TUUPE Mastergrill, som är en portabel historia. Ej att rekommendera om du inte kör japansk mini-TUUPE helt utan kompressor, turbinaggregat och slangar. Ser ut som en brödrost i princip.

Midsize Moongolf TUUPE Toaster är mellanvarianten. Funkar finfint på dom flesta TUUPE av normalklass, dock ej på många av dom sköna pjäserna som vi behandlat här i tråden, typ 090-serien osv som ju är rejäla gynnare.

TUUPE Inferno Heatmonster är väl kanske den man ska slå till på då (se nedan). Finns i dimensionerna 2x2x2,5 m, 3x3x4 m och bjässen 5x5x5,75 m.

Effekten varierar mellan 6000-10000 kilowatt, beroende på om ni har en Euro-acke eller inte.

Lycka till! Finns i dom flesta välsorterade musikaffärerna, på många skeppsvarv och naturligtvis har väl Illern några bättre begagnade till ett bra pris...

14098.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Erbjuder Illern fri hemkörning?

Nä han tar betalt även för hemkört, men billigt - 20 spänn dunken!

"Dunken"? Kallar han en ugn för "dunken"???? Är han, den där "Illern", verkligen seriös? Garantier? F-skattebevis? Ger en sökning på Eniro något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte!

Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte!

Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud!

😉 Folk lägger gärna inte ut snack om sina Tuupe nätet pga stöldbegär osv. Sen är det ju mest den äldre generationen som inte är så internetifierade som mest vurmar för dom olika pjäserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

.... Kul att hitta denna tråd... Farsan hade ju en TUUPE Beta 2.. Fick inte någon fart på den förrän jag kopplade in den till kraftuttaget på traktorn.

Fråga 1.

Måste tanka ner nya drivrutiner?eller kan jag köra på dom som fanns på den medföljande LP:n?

2.

De vart nå skit me logic när jag synkade dom... Måste man ha Logic 7 Pro?

3.

Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn?

Tacksam för svar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

.... Kul att hitta denna tråd... Farsan hade ju en TUUPE Beta 2.. Fick inte någon fart på den förrän jag kopplade in den till kraftuttaget på traktorn.

Fråga 1.

Måste tanka ner nya drivrutiner?eller kan jag köra på dom som fanns på den medföljande LP:n?

2.

De vart nå skit me logic när jag synkade dom... Måste man ha Logic 7 Pro?

3.

Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn?

Tacksam för svar :rolleyes:

1. Kolla om man kan flasha om bioset. På dom äldre modellerna brukar det sitta en massa switchar i närheten av bioset där man kan "öppna" nån sorts write protection. Men ta det försiktigt o gå efter manualen om den finns kvar! Nya bios kan man beställa på diskett från alla återförsäljare, och dom kostar nästan ingenting. Dock brukar dom komma på 5 1/4" diskar vilket nu för tiden ställer till problem.

2. Vad jag vet så har endast det gamla hederliga Notator/Creator fullt TUUPE-stöd. Du kan försöka leta upp en TuupeSync som omvandlar tuupens tidskod till midiklocka, men dom är luriga att få tag på nu.

3. Ah.. Det är nog nåt du får leva med. Men spelar du in digitalt så är det ju bara att vända tillbaka i sequencerprogrammet sen.. Eller nån annan som har bra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

3.

Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn?

3. Ah.. Det är nog nåt du får leva med. Men spelar du in digitalt så är det ju bara att vända tillbaka i sequencerprogrammet sen.. Eller nån annan som har bra tips?

vänd upp och ner på högtalarna! ljudet blir grymt mycket bättre när man gör så oftast! prova själv så får du se (höra)! och, som sagt, detta kommer dessutom råda bot på fasvändningarna som du har problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

3.

Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn?

3. Ah.. Det är nog nåt du får leva med. Men spelar du in digitalt så är det ju bara att vända tillbaka i sequencerprogrammet sen.. Eller nån annan som har bra tips?

vänd upp och ner på högtalarna! ljudet blir grymt mycket bättre när man gör så oftast! prova själv så får du se (höra)! och, som sagt, detta kommer dessutom råda bot på fasvändningarna som du har problem med.

Ok.. testade dedär med att vända högtalarna uppåner... men jag fick så j...la ont i skallen när jag lyssnade.. är inte van att stå på huvve...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...
Nu har jag sålt min TUUPE och köpt en DEF-3 (digitalt men bekvämt)

Haru kvar reservdelar till TUUPE:n? Skulle behövt en konding (395-A2), den krashar hela tiden för mig... Du kan väl PM:a om du har nån sån kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Nu har jag sålt min TUUPE och köpt en DEF-3 (digitalt men bekvämt)

Haru kvar reservdelar till TUUPE:n? Skulle behövt en konding (395-A2), den krashar hela tiden för mig... Du kan väl PM:a om du har nån sån kvar?

Såg en på vendolin för inte så längesen faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte!

Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud!

Hej!

Hur bär ni er åt? Jag sökte på Tuupe 090 och fick upp denna tråden. Har också märkt att jag själv - musik - dyker upp nästan vad jag än söker på i google. Så blir det när man skapar många trådar.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sommarstädade replokalen i veckan och hittade faktiskt ett gammalt TUUPE-filter i hyfsat skick. Har egentligen inte plats för det (det är 160x160x80 cm och väger ca 400 kg) så jag kan tänka mig låna ut om det är någon som behöver. Lite otympligt, men naturligtvis orginal och ger en grym sub-ton om man laddar det rätt. Saknar Damphler-inlägg till alla facken, men det brukar gå bra att använda vanliga bil-tvättsvampar (utan lödder) om man karvar till dom lite.

tuupe_filter.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sommarstädade replokalen i veckan och hittade faktiskt ett gammalt TUUPE-filter i hyfsat skick. Har egentligen inte plats för det (det är 160x160x80 cm och väger ca 400 kg) så jag kan tänka mig låna ut om det är någon som behöver. Lite otympligt, men naturligtvis orginal och ger en grym sub-ton om man laddar det rätt. Saknar Damphler-inlägg till alla facken, men det brukar gå bra att använda vanliga bil-tvättsvampar (utan lödder) om man karvar till dom lite.

tuupe_filter.jpg

Oj! Dom där ser man inte ofta numera 🙂

Är det Riga-moddat eller är det original? Saknar bettet i låg-mid som jag hade en gång i filtret till den Riga-moddade sidomodellen 090st.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid undrat ifall TUUPEn bara tar obalanserad signal in eller går det med balanserad också, och i så fall; måste man köra TRS eller XLR då? Tänkte nämligen försöka koppla in mitt UAD-kort till den.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid undrat ifall TUUPEn bara tar obalanserad signal in eller går det med balanserad också, och i så fall; måste man köra TRS eller XLR då? Tänkte nämligen försöka koppla in mitt UAD-kort till den.

/H.

Ja... kör du med TRS, så glöm inte att signaloptimera. Men det är lugnt om du har en -84:a, för då började dom med TRS-limiter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte nämligen försöka koppla in mitt UAD-kort till den.

Då borde du ha 075:an, som jag hade. Det finns en PCI-kontroller på ett TEP-kort som du pluggar i. Nu kan du trycka i två PCI-kort och ett ISA-kort.

Glöm inte att sätta dit en fläkt. Det är mycket varmare i en TUUPE 075 än inuti en dator.

Själv tryckte jag i ett Roland RAP-10. Du skulle hört hur TUUPE:n gav liv åt Sound Canvas-stråkarna. Det lät bättre än Vienna Symphonic Libray och EWQL Symphonic Orchestra gör tillsammans. Det är många tekniker som kört Mellotron genom TUUPE också, och bara skrivit på konvolutet att det var riktiga stråkar. Så bra låter det!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...