Jump to content
Annons

Knäppningar i Lexicon Alpha/Lambda/Omega pro


Lundsson (oregistrerad)

Recommended Posts

Lundsson (oregistrerad)

Jag införskaffade nyligen ett Omega Lexicon Pro ljudkort (externt USB), men jag har ett attans jobbigt problem. Det är så att när jag spelar in så kommer det oregelbundna "klick" och "rasp" i min inspelning på exempelvis sång. Är det någon som vet vad det är för problem och hur jag blir av med det? skulle vara jättetacksam för ett snabbt och bra svar!

===================

Mitt system:

Intel p4 (3,02ghz)

2056mb ram (pc3700)

500gb hdd

Cubase SX 1.0

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Annons

Hejsan. Har precis reggat mig på den här sidan för att få hjälp med ett problem jag har med mitt lexicon Alpha USB ljudkort.

Normalt sett fungerar kortet utmärkt, dock finns det en sak som är otroligt frusterande. Det händer oftast varenda gång jag startar Ableton Live och även när jag spelar vissa spel att ljudet jag får i mina monitorer blir sprakigt, burkigt och otroligt distat. Jag är livrädd för att sabba mina nya studiomonitorer och att starta om datorn varenda gång för att råda bot på problemet börjar bli frustrerande. Jag har uppdaterat mina drivrutiner så gott det går men jag kan fortfarande inte lösa problemet. tror ni att det ligger i kortet eller är det något i min dator som inte fungerar ihop med kortet? Skulle uppskatta det otroligt mycket om någon svarade!

tack på förhand.

/Jabberwocky

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet!

Det låter som för-låg-latency-problemet. Höj upp Buffer size i Live (under ljudkortsinställningarna) och använd ASIO-drivrutinen.

Det finns säkert latency-inställningar i Lexicons drivrutin också, som påverkar DirectX-stödet och dina spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Välkommen till forumet!

Det låter som för-låg-latency-problemet. Höj upp Buffer size i Live (under ljudkortsinställningarna) och använd ASIO-drivrutinen.

Det finns säkert latency-inställningar i Lexicons drivrutin också, som påverkar DirectX-stödet och dina spel.

Hur går jag in och ändrar latencyn? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har nu kollat i dem flesta trådarna om Lexicons lambda kort som jag har, men inget har redigt hjälpt. Problemet är det att jag får "knäppar" i ljudet vid både inspelning i Cubase och även när jag lyssnar i mediaspelare. Har provat att installera om ett flertal ggr och även bytt högtalare för att kolla. Det händer även rätt ofta att det knäpper när jag har något panorerat så hoppar ljudet över till andra högtalaren. Eftersom det knäpper även utan för inspelningsprogrammet så antar jag att det inte är ett vanligt latency problem. Har lambda's egen ASIO-drivis installerad.

PC

3.4 ghz

1024 RAM

Lexicon Lambda ljudkort

Är tacksam för alla svar! MVH / Robin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jo det ska nog inte vara problem från burkens sida skulle jag nog inte tro.

Kör ju dock högtalarna från hörlursingången på ljudkortet så en vän trodde att det kunde vara att hörlursingång höll på att braka samman.

ska prova att använda dom vanliga line-out'sen idag. Se om det hjälper, annars blir det nog att spara ihop till ett nytt ljudkort.

Trisst när man precis köpt POD XT, alltid är det något som ska gå sönder när man köper något nytt!

Tack för svar föresten!

/R

Låter som en olycklig kombination av hårdvara i burken.

Har du ställt in XP ordentligt;

www.musicxp.com

www.thesycon.de/eng/free_download.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...