Jump to content
Annons

Mer 4-kanals chipmusik!


egj

Bra grejer?  

21 röster

  1. 1. Bra grejer?

    • Ja
      16
    • 2


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Rymdkaktus

* ARTIST/GRUPP: Erik Grahn J.

* GENRE: Chiptune

* LÅTLÄNGD: 3:11

* KOMPOSITÖR: Erik Grahn J.

* PRODUCENT: Nä

* EV. MEDVERKANDE: -

* INSPELNINGSÅR: 2002?

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3,8 Mbyte

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: http://algol.ath.cx/~erik/ec-rymdkaktus.mp3

Nåja, när D Vibe postade sin chiptune kände jag att jag kunde göra min första demopostning här 🙁 Nu gör jag väl nästan ingen sådan här musik längre, men var ganska insatt i det ett tag... 4 kanaler, ingen EQ, ingen kompression, ingenting... Vad sägs? 😄

(Titeln? Ingen jädrans aning. Jag tyckte låten lät som en rymdkaktus.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fett! Men det här måste vara FT2 va? Låter så på stereobilden iaf 😉 ..

Jävligt bra iallafall! 😄

Tackar... Det är en S3M, gjord i ModPlug Tracker... Har fipplat omkring med panningseffekter lite hit och dit (vad som numera kallas "automatisering" 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett! Men det här måste vara FT2 va? Låter så på stereobilden iaf 🙂 ..

Jävligt bra iallafall! 🙂

Tackar... Det är en S3M, gjord i ModPlug Tracker... Har fipplat omkring med panningseffekter lite hit och dit (vad som numera kallas "automatisering" 😉 )

.. Det förklarar saken 😉 ... Men grym var den iallafall.

.. jag använder fortfarande mig av Madtracker (ja, alltså, när jag försöker göra mer "seriös" musik) då och då; men jag gör sällan renodlad chipmusik nuförtiden.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! vilken flashback jag fick när ja lyssnade på den här låten! Påminner mig om den gamla goda tiden, då amiga rulade! Grymt det här, du! 😉

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna lära mig lite mer om chipmusik. Läste i DN om en "chipmusikfestival" som hölls nu i helgen tror jag. Kunde tyvärr inte gå dit, men det kanske är någon som vet någon hemsida som man kan besöka för att lära sig lite mer? Vad behöver man för grejer för att börja lira t.ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i DN om en "chipmusikfestival" som hölls nu i helgen tror jag.

Hade ju vart grymt att gå på chipfestival.. 🙂

Fin fin musik egj, har du blandat in SID-samplingar eller är det bara som det låter? Gött var det i alla fall. 🙂

//Nisse

EDIT: Kanske var det detta du menade?

Redigerat av Nisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i DN om en "chipmusikfestival" som hölls nu i helgen tror jag.

Hade ju vart grymt att gå på chipfestival.. 🙂

Fin fin musik egj, har du blandat in SID-samplingar eller är det bara som det låter? Gött var det i alla fall. 😎

//Nisse

EDIT: Kanske var det detta du menade?

Japp, det är riktiga SID-samplingar, men lite fusk förstås eftersom den sedan är trackad i en Windows-tracker. Tack för all positiv feedback iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Softa grejer. Men får väl säga att jag hör att det inte är Pluxus som varit i farten direkt. Men, absolut, det funkar. 😉 Kul med lite annat på forumet, det är få låtar jag orkar ladda ner (56k modem..) men chipmusik ser man alltför sällan. och det var värt det! 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)

Helt klart älskvärd! Men man måste verkligen gilla det där Commodore / Amiga soundet om man ska gilla låten. Men den var stämningsfull och var klart i samma anda som de flesta Galway- eller Hubbardlåtar jag hört från "den tiden".

Nice!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten skiter jag fullständigt i men Moonshine har snott min kisse bild 😉

Ok, ok, då låten oxo. Känner mig lika stressad av den som av all dataspels plink plonk musik, så då måste den väl vara bra 😉

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna lära mig lite mer om chipmusik. Läste i DN om en "chipmusikfestival" som hölls nu i helgen tror jag. Kunde tyvärr inte gå dit, men det kanske är någon som vet någon hemsida som man kan besöka för att lära sig lite mer? Vad behöver man för grejer för att börja lira t.ex?

En bra start. Ska du vara lite mer hardcore så kan GoatTracker vara en bra idé, annars går det bra med en lite mer lättanvänd tracker, t.ex. ModPlug Tracker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Moonshine (oregistrerad)
Låten skiter jag fullständigt i men Moonshine har snott min kisse bild 😕

Ok, ok, då låten oxo. Känner mig lika stressad av den som av all dataspels plink plonk musik, så då måste den väl vara bra 😉

Rockypop

Åhvafanmenarumedde?

Hehe, MIN katt! *flin*

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja jag tycker att det låter Sonic the headhog. Inte för att jag någonsin har fattat vitsen med trackermusik. Förmodar att man måste ha varit med för att det skall bli skoj. 🙂

Vitsen med trackermusik var att man kunde använda dess musik på datorn i samband med s.k. demos eller spel. På den tiden fanns inte utrymme att använda sig av streamande format.

Efter ett tag så lyckades man vända ut och in på stackars Protracker att man fick till riktigt schysst sound; och det är detta soundet som hängt sig kvar och som anses ganska nostalgiskt. Chipmusik härstammar naturligtvis från att man med Amigan försökte härma C64:ans ljud, samt att man försökte få ner storleken på själva module-filen, så att man kunde använda låten i s.k. 40k/64k-intros (demos).

Ungefär som med all annan gammal musik som använder sig av gammal teknik.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja jag tycker att det låter Sonic the headhog. Inte för att jag någonsin har fattat vitsen med trackermusik. Förmodar att man måste ha varit med för att det skall bli skoj.  😆

Vitsen med trackermusik var att man kunde använda dess musik på datorn i samband med s.k. demos eller spel. På den tiden fanns inte utrymme att använda sig av streamande format.

Efter ett tag så lyckades man vända ut och in på stackars Protracker att man fick till riktigt schysst sound; och det är detta soundet som hängt sig kvar och som anses ganska nostalgiskt. Chipmusik härstammar naturligtvis från att man med Amigan försökte härma C64:ans ljud, samt att man försökte få ner storleken på själva module-filen, så att man kunde använda låten i s.k. 40k/64k-intros (demos).

Ungefär som med all annan gammal musik som använder sig av gammal teknik.

/Daniel

Jo jag fattar allt det där, men jag förstår fortfarande inte varför..

Jag har gjort en hel del risiga inspelningar på min pappas gamla tandbergare med seriekopplade radioaparater som förstärkare och grytor som trummor. inte känner jag för att återskapa det, eftersom det inte lät bra.

men det är väl något jag missat/missar med hela trackergrejen. Får gå hem och dra något gammal över mig eftersom egghuvudet ånyo =kapten stofil 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gaaah va grymt, fullkomligt älskar chipmusik(vilket jag inte visste att det faktiskt hette)! Har försökt att göra det själv i Reason men har inte lyckats speciellt bra... Kanske ska fixa in cubase då eller nåt om det nu finns så bra plugins till det... hum..

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som intresset är stort för chipmusik, liknande finns på micromusic.net - rekommenderar att kolla in den...Men viktigare är att kissebilden är MIN Moonshine :rolleyes:😲

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja jag tycker att det låter Sonic the headhog. Inte för att jag någonsin har fattat vitsen med trackermusik. Förmodar att man måste ha varit med för att det skall bli skoj.  😆

Vitsen med trackermusik var att man kunde använda dess musik på datorn i samband med s.k. demos eller spel. På den tiden fanns inte utrymme att använda sig av streamande format.

Efter ett tag så lyckades man vända ut och in på stackars Protracker att man fick till riktigt schysst sound; och det är detta soundet som hängt sig kvar och som anses ganska nostalgiskt. Chipmusik härstammar naturligtvis från att man med Amigan försökte härma C64:ans ljud, samt att man försökte få ner storleken på själva module-filen, så att man kunde använda låten i s.k. 40k/64k-intros (demos).

Ungefär som med all annan gammal musik som använder sig av gammal teknik.

/Daniel

Jo jag fattar allt det där, men jag förstår fortfarande inte varför..

Jag har gjort en hel del risiga inspelningar på min pappas gamla tandbergare med seriekopplade radioaparater som förstärkare och grytor som trummor. inte känner jag för att återskapa det, eftersom det inte lät bra.

men det är väl något jag missat/missar med hela trackergrejen. Får gå hem och dra något gammal över mig eftersom egghuvudet ånyo =kapten stofil 😮

Okay, jag fattar din poäng 😮 ..

Håller med dig om att en seriös produktion knappast kan baseras helt och hållet på t.ex. Protracker 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...