Jump to content
Annons

Ända BPM och pitch?


Luigi

Recommended Posts

om jag vill Àndra BPM pÄ en lÄt med samplingar som jag klippar rÀtt mycket, borde det inte finnas en speciellt "value" som man kan Àndra pitchen för varje BPM?

altsÄ tex ja drar ner BPM med 2, sÄ mÄste jag Àndra pitchen, för att de ska gÄ itakt efter att jag Àndrat bpm. borde det inte finnas ett fast vÀrde för hur mycket man ska Àndra pitchen för att det ska gÄ lika mycket itakt som det gjorde innan..?

hoppas ni fattar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du fĂ„r nog anvĂ€nda öronen. 😉

Men drar du bara ner 2 bpm kan det nog rĂ€cka med att sĂ€nka 25-35 cent pĂ„ samplern... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo det Àr klart man kan avÀnda öronen, men det borde ju finnas ett standard mÄtt lixom. 1 BPM = 10 cent, eller nÄtt.

lÄter detta orimligt?

Jag har ett bpm/cent-schema i konvolutet till min No Kick 2-skiva. Det kan kanske vara applicerbart? :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...
Annars kan du förstÄs anvÀnda timestrech, sÄ Àndrar du tempo, men bibehÄller pitch.

Men det lÄter ju förjÀvligt, sÀrskilt om man ska göra det lÄngsammare

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Deep sounds musik-kalkylator vĂ€xer stĂ€ndigt 😄

Numera finns en rÀknare som kan svara pÄ sÄna hÀr frÄgor. Kolla pÄ "Changing the tempo of a loop with pitch-shifting"

Fyll i original-BPM och slutligt BPM sÄ fÄr du veta hur mÄnga halvtoner du mÄste pitcha. (100 cents=1 semitone)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...