jivegard Postat 11 juli 2005 Anmäl Dela Postat 11 juli 2005 Har tänkt göra en del repinspelningar med bandet in i åtta kanaler genom en Behringer ADA8000 och ett E-MU 1616. Då kommer jag bara kunna spela in trummorna med en eller två mickar. Jag har tillgång till följande mikrofoner... 2 Röde NT3 2 StudioProjects B1 1 StudioProjects C1 1 Shure SM57 2 Shure SM58 1 SuperLux (MusikBörsen, 2000kr för 7 mickar) Baskaggemick 4 SuperLux (-"-) Puk- o virvelmick 2 SuperLux (-"-) Småmembrans kondensatormickar Vilken mickning rekommenderar ni? JJ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morta Postat 11 juli 2005 Anmäl Dela Postat 11 juli 2005 OH Röde NT3 eller Studio Projects B1-par säger jag. Skulle dock vara kul om du kunde avvara en kanal till, för med 3 mickar kommer man riktigt långt. Man tappar dock kaggen med bara OH-mickar. Jag har själv god erfarenhet av att spela in med få kanaler då jag förut inte hade tillgång till utrustning. Har spelat in flertalet demos med 4 mickar och det kan låta riktigt bra, faktiskt. 3 på trummorna och sen en kanal till *valfritt* slaskinstrument. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 11 juli 2005 Anmäl Dela Postat 11 juli 2005 Jag skulle köra en kondensatormick på hela trumsetet och en stödmick på baskaggen. Pröva att sätta baskaggemicken på ett lite större avstånd (typ 50 cm) så blir det lättare att hitta balansen mellan de två mickarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jivegard Postat 12 juli 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 juli 2005 Två OH-mickar och en till baskaggen skulle med andra ord vara en bra lösning, om jag får plats med tre mickar. Annars en OH-mick å en till baskaggen? Var sätter jag den enda OH-micken bäst? Jag använde igår bara en mick och provade då att sätta den mellan baskaggen och golvpukan. Då kom alla trummor med helt okej, förutom att pukorna blev väl höga och baskaggen saknade botten. J Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 juli 2005 Anmäl Dela Postat 12 juli 2005 Eftersom det är repinspelningar som mest är till för att kolla hur ni låter (antar jag?) så tycker jag en baskaggemick + en stereo OH skulle funka fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 12 juli 2005 Anmäl Dela Postat 12 juli 2005 Var sätter jag den enda OH-micken bäst? Jag använde igår bara en mick och provade då att sätta den mellan baskaggen och golvpukan. Svårt att svara på... Det hänger, kanske i ännu högre grad än när man jobbar med fler mickar, på tycke och smak. Om du gillade positionen du prövade, utgå från den. Ett annat förslag är att placera den mellan HH och hängpuka, riktad mot virveln, på ungefär en meters avstånd. Fast då är det risk att du tappar golvpukan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 22 juli 2005 Anmäl Dela Postat 22 juli 2005 Det beror ju på hur dit kit ser ut och hur du spelar på det. Micka baskaggen efter smak och prova dig fram efter den position som tar med både dina pukor och cymbaler. Med lite kompressor kan du få fram pukorna bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.