Jump to content
Annons

Genres inom elektronisk musik


dbd

Recommended Posts

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

VECKANS FETEDIT:

DISCLAIMER

This guide i a non-technical, irreverent critique of electronic dance music. It's purpose is to entertain before it informs. I suppose it could be used as a credited resource or educational primer, but that's not recommended since I made most of it up. Several biases here are celebrated lavishly, because downcasting people for their taste in music is close-minded. Except if their taste in music sucks.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja lyssnar på 'not trance' tydligen... lol vikket pucko asså...sämre o dela in trancen i :

chill

uplifting/melodic

proggressive

slask

hehe.. nää där va ja lite orättvis... men vad ja menar är att OM man ska dela in trance i olika genres... gör dom få... fast det går ändå inte dela in låtar eftersom de flesta är hybrider...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ja lyssnar på 'not trance' tydligen... lol vikket pucko asså...

Jag håller med dig där iofs, "not trance" genren har blivit så stor att den inte borde ratas iväg som "not trance". Det finns mycket bra inom den genren, dock håller jag med han som skrivit den om att det är tråkigt när "trancebyggen" i breaken går till överdrift 😲

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir upprörd varje gång jag läser den där "guiden"... Eftersom killen har rätt dålig koll på trance indelningen så lär han väl ha lika mycket fel på de andra stilarna också? Och eftersom jag inte kan så mycket om de andra så kan den där guiden leda till att jag får fel uppfattning om en musikstil...

Sen att den är allt utom objektiv gör ju att man mår illa. Han vräker ur sig svordomar och fördömmelse över de stilarna han inte gillar, helt utan konkreta argument.

Nej, ush och fy på denna pinsamma "guide"...

Link to comment
Dela på andra sajter

I was once walking down the street late one night and a hooker called to me from the curb, asking me if I was looking for some fun.

"No thanks, Miss," I replied, pulling out a pair of headphones.

"I've got Disco House, the most fun there is."

She nodded completely in agreement.

"Word. Be on your way, then."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir upprörd varje gång jag läser den där "guiden"... Eftersom killen har rätt dålig koll på trance indelningen så lär han väl ha lika mycket fel på de andra stilarna också? Och eftersom jag inte kan så mycket om de andra så kan den där guiden leda till att jag får fel uppfattning om en musikstil...

Sen att den är allt utom objektiv gör ju att man mår illa. Han vräker ur sig svordomar och fördömmelse över de stilarna han inte gillar, helt utan konkreta argument.

Nej, ush och fy på denna pinsamma "guide"...

tack.. håller med dej helt o hållet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Blir upprörd varje gång jag läser den där "guiden"... Eftersom killen har rätt dålig koll på trance indelningen så lär han väl ha lika mycket fel på de andra stilarna också?

Nej jag kan säga att generellt har han bra koll på house, techno och break-biten i alla fall. Och eftersom ingen hittills kommit på några vettiga namn för alla musikstilar inom elektronisk musik, så ska väl någon vara först 😲 Jag tycker de flesta producenter är väldigt glada för att koka ihop märkliga ord-kombinationer av för att beskriva genren på sina alster, (läs: Progressive epic uplifting trance osv) och det är ungefär lika lätt att läsa ut exakt hur en sådan låt låter, som att läsa ut exakt hur en låt inom genren "trance" låter. i och med att alla verkar ha olika definitioner av "progressive" "uplifting" osv. Exempel: Vem ska egentligen bestämma vad ordet "progressive" betyder? DJ Tiesto? John Digweed? Jag har inget bra svar. Men däremot, tänk vad praktiskt det hade varit om alla gått efter denna genreguiden... 🙂

Visst, den är inte 100% säker på alla ställen, och den är subjektiv och ironisk. Men hur skoj hade det varit med en 100% seriös och kliniskt ren guide?

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, den är inte 100% säker på alla ställen, och den är subjektiv och ironisk. Men hur skoj hade det varit med en 100% seriös och kliniskt ren guide?

Ok, du har ju rätt i det du säger. I alla fall om man läser det mer som en serietidning för att roa sig, än för att få information. Visst kan jag tycka att det är lite skojigt med hans utlägg om varför trance och rave inte är så bra som man själv tycker.

Men är jag ute och letar infromation om någonting så ser jag hellre en kliniskt ren sida som objektivt skriven.

Vem ska egentligen bestämma vad ordet "progressive" betyder?

Bra fråga. Det är ju som du säger egentligen en personlig uppfattning man har om vad man lyssnar på. Så egentligen finns det väl inget rätt eller fel.

Dock när flera stycken tycker likadant så kan det tillslut komma till en punkt där det ses som rätt (och nu menar jag då inom detta ämne, musikgenres, spåna inte vidare på detta nu och få det till en politisk disskussion 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

spåna inte vidare på detta nu och få det till en politisk disskussion

Nejdå 😉 Men visst hade det varit praktiskt om folk använt denna sidan som referens, när de ska beskriva olika stilar? Så när någon i framtiden ser ordet "breaktrance" bara kan gå in på sidan och lyssna på ett exempel och veta vad som menas. (Förutom möjligtvis "non-trance" som var lite väl subjektiv beskrivning 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ok, du har ju rätt i det du säger. I alla fall om man läser det mer som en serietidning för att roa sig, än för att få information.

Äh visst är den informativ 😉 Den är trots allt en bra beskrivning av de olika stilarna och hur de har utvecklats, man behöver ju faktiskt inte läsa hans åsikter om man inte vill. Man får tycka vad man vill om denna guiden, jag gillar den skarpt 🙂 Nu lägger jag ner.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...Vem ska egentligen bestämma vad ordet "progressive" betyder?

Jag.

Samla Mammas Manna spelade prog. Punkt.

😉

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. 😉

Är "Pugh Rogefeldt" killens riktiga namn eller kommer det sig av en ordvits? Han var väl lite proggare han med? Stockholm, stockholm... var blev det av honom tros?

Annars tycker jag att dansmusiksajten är kool faktiskt. Kommentarerna stämmer ju i det mesta t om... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket imponerande sida. Grymt proffsig!!! 🙂

Däremot så är jag inte helt med på varför man måste kategorisera sig till döds?

Är det för att det finns människor out there utanför Sundbyberg som bara lyssnar på Beat-Trance 122 bpm, och inget annat? :rolleyes: Eller är det kanske ett sidointresse utanför själva musiken som skapar det här....äsch jag e väl för gammal för att fatta 🙂

Jag tycker det räcker med Rock, pop, blues, jazz, marsch och dunka-dunka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips till alla, läs disclaimern... *harkel*:

"This guide i a non-technical, irreverent critique of electronic dance music. It's purpose is to entertain before it informs. I suppose it could be used as a credited resource or educational primer, but that's not recommended since I made most of it up. Several biases here are celebrated lavishly, because downcasting people for their taste in music is close-minded. Except if their taste in music sucks."

And back to the ordniarie sändningar:

Har vart inne där några gånger och som ni redan påpekat har han fel på en massa ställen, men det är inte så mycket att göra åt. Att använda den som en guide till elektronisk dansmusik är däremot ej att rekommendera, dels pga det helt subjektiva innehållet, dels på antalet påhittade och malplacerade genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda den som en guide till elektronisk dansmusik är däremot ej att rekommendera, dels pga det helt subjektiva innehållet, dels på antalet påhittade och malplacerade genrer.

Tja någon ska ju hitta på namn för genrer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo, visst, men att ta med genren "neurofunK", som ivf jag inte har stött på någon annanstans och som dessutom låter precis som all annan drum n bass som kommer från england just nu känns lite som att försöka flasha med lite triviala fakta.

Dessutom är dub inte house, och house är (rent historiskt) techno-disco, och trance är house, och drum n bass är hardcore som är techno och house osv osv, och allt är till syvende och sist till största delen blues. (oj, jag fick ihop en mer korrekt och kortare guide på två röda!) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tyckte mkt av det som stod där stämde faktiskt 😄

Inte allt - självklart...

Men det var bra på vissa bitar - även om han skrev *I made it all up*

Men det var oxå rätt på många ställen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om inte annat så är det kul at lyssna på alla ljudklipp för att få inspiration... 😉

för mej funkar a state of trance bra... eller bussen, spårvagnen, pendeln, kärringen som går över gatan ja vad vet jag... bättre än den skiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
för mej funkar a state of trance bra... eller bussen, spårvagnen, pendeln, kärringen som går över gatan ja vad vet jag... bättre än den skiten...

Det är så sött att du blir så upprörd av detta 😉 Du vet väl att det är hälsovådligt att vara för seriös?

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...