Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har spelat in musik ganska mÄnga Är nu men har vÀl egentligen aldrig haft nÄgot som kan klassas ens som hemmastudio.

Kör just nu pÄ en ok dator med ett ljudkort som jag tvivlar starkt pÄ.

Jag anvÀnder Cubase SX men det gÄr ofta sÄÄ segt, och latencyn Àr oerhört oregelbunden.. SÄna grejer som gör att man blir riktigt frustrerad..

Vad jag nu vill ha Àr ett helt nytt paket grejer, ska börja frÄn noll har jag tÀnkt.

Micar, mixerbord och sÄdant har jag redan koll pÄ, men jag Àr helt vÀrdelös nÀr det kommer till datorer och sÄdant, sÄ jag skulle behöva tips till det.

Jag Àr i stort sett ute efter en dator + ljudkort som Àr snabb och som inte hackar/lÄser sig stup i kvarten. Jag tÀnker nÀstan bara anvÀnda den till att producera musik.

Musiken jag spelar in bestÄr frÀmst av audiospÄr, ofta upp till en 8-9 stycken pÄ samma gÄng, alla med plug-ins sÄsom reverb, delay m.m.

Det Àr frÀmst vid detta stadium som min dator krÄnglar, vid pÄlÀggning av effekter och vid för mÄnga audiospÄr.

Jag skulle gÀrna anvÀnda en del midikanaler dessutom.

Musiken jag spelar in Àr melankolisk singer/songwriter.

FrÄgan Àr dÄ, vad tror ni jag behöver för dator / vad ska jag tÀnka pÄ nÀr jag kollar? Bra ÄterförsÀljare, som gÀrna vet vad de pratar om nÀr det kommer till musikproduktion, och inte bara försöker sÀlja en dyr dator..

Jag vill helst inte gÄ mycket högre Àn 15.000 pÄ sjÀlva datorn, men ge mig de tips ni har iaf!

Jag har förresten kollat lite pÄ frosts hemsida, och deras datorer. Verkar deras Frost ACM-10/20 prisvÀrda?

Tack för att ni lÀste, och frÄga gÀrna om ni undrar nÄt eller om jag vart otydlig!

/Martin

Redigerat av mtornros
Annons
Postat

Frost Àr kanondatorer till musik!

Jag har ingen sjÀlv, för jag konfigurerar mina datorer pÄ egen hand, men har en del kontakter via ett annat forum med pojkarna pÄ Frost! Har du rÄd, sÄ köp! Du kommer inte att Ängra dej och du slipper krÄngel.

Postat

annars kan ett UAD-1 kort avlasta datorn, vet ej vad du har för dator nu men uad-1 har fÄtt bra kritik i andra trÄdar jag lÀst pÄ forumet.

finns för 3995:- pÄ bla musikbörsen.

Är sjĂ€lv lite sugen pĂ„ en Frost men har inte rĂ„d för tillfĂ€llet, nĂ€sta dator blir kanske nĂ„got liknade frost fast ihop plockad sjĂ€lv, dĂ„ hamnar du pĂ„ ca 12-15000:- men missar suport och deras optimeringar.

finns flera trÄdar omFrost vs. hemmabygge pÄ forumet sÄ kolla dem för mer info.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.