Jump to content
Annons

Reverb som låter utomhus


Ljudit

Recommended Posts

Annons

Vilken utomhus miljö är det du tänkt? Inne i en stad eller ute på en åker? Ett tips kan väl vara att testa dig fram med de reverb du har och fundera på vilka inställningar som finns och vad de återspeglar. Alltför tydliga reflektioner, i ett litet rum med en fördröjning på den första reflektionen kommer exempelvis att låta helt galet för att vara en sommaräng. Tänk också på att en stor del i "utomhusljud" inte är rumsklang utan miljöljud. D.v.s. att trafik som är långt bort eller vindar som blåser och insekter som surrar kommer att förstärka illusionen att ljudet spelats in utomhus.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Inget Reverb alls blir väl (nästan) som utomhus 😉! Otroligt lite på alla inställningsparametrar kanske funkar?

Defonitionen på "Reverb" är väl nästan Hur ett ljud skulle låta om det lät innomhus! Eller, har jag fattat allt helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjae, reverb är ju reflektioner av ljud. Vilket är något som alltid uppstår fast i olika utsträckning och på olika sätt. Står du på en äng med en skog 15m bort kommer exempelvis ljudet att reflekteras mot träden och reflekteras tillbaka. Eftersom det rör sig om träd med grenar, löv och barr så kommer diskanten troligtvis att dämpas relativt kraftigt och reflektionerna lär spridas på ett sådant sätt att det är en väldigt liten del som kommer tillbaka och träffar dina öron.

Står du istället inne i skogen kommer det att vara betydligt fler och mer hörbara reflektioner och troligtvis kan ett litet rum med diskantdämpade reflektioner låta relativt realistiskt. Här behövs dock ett reverb med så slumpartade reflektioner som möjligt, d.v.s. inte ett enklare reverb med metallisk klang eftersom det kännetecknar plana ytor med resonans.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Inget Reverb alls blir väl (nästan) som utomhus 🙂! Otroligt lite på alla inställningsparametrar kanske funkar?

Defonitionen på "Reverb" är väl nästan Hur ett ljud skulle låta om det lät innomhus! Eller, har jag fattat allt helt fel?

Brukar ju finnas "forest"-presets. Moutains oxo.. 😄 Majken talar väl som vanligt...

Grejjen är väl att det är få tillfällen man har en hörbar efterklang utomhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
spandaux (oregistrerad)

Jag har planer på att spela in hi-hat på min balkong. Man får med suset av Nynäsvägen då också. Man skall inte addera lite blåsljud och annat för att få en härlig "out-doorsie" känsla..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen är det väl korrekt att inget reverb alls i princip är utomhussound, men: På den tiden jag spelade in på 4spårs-bandporta hade jag inga effekter alls, och det lät inte det minsta utomhus. Däremot jäkligt fult... Har känslan av att det händer saker med klangfärgen i instrumenten utomhus. Man hör det ganska snabbt när man spelar aukustiskt utomhus, men vad som händer vet nog andra bättre. Själv skulle jag nog lösa det med att spela in saker ungefär som vanligt med lite försiktigt reverb, mixa "utomhus-instrumenten" lite längre bak och lägga lite halvtydliga miljöljud. Utomhus är det ju aldrig tyst, så att ha sina välseparerade instrument stereopanorerade och inte ett enda miljöljud låter nog bara konstigt oavsett hur mycket man simulerar rätt EQ eller Reverb-brist.

Kan det va´nåt´?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, att inte ha något reverb alls tycker jag låter som en dum idé. Jag vet att det är snarare regel än undantag att man till film- och tvproduktioner spelar in tystnad i ett rum om det ska vara knäpptyst. Att muta ljudet känns väldigt onaturligt, för det är aldrig helt, helt tyst någonstans. Samma sak med telefonluren faktiskt, när du är tyst brusar det lite försiktigt, och det är ingen slump. Skulle det bli knäpptyst tror man att den i andra änden har lagt på. Inte precis samma sak, men ändå relaterat.

Jag föreslår att du går ut i skogen och spelar in lite miljöljud som du bakar ihop med din musik, alternativt försöker meka med ett reverb. Att det är ett impulsreverb tror jag inte ska vara nödvändigt, men kan självklart vara värt ett försök.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...