Jump to content
Annons

Vill ha tips för nybörjare (Gitarr)


MFC

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tar även nästa fråga i denna tråden..

En kollega tipsade om att varje gång jag steg ur bilen att skrapa fingrarna i asfalten för att härda dom.. för mig låter det som ett skämt 😱. Jag har redan bitit på mina fingrar under min tid som datornörd 😉 så pekfingret och långeman är lagom hårda men ring- och lillfingret är klena och det känns svårt att träna upp dom utan lite tips på vägen.

Frågan är .. Asfalt eller inte? 🙂

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Harman (oregistrerad)
Tar även nästa fråga i denna tråden..

En kollega tipsade om att varje gång jag steg ur bilen att skrapa fingrarna i asfalten för att härda dom.. för mig låter det som ett skämt 😱. Jag har redan bitit på mina fingrar under min tid som datornörd 😉 så pekfingret och långeman är lagom hårda men ring- och lillfingret är klena och det känns svårt att träna upp dom utan lite tips på vägen.

Frågan är .. Asfalt eller inte? 🙂

Verkar vara dumt eftersom det kommer göra ändå ondare när du lirar gitarr. Början är jobbig med fingrarna men efter ett tag så får du hårdare hud. Undvik att bit bort skinnet på fingrarna du lirar med. Då gör det bara ont att lira sen.

Vill man lira gitarr får man lida pin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar även nästa fråga i denna tråden..

En kollega tipsade om att varje gång jag steg ur bilen att skrapa fingrarna i asfalten för att härda dom.. för mig låter det som ett skämt 😛. Jag har redan bitit på mina fingrar under min tid som datornörd  🙂  så pekfingret och långeman är lagom hårda men ring- och lillfingret är klena och det känns svårt att träna upp dom utan lite tips på vägen.

Frågan är .. Asfalt eller inte?  😆

Verkar vara dumt eftersom det kommer göra ändå ondare när du lirar gitarr. Början är jobbig med fingrarna men efter ett tag så får du hårdare hud. Undvik att bit bort skinnet på fingrarna du lirar med. Då gör det bara ont att lira sen.

Vill man lira gitarr får man lida pin.

Finns tydligen lika många metoder för detta som det finns ackord.. har inget emot smärta.. så det är bara att böja strängarna tills fingrarna är borta då. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta med plektrum och utan. JAG tycker: Det är mycket enklare med plektrum än utan! En del säger det är fusk med plektrum, men det får stå för dem! Om man har naglar som är kraftigt rundade om du ser på dem framifrån, så är det svårare att spela med fingrarna än om naglarna är mer raka. Jag lät mina naglar växa för att spela med fingrarnas naglar istället en period, men de hakade bara fast i strängarna som krokar liksom. Lite ärftligt är det nog, för min pappa hade naglar som rullade sig flera varv faktiskt. Det har dock inte jag.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte faktiskt komma med ett tips som jag själv fick från en hemsida ( http://www.cyberfret.com/ ) när man ska lära sig Ackord.

Man väljer ut två ackord man vill lära sig (öppna ackord och kanske gärna lätta sådana). Sedan övar man på den ena resp. andra var för sig genom att sätta ackorden, lyfta fingrarna och försöka placera fingrarna på strängarna som det är tänkt för resp. ackord. Upprepa detta tills man kan det, först sakta sedan i snabbare takt. När man kan ackorden var för sig så övar man på att hoppa mellan dom samtidigt som man spelar strängarna. Egentligen inget svårt men lurigt i början.

Skriver det här utifall jag skulle slå i huvet i en sten och glömma hur jag gjorde :-p

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Tack!

Förresten, är det något som läst "Grundteori för gitarr" av Mikael Lindkvist (ISBN: 9185041440). Tänkte beställa den för att ha något att läsa utan att behöva ha datorn på. Hittar dock ingen recension om den på nätet. Har bara hört att den är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv mitt i lära-sig-gitarr-smeten.

Har hållit på ett drygt år nu. Jag har redan alla sorters gitarrer - klassisk (Yamaha nylon), el-akustisk (Washburn stålsträngad) och elgura (både Epiphone LP och beg Fender USA Strata).

Jo, när jag drar igång något så blir det blodigaste allvar 😕

Jag lirar på minst 2 olika guror varje dag - ibland allihopa, även om bara en kort stund. Har alltid någon av dem nära till hands, så jag kanske sitter och kollar på Aktuellt, plockar upp min Wasburn och kör några skalor eller bluesriffar osv mitt i det politiska skitsnacket. Och så där gör jag många ggr varje dag. Inte speciellt strukturerat, lol.

Jag nöter på detaljer, eller sätter ihop ackordsekvenser eller kör hela Hotel California, eller precis vadsomhelst.

Jag kan tom sitta och trycka lillfingret mot strängar (utan att lira) bara för att härda den. Gör ont!

Bry dig inte om noter - det räcker långt med vanlig gitarrtabulatur och ackorddiagram. Och teori kan du också ta sedan, när du behöver den. INTE innan dess. För då känns det lätt - när man behöver veta nåt är det lätt att lära sig.

Håll på både med fingerplock (tex Let It Be), ackord med plektrum (tex just Hotel California) och sologrejor - någon riff du hört Page, Clapton eller Richards lira. Försok att kopiera, lek med det.

Och testa vilka toner som 'funkar ihop' - man lär sig en hel del av det.

Skaffa böcker (flera olika, även helt olika sorter) med gitarrlektioner (gärna med medföljande CD), och låtböcker med ackord. Vispop är bra grejor, enkelt skrivna.

Skaffa även DVDs med lektioner ('Ultimate Beginners' serien är mycket bra).

I allmänhet är det MYCKET lättare att lära sig ackord och teknik på en klassisk gitarr - mjukare strängar och bredare mellan strängarna.

Elgura är näst lättast - och stålsträngat är klart svårast.

Fast bas är ännu svårare - kräver hårda nypor. Och banden är lååångt fran varann (Jo jag har skaffat elbas också! Jag kunde inte låta bli. En beg Ibanez. Men den får vänta, lol)

Och inte minst - gå på lektioner! Både ABF, Kulturama, Folkuniversitet, TBV, Studiefrämjandet och andra har lektioner, oftast på klassisk gitarr (nylon) och då lirar man mest pop och visor. Cornelis, Beatles, Taube, Creedence, Elvis osv.

Jag har själv gått två terminer på ABF, lärt mig en jäkla massa. Ska gå nästa termin också, och sedan nästa, osv. Dessutom mycket lättare att motivera sig när det bli segt (och det blir det, jag lovar) om man ska till lektion igen om 2 dgr.

Du nämnde ålder - hur gammal är du? Jag är 49. Jag tänker hålla på tills jag dör, jag menar allvar. Det känns som om jag hittat hem när jag har en gura i famnen, ÄNTLIGEN efter alla dessa år. Jag tänker ofta på alla de 35 åren jag har missat hittills, jag ångrar det så jäkla mycket.

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du nämnde ålder - hur gammal är du? Jag är 49. Jag tänker hålla på tills jag dör, jag menar allvar. Det känns som om jag hittat hem när jag har en gura i famnen, ÄNTLIGEN efter alla dessa år. Jag tänker ofta på alla de 35 åren jag har missat hittills, jag ångrar det så jäkla mycket.

Jag är i 30 års åldern.. för att svara på frågan.

Intressant och höra hur du som nybörjare gjorde eller gör. Själv så sitter jag också och plockar lite noter, kör lite ackord. Just nu tränar jag på att träffa rätt på greppbrädan, kör med tre olika ackord som jag ska kunna innan jag fortsätter.

Jag hade en gitarr när jag var liten men överskottsenergin gick åt till annat än att spela gitarr så jag får ta igen det nu. Jag kör en stålsträngad Ibanez, jag vet att stålsträngat är jobbigare för fingrarna men det är bara ring och lillfingret som inte är härdat. Jag har tuggat på andra fingrarna så de har redan pansarhud ;-)

förresten, tack för tipsen!

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan berätta att det börjar lossna lite, jag trodde inte i mina vildaste fantasier att jag kunde få kontroll på mina konstiga fingrar.. men det går.. fixar 3 ackord nästan utan att titta.. fast det är ju ett litet steg för mig.. men det går frammåt..

Jag kan berätta att jag ärvt min mors fingrar som var extremt böjliga.. till och börja med har jag symakartumme, mina fingrar är helt .. ja konstiga. Kommer en dag att filma dom och lägga upp filmer på nätet. Att jag lyckats kontrollera dom är ju inget mindre än ett mirakel! =)

Nåja, kämpar vidare,..

Link to comment
Dela på andra sajter

.. fast för skojs skull så har jag gett mig på Metallicas "Nothing else matters".

Nothing Else Matters är jättebra att spela om man vill träna upp fingerplockandet... var faktiskt den första låt jag lärde mig spela på gitarr...

Det viktigast när man ska lära sig spela gitarr är nog tålamod... Först och främst måste man komma förbi det där stadiet då ens fingrar smärtar, sen ska man sitta och spela ackord och noter och lära sig pull-offs och hammer-ons och bends cch skalor och gehör och taktkänsla i evinnerlighet... I början kan det kännas lite otacksamt och drygt och en eller två tänker/utbrister/skriker man nog "Äh åt h-vete med den här j***a K*K gitarren"... men sedan efter mycket blod, svett och tårar kommer man att upptäcka man på något sätt faktiskt kan spela gitarr... och då min vän skall du kunna se tillbaka på den tid som gått med stolthet och du skall utbrista "Se här! Lång tid har det tagit, men nu kan jag spela gitarr!"...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej jag märker: När jag har tjatat med en viss grej ett tag (typ en líten bluesriff eller så) och sedan håller på med annat ett tag.... och kommer tillbaka till den där riffen efter en vecka eller två:

Man skulle tro att man har 'tappat' den eller åtminstone blivit rostig, men icke: istället sitter den mycket säkrare nästan på en gång, antagligen för att fingrarna i största allmänhet har blivit smartare.

Och då inser man att man faktiskt går framåt.

I vintras lärde jag mig lira Door's 'Riders on the Storm' komp (enkel och bra) och i början var den svår, tyckte jag. Men när jag nu går tillbaka till den, kan jag hitta på allt möjligt, lägga in brodyr osv utan minsta problem. Känns jäkligt bra.

Jag är nog rätt ensam om att börja lira gitarr vid 48, tror jag. Men å andra sidan hade jag en fullständigt enorm koll på musiken och dess historia innan jag började lira - har varit musikfrälst utan att spela själv, sedan jag var 10 eller så. Ingen nackdel.

Har nog nästan 4000 skivor.... suck. Allt från Dean Martin till Joy Division, Hedningarna till Audioslave, Sabbath till Massive Attack, Robert Johnson till Sheep On Drugs.

Plus att jag jobbar med musik och ljud - jag har studio.

Att jag inte lyckades med att börja som ung beror på 2 saker:

1. Inte tillräckligt envis - hade för mycket annat att hålla på med. Tjejer, brudar, flickor osv. 😉

2. Vänsterhänt. Knepigt! Man kan aldrig låna nån annans gitarr, aldrig vara spontan. Går knappt att hitta vänstergrejor än idag. De finns, men sällan på lager.

Konstiga fingrar? LOL! Jag har ett väldigt dumt lillfinger som låser sig i rakt läge ibland, kommer att kräva en del träning för att få den att bli bra.

Vad är symakartumme, förresten?

Förresten:

För DVD's, kolla Musikbörsen, www.musikborsen.se. De har rubbet, inte allt på lager, men kan få fram. Fender har ett par suveräna DVD's, en för akustisk, över 3 timmar lång med ALLT. Gjord av Hal Leonard förlag.

För böcker börja med Hal Leonard (dvs om engelska inte är ett problem) på www.halleonard.com som har hundratals titlar. Många inkluderar CD.

Gå sedan till Akademibokhandeln på www.akademibokhandeln.se för att beställa - de kan få fram allt, och till suveräna priser på webben, mycket billigare än i butik.

Sök på isbn nummer eller titel eller typ av bok osv. Bra sökfunktion.

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymma tips!

Angående Symakartumme, egentligen heter det nog skomakartumme fast jag har gett det olika udda namn. Det är när tummen, utöver att vara böjlig mot handflatan vilket är normalt även är böjbart åt andra hållet. Min tumme är vridbar i 180 grader. vilket gör att när jag trycker på något med min tumme så använder jag en större yta av tummen och det i sin tur innebär att jag måste använda mer kraft när jag trycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade för mycket annat att hålla på med. Tjejer, brudar, flickor osv. 😉

...och vilka tyckte du bäst om ... 😄

För mig är det precis tvärtom...jag började spela gitarr i trettonårsåldern...mest kompgitarr...la i stort sett av i tjugofemårsåldern...började om igen för två år sedan (jag är 49) med musik, skaffade lite hemstudioprylar och vips (nåja, det tog sin tid innan jag fick hyfsad koll på ljud och studioprylar...) hade jag skrivit och spelat in lite låtar, skitkul!

...splittrade instrumentintresset mellan piano och gitarr, men har nu definitivt lämnat klaviaturen och koncentrerar mig på gitarrspelandet, hade nypremiär som trubadur denna vecka och det smakade mera...

Jag har kontakt med några äldre nybörjare runt om i världen via en otroligt bra gitarrsida dedicerad till Eric Claptons gitarrmusik, i synnerhet blues : http://www.12bar.de/ . En kille på närmare 60 har faktiskt börjat lära sig spela, så det är aldrig för sent att ge upp... 😛

Keep on strummin'

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om du frågar mig är noter helt värdelöst om bara ska spela gitarr.

Tänk på att båda händerna är lika viktiga när man spelar.

Tänk på att hålla plektrumet på rätt sätt, (knyt pekfingret, lägg plektrum och håll fast med tummen, håll inte i med fingertopparna alltså)

Lär dig att plocka varannan upp och varannan på strängarna med plektrumet.

(om du spelar med plektrum)

Att lära sig skalor är alltid bra, men kanske inte att börja med. Börja plinka lite lätta låtar.

I början kan ackord vara läskiga, man kan börja med att lära sig att ta små varianter av dem, 2 toner istället för 4 till exempel.

Nu är jag absolut inget proffs, men hoppas att det hjälpt lite. 🙂

Lycka till!

/Edvin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 4 månader senare...
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en akustisk (med mic) gitarr och håller som bäst på att lära mig grunderna i spelandet. Jag är dock lite osäker kring vilken väg man ska gå.

När jag kollat runt så har jag fått olika tips. En del säger att jag ska lära mig spela ackord, en del säger att jag ska lära mig noterna, en del säger att jag ska spela enkla låtar och därigenom lära mig ackord och noter. Det känns lite förvirrande för det är väl inte alldeles lätt för en nybörjare och veta vad man ska fördriva kvällarna med.

Jag håller som bäst på att lära mig noter, några ackord och testar små enkla stycken från melodier, lite allt möjligt kan man säga. Jag behöver kanske bara någon vägbeskrivning från någon annan som också varit nybörjare en gång i tiden kring vad jag ska koncentrera mig på nu i början.

Antar att vägen som alla vandrar är olika och passar olika för alla men det känns som jag hamnat på ett vägskäl där jag har lite svårt och veta vilken väg jag ska gå.

Nu var jag allt ute i en rejält gammal tråd och jag antar att snubben kan spela nu...

Några tips?

Tack på förhand

Spela och lyssna på sån musik som du gillar! Och hitta gärna kompisar som du kan spela tillsammans med:) Jag hade turen att få växa upp med en excellent trummis och vi lirade läääääääääänge!! Genom nätter och dagar. Rhytm är det viktigaste inom gitarr som många verkar misstro. Solon lär man sig sen.

Vad vill du lära dig? Kunna kompa G / D / A (m) räcker långt. Vill du kunna sitta på fester och lira creedencelåtar? Eller vill du bli en ny Tommy Emanuell? Upp till dig....öva och genomför men framförallt... ha kul och gärna med en annan musiker eller i ett band!!

Tänk trummor när du spelar gitarr..... du kan nöta ett D i evigheter om du bara lyssnar på tex "funkgitarr" ala James Brown :rolleyes:

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en akustisk (med mic) gitarr och håller som bäst på att lära mig grunderna i spelandet. Jag är dock lite osäker kring vilken väg man ska gå.

När jag kollat runt så har jag fått olika tips. En del säger att jag ska lära mig spela ackord, en del säger att jag ska lära mig noterna, en del säger att jag ska spela enkla låtar och därigenom lära mig ackord och noter. Det känns lite förvirrande för det är väl inte alldeles lätt för en nybörjare och veta vad man ska fördriva kvällarna med.

Jag håller som bäst på att lära mig noter, några ackord och testar små enkla stycken från melodier, lite allt möjligt kan man säga. Jag behöver kanske bara någon vägbeskrivning från någon annan som också varit nybörjare en gång i tiden kring vad jag ska koncentrera mig på nu i början.

Antar att vägen som alla vandrar är olika och passar olika för alla men det känns som jag hamnat på ett vägskäl där jag har lite svårt och veta vilken väg jag ska gå.

Några tips?

Tack på förhand

Greja en bok eller nåt med lite låtar som du kan och försök spela dem. Ackorden brukar stå sist. Det är bra för att man får in flytet i fingerförflyttningen. När man har lärt sig det så kommer resten av sig självt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...