Jump to content
Annons

Full printable cdr - innerdiameter 15mm


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har till min Canon-skrivare fått med ett program som heter "CD-label print".

Kanske finns det någon annan som köpt en Canon PiXMA-modell och som har det programmet här?

Med detta program kan man skriva ut på cdr och mini-cdr (8 cm-skivor). Man kan också justera utskriftsytan i programmet under "Adjust circle size". Tyvärr så är den minsta innerdiameter man kan sätta runt centrumhålet 33 mm. Därmed funkar det för "vanliga" cdr perfekt. Men det finns ju silver cdr som kallas "Full printable cdr", dvs. såna som har en utskriftsyta för bläckstråleskrivaren ändå fram till centrumhålet nästan, eller rättare sagt 15 mm innerdiameter. Vilket program kan klara det?? Eller ligger begränsningen i skrivaren, så att den inte kan skriva ut på "Full printable cdr" såsom det är tänkt liksom?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
komoriman (oregistrerad)

Begränsningen ligger i programmet, jag har exakt samma problem med min gamla Epson 950!

Kolla om det finns någon uppgradering av programvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jepp, jag ska kontakta supporten snarast och kolla upp det. Det borde ju gå att skriva ut på "Full printable cdr", då det är en splitt ny Canon PiXMA 5000-skrivare. Annars borde de ju inte tillverka såna cdr. Jag har dessutom alltid tyckt att det är snyggare med såna tryck/utskrifter på cd-skivor.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Skulle vilja återuppliva frågeställningen lite:

Finns det någon som pysslar med utskrift på cdr och dvd-/+r och känner till ett program som klarar att skriva ut fullt ut på s.k. "Full printable" skivor, dvs. hela vägen ända till innerhålet som är på 16 mm???

CD Label Print som Canon skickar med skrivarna fixar det inte!

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena...

hittade det här programmet: AudioLabel

har inte prövat det lr så men på en av screenshotsen av programmet ser det ut som om han klarar av att skriva ända in till hålet...

Programmet verkar dock en aningen amatörmässigt och är kanske av den anledningen inte riktigt vad du är ute efter, men du kan ju iaf pröva och se... det är ju gratis i 30 dagar...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ok, tack! Undrar om det är tänkt för pappersetiketter som klistras på cd eller om det är tänkt för att skriva ut med direkt på "printable cd:s". De nämner att de säljer pappersetiketter...

Men jag ska ta reda på mer och testa.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Audio Label - det är tänkt för att skriva ut på pappersetiketter som man sedan klistrar på cd:na. Se t.ex. bilden med pappret och de två cirklarna på ett vitt papper. Min skrivare har en speciell insats som man kör in och ut ur skrivaren manuellt. Den är gjord för en enda cd åt gången och det är lite omständigt... Mjukvaran i Audio Label, liksom i ScanMos som jag också har, de bygger på att man skriver ut två etiketter på ett papper och klistrar på dem sedan. Skrivarens skrivhuvud styrs f.ö. av informationen som kommer från programmet och Canon anger i handboken ser jag att de inte rekommenderar någon annan programvara än den medföljande p.g.a. att det annars kan bli tvivelaktiga resultat, skriver ut bredvid cd:n och fel på skrivaren i värsta fall. Rätt snöpligt! Då kan jag inte skriva ut på "Full printable" cd-r-skivor med andra ord. Dags för Canon att uppdatera programmet som medföljer...

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Audio Label - det är tänkt för att skriva ut på pappersetiketter som man sedan klistrar på cd:na.

:musik

Ok.... är inte så inne på det där med cd labeling, men man lär sig nåt nytt varje dag... 🙂

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...