Jump to content
Annons

Knäppande ljud vid uppspelning


fuzzyfuz

Recommended Posts

Har nu köpt ett M-Audio Delta 1010LT -ljudkort till min nya dator och det mesta verkar äntligen ha blivit frid och fröjd, förutom att alla ljudspår som spelas upp i cubase knäpper/knastrar varje gång hårddisklampan tänds. Detta händer ungefär var 5:e sekund och är naturligtvis outhärdligt störande. Det råder ingen IRQ-konflikt mellan ljudkortet och hårddisken, enligt datorn, och eftersom datorn är helt ny så borde det vara en omöjlighet att någon komponent skulle vara otillräcklig. Har även testat ett Audiophile USB-ljudkort och det funkade klockrent, men med detta som är PCI blir det skräp...

Någon som kan tipsa om vad som kan vara fel, och framför allt vad som kan göras åt saken!?

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försvinner det om du knuffar upp latencyn?

Har själv lite knaster vid låg latency, men det är inget som "sätter sig" i den ner-mixade filen i slutändan...

(Kör inte M-Audio, men ändå)

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, testade att göra så men problemet kvarstår, så något annat är det som spökar! Kan det vara någon slags konflikt med det integrerade ljudkortet i datorn? Det stänger man väl av i BIOS om jag inte minns fel, men jag vet inte om jag har något bios ens...

Redigerat av fuzzyfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

Har exakt samma problem och har testat byta diskar, puffa upp latency, mm, men får fan inte bort det.. kör en p43.4GHz med gott om disk och minne, så det är knappast problemet. Kör ett Audiophile 192-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kör ScanDisk före varje inspelning? Köp en äkta A/V-hårddisk om du får tag på en sådan? Stäng av allt, och då menar jag även Antivirusprogram under varje inspelning? Utöka RAM-minnet till max, vilket kan vara 2 GB i ditt fall kanske?

Se till att ha de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort? Tala om för ljudkortstillverkaren vilken din pc-konfiguration är och kräv att de löser problemet? Se till att ljudkortstillverkaren uppdaterar sina drivrutiner, vilket kanske kan krävas? Sänk bildskärmens uppdateringsfrekvens och upplösningen för grafikkortet (helst till svartvit bild om det går)? Överväg annan hårdvara (ljudkort/extern hårddisk) eftersom vissa märken helt enkelt inte kommer överens? Kör mindre antal audiospår, MIDI-spår och pluggar, effekter m.m. per låt, och tro att pc klarar ungefär hälften av vad som sägs för mjukvaran? Prova att byta plats för PCI-kortet fysiskt sett, då kortet kanske störs av annan utrustning i burken? Överväg att omgående byta ljudkortet mot ett externt om du har möjlighet, just för att undvika störningar av ditt slag? Det viktigaste kanske: se till att hårddisken BARA används av inspelningen av låten du håller på med, för när hårddiskar rymmer en massa annat och ska skyffla information och hitta spår o.d. under inspelning är det bra om detta inte störs av bilder, mp3-filer m.m.?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova byt PCI plats i datorn. Jag har haft ett liknande problem, men inte med M-Audio.

Edit.. Läste just nu föregående talare och han tipsade dej ju om samma sak. Mao jag håller med 🙂

Redigerat av soda_jam
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det var så att jag gjorde en ändring i mitt svar ovan i form av ett tillägg. Såg att Soda Sylten var inne samtidigt och fick nu syn på hans inlägg...detta fick mig att fundera över en sak: När man skickat en postning och därefter inom loppet av kanske tjugo sekunder går in och ändrar den, syns den då i oändrat skick hela tiden eller tas posten bort från alla andra så den inte syns under tiden man ändrar? Om man ändrar en post efter två timmar, kommer tilläggen att läggas inom den ursprungliga posten om 8 pers hunnit slänga in postningar därefter? Kan ju bli konstigt om man gör ändringar i sin post och förklarar en del missförstånd i senare postningar eller för att ta bort onödiga omnämnda stavfel om posten inte flyttas utan ligger kvar t.ex. på föregående sida?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Tänkte bara säga att jag blivit av med problemet nu. Lämnade in datorn där jag köpte den och de gjorde några ändringar i bios (vet dock inte vilka) och nu funkar allt perfa!

Det var ju smart att inte ta reda på vad de gjorde... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...