Jump to content
Annons

"Sister Run"


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Sister Run

* ARTIST/GRUPP: Tobbe Helander

* GENRE:Pop

* LÅTLÄNGD: 3.24

* KOMPOSITÖR: Tobbe Helander musik/Eva-Pia Worland text

* PRODUCENT:Tobbe Helander

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR:2005

* FORMAT: Mp3

* STORLEK: 3.9 MB

* STATUS: Ej färdig demo.

Ok, en popballadsbagatell. Kommer inte längre. Hur låter det? Ljudbild, komposition, lir mm.

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag får inget riktigt grepp om denna komposition. Versen som körs två gånger har lite udda akordväxlingar på några ställen som inte styrs av melodin. Melodin får istället underordna sig ackorden. Sen lyfter det istället då stick (eller refräng) kommer och melodin stegrar sig i högre toner. Här kommer den bra sångrösten till sin rätt! Det är dock lite otajt i dubbningen. Refrängen är lite lång, man kunde plockat dom bästa melodislingorna och upprepa dem. Som det nu är minns man inte melodin efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du lyssnat och kommenterat! De udda ackorden; vilka är dom? Tänker du på Am/F# som ingår i den fallande basgången? Det enda som jag kan tänka vara lite udda. För att minnas låten: lyssna någon mer gång.

Detta är en 15 år gammal låt i ny kostym så jag är väl lite blind för den. Plockade fram den igen för att pilla lite i den. Jag gjorde den faktiskt för att den skulle vara lite schlageraktig vilket då inte verkar fungera eftersom du inte minns melodin! 😎 Arret var förstås inte så här då. Annars är ju upplägget enklast möjliga med intr, a-del, b-del + stick. Vad menar du med dubbningen? Är nybörjare i begreppsvärlden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog kalla den för en Soul låt.

Spelar gärna låten för mr:Ronnie Brown (låtskrivare/produsent och soulsångare) om det är okay med dig.

Kul att du gillade låten!

Ja, det var åt soulhållet jag kände låten var på väg. Du får gärna spela den för Mr Ronnie Brown. Men vem är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du lyssnat och kommenterat! De udda ackorden; vilka är dom? Tänker du på Am/F# som ingår i den fallande basgången? Det enda som jag kan tänka vara lite udda. För att minnas låten: lyssna någon mer gång.

Vad menar du med dubbningen? Är nybörjare i begreppsvärlden.  😱

Det som känns udda är partiet som börjar vid 0:34 texten "true love...". Men det är ju som sagt min speciella smak. Man förstår inte riktigt om man byter tornart där, det känns lite vilse. Jag har lyssnat flera gånger och sticket som kommer efter de två verserna gillar jag skarpt. En härligt jazzig sångstämma i klassiska melodisvängar! Sticket kunde upprepas, då skulle man garanterat minnas melodin efteråt.

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst byter det tonart! Går vågat till f#m. Bit i den! Just övergången är lite lurig att sjunga. Sticket är en teaser så att man just ska lyssna flera gånger. Iallafall kul att du gillar det du gillar! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dubbningarna sliter lite. Musiken är katastrofalt tunn! Jag bottnar inte alls... 😱

Men du har en go röst och låten är helt ok! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken är katastrofalt tunn! Jag bottnar inte alls...  😉

Tack för credden! Men kan du inte utveckla detta?

Absolut! Se det som att du just har byggt ett hus i vatten. Så fort jag kliver in i ditt nya, fina hus så sjunker jag... 🙂

Nej, ärligt. Var är basen? Det är nog första gången jag säger det, men är inte sången för långt fram i mixen? Den gör också att det känns tunt. Men det är bara min åsikt! ...och vem är jag att döma? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

I soulmusik så skall songen vara långt fram.

Tycker att det är OK som den ligger nu.

Jupps, säger du det så. Men jag tycker den ska bak liiite. Men smaken är som...

Link to comment
Dela på andra sajter

....hakan?? 😆

Japp! Hakan... om man har bakdelen i ansiktet så... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska ni inte bråka om var olika kroppsdelar sitter! 🙂 Det var väl musik det skulle handla om?! 🙂

Pappa, det var han som börja... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite underligt arangemang tycker jag. Väldigt tunnt på refrängen.

Blåset låter väldigt syntigt.

Underliga sångharmonier. det låter nästan falskt ibland, men det är nog inte det ändå. Dubbningen låter inte kul alls. Lägg bak den ena stämman eller gör något annat med det.

Vid 02.13 känns det som att trummorna plötsligt blir mycket otajta. Är det tamburinen som ställer till det eller.

Sången funkar inte för mig. Rösten är inte dåligt, men det låter inte bra. Både sångljudsmässigt och arrangerat. Det smälter inte ihop till en helhet varken röstmässigt, eller ljudmässigt.

låten är lite skojig annars. Men arrangera om hela skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för att du lyssnat. Prövar mig fram till ett bra blåsljud men får inte till det riktigt. Får fortsätta jobba med det. Stämman var ett experiment men tyckte väl i stunden att den var rätt ok, men inte alls pefekt!

Menar du att det är för mycket reverb på sången eller? Att den ligger för högt? Det har ju diskuterats innan och verkar vara en smaksak. Men jag vill ju naturligtvis få ihop det till en helhet. Vad är det för fel på sångljudet? 🙁 Är man nybörjare på inspelning så är man. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten. Finurliga harmonier! Sångrösten är mycket bra men ibland låter det faktiskt lite småfalskt, tror är det på andrastämman i refrängen. Kan du inte strama upp det något? Brasset låter för mycket midi medan orgeln och pianot är kanon. Tror låten skulle må bra av avskalning och ge kompet luft och andning. Lite för påträngande nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten. Finurliga harmonier! Sångrösten är mycket bra men ibland låter det faktiskt lite småfalskt, tror är det på andrastämman i refrängen. Kan du inte strama upp det något? Brasset låter för mycket midi medan orgeln och pianot är kanon. Tror låten skulle må bra av avskalning och ge kompet luft och andning. Lite för påträngande nu.

Kul att någon uppskattar harmonierna! 😄 Kanske ska blåset bort helt och bara vara orgel? Kanske blås bara i sticket? Ska absolut lägga en annan stämma när jag kommer hem. Vad är det som är för påträngande menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm...blåset kan du nog hoppa och lägga dom licken i en skön orgel istället.

Vore roligt att höra en ridecymbal med längre klang i. Lite mindre klocka.

bra låt. Nåt som inte stämmer, fast jag kan fan inte säga vad det är 🙂

märklig hihat på några ställen med, dubbelslag?

bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att någon uppskattar harmonierna! 😆 Kanske ska blåset bort helt och bara vara orgel? Kanske blås bara i sticket? Ska absolut lägga en annan stämma när jag kommer hem. Vad är det som är för påträngande menar du?

Jag tror du får bättre effekt med orgeln i s f brasset som jag tycker är lite påträngande och låtert för plastigt. Glömde ge dig credit för elgurran, skitsnygg kring 02:30. Läckert slut på ett majackord! Keep it up! 😉

stavning..

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Schysst jobbat grannen!

Jag tror bestämt att det går framåt med inspelandet. 🙂

Har egentligen inte så mycket att tillägga till vad de andra redan skrivit. Bra låt och snygg sång (som vanligt).

PS. Måste komma och hälsa på dig nån dag, jag är ju fortfarande nyfiken på de nya monitorerna... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...